|
Arany László:
Az USA titkos katonai pilótás holdprogramjaiból
- A Lunex - |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Az Egyesült Államok Légiereje már 1957-ben
lakott holdbázis tervét dolgozta ki. A végleges változat 21 fő
állandó jelenlétéről szólt egy felszín alatt kiépítendő komplexumban.
A költségvetési keretet 7,5 milliárd dollárban határozták meg, a
teljes kiépítést pedig 1968-ra szerették volna elérni. Az első
Szputnyikot a Szovjetunió csak 1957. októberében bocsátotta fel.
Hivatalosan tehát – lényegében – semmiféle űrtevékenység nem volt
még akkoriban. Mégis, a nemrégiben nyilvánosságra hozott, 60 évig
titokban tartott terveket tanulmányozva, felmerül a kérdés, vajon
mindezek az elképzelések csakugyan csupán tervek maradtak? Vajon
milyen ismeretekkel gazdagodhatunk majd a 75 és a 99 év titkosítási
idősszak lejártát követően? Talán akkor majd megtudhatják az emberek,
hogy ki és mikor lépett valójában elsőként a Holdra? Jelen írás
keretében a mintegy 100 oldalas, a WDLAR-S-458 kódjelet viselő
dokumentumba adunk betekintést. Sajnos, az eredeti ábrák közül még
mindig csak a kis töredék nyilvános.
A
Lunex Program
kezdetei
Lunar Expedition Plan – Holdexpedíciós Terv.
Amikor Kennedy elnök 1961. májusában elmondta híres beszédét arról,
hogy az évtized végéig embert kell juttatni a Hold felszínére, és
biztonságban visszahozni onnan, a
Légierő
már évek óta jól kidolgozott tervekkel
rendelkezett. Nincs arra vonatkozó ismeret, hogy ezekről a tervekről
bármi tudomása is lett volna az elnöknek, ugyanis azok
titkosszolgálati csatornákon keringtek. A
Lunex
tervezet nem kívánt a szovjetekkel
folytatott űrversenybe bekapcsolódni, révén megszületésekor az
űrverseny még el sem kezdődött, sokkal inkább, „jelentős stratégiai
célokat” szolgált. Az előszót O.J. Ritland Dandártábornok jegyzi a
Légierő részéről. Ebből megtudjuk,
hogy a szigorúan titkos tervezet előterjesztője J.R. Holzapple
dandártábornok volt. Elképzelése szerint egy holdprogram
megvalósítása nemcsak a nemzetet lelkesíti fel, de hatalmas
technikai fejlődéssel is szolgálhat. Érdemes megemlíteni, hogy a
terv számos részlete felbukkan Koroljov L3 kódjelű holdexpedíciós
elképzeléseiben. Többek között a bázis helyszínének kiválasztása,
automata holdszondák használata, a transzponderek rendszere a Hold
felszínén, az embereket célba juttató leszállóegység, valamint a
közvetlen leszállásra vonatkozó elgondolások.
A
Lunex Program
áttekintése A program keretében az első holdraszállás
végrehajtását 1967-re tűzték ki célul, ez egyben a Szovjetuniót
megelőző technikai fölényt is hivatott bizonyítani, azt, hogy a
nemzet képes megnyerni a jövőben sorra kerülő technológiai
versenyeket.
A
Légierő
rendkívüli erőfeszítéseket tett az 1958-1960 közötti időszakban
annak részletes vizsgálatára, hogy milyen technikai problémák
jelentkezhetnek, ha embereket szeretnének a Holdra küldeni, továbbá,
miként lehet egy ilyen elképzelést finanszírozni. A
Légierő
laboratóriumai képesek voltak ilyen jellegű
kérdések elemzésére és megválaszolására.
A holdexpedíció során hatalmas méretű szilárd-
vagy folyékony hajtóanyagú rakétát kívántak használni, mely kellően
képes felgyorsulni ahhoz, hogy a Hold gravitációja fogságba ejtse. A
hasznos teher felölelte volna a Holdi Leszállóegységet, a Holdról
Felszálló Egységet és magát az utasokat szállító űrhajót. A
Leszállóegység célterületre juttatásához horizontszkennert és
doppler-radar altimétert kívántak használni. A Visszatérő Egység
szolgáltatta volna a Földhöz való visszatéréshez szükséges gyorsító
erőt, a
Lunex
Leszállóegysége aerodinamikai fékezést követően, siklórepülésben
tért volna vissza az egyik
Légierő
bázisra. A tervek felöleltek egy teherszállító egységet
is, ennek felépítése megfelelt volna az embereket szállító
rakéta-rendszernek, a visszatérő eszközök nélkül. Ugyanazt a
leszállási technikát alkalmazta volna, a feladatául a holdi
személyzet ellátását-kiszolgálását jelölték meg.
A kezdeti tervekben a közvetlen repülés
szerepelt. Sokkal megvalósíthatóbbnak tűnt, mint a különböző
űrrandevúkat felölelő későbbi változatok. Az egyik ilyen jellegű,
legkorábbi változat, a SAINT kódnévre hallgat. A tervek
kidolgozásának idején sem a hatalmas méretű rakéta, sem az
űrrandevú-technika gyakorlati megvalósítása nem állt rendelkezésre,
ezért nem tudták eldönteni, melyeik elgondolás a könnyebben
kivitelezhető. Az elvégzendő fejlesztések során az alábbi
fontos mérföldköveket jelölték meg:
a.
Háromszemélyes visszatérő
Lunex űrhajó. Ennek a berendezésnek képesnek kell lennie
visszatérni a Föld légkörébe 11277 méter/másodperc sebességgel.
Ugyancsak képesnek kell lennie a hagyományos repülőgépek módjára
történő leszállásra. A visszatéréshez szükség van fejlett navigációs
eszközökre, a megfelelő helyen történő leszálláshoz ugyanis
elengedhetetlen a légkörbe érkezés pontos szögének meghatározása és
teljesítése. Létfontosságú a megfelelő anyagok kifejlesztése is - a
rendkívül magas hőmérséklet elviselésére. Megfelelő életfenntartó
berendezés is nélkülözhetetlen. Az említett űreszköz kifejlesztése
nélkül az egész Lunex Program
kivitelezhetetlenné válik, kulcsfontosságú elem tehát. A
megvalósítás pontos menetrendjét is tartalmazza a terv.
b.
A Holdraszálló Egység feladata a teljes hasznos teher lefékezése.
Azaz a közel 61 tonnás tömeget a 2743 m/s-ról 6 m/sec sebességre, a
leszálláshoz. Doppler altiméter szükséges a megfelelő információ
szolgáltatásához, a hajtóművek indítása és irányítása érdekében. A
horizontszkennerek az űrhajónak a helyi függőlegeshez való
tájolásához szükségesek.
c.
A Holdról
Felszálló Fokozat feladata a
Lunex visszatérő űrhajója startjának biztosítása a Hold
felszínéről. Ehhez pontos irányítás szükséges az emelkedési pálya
során a megfelelő görbére álláshoz.
d.
A
háromfokozatú földi hordozórakétát Űrfelbocsátó Rendszer néven
említik. Az első fokozat vagy LOX/LH2 keverékkel, vagy szilárd
hajtóanyaggal működött volna, a szükséges tolóerőt 26500 kN-ban
határozták meg. A 2. és a 3. fokozat LOX/LH2 keverékkel üzemelt
volna. Az említett hordozórakéta-rendszert párhuzamosan
fejlesztették volna a Lunex Program egyéb elemeivel. A hordozórakéta program mérete
folytán, és más programokban való felhasználhatóságának képessége
végett, ezt a fejlesztést elkülönítve hajtották volna végre.
A fenti berendezések kifejlesztése mellett
alapos ismeretekre volt szükség a Hold felszínét illetően, főként
annak fizikai jellemzői tekintetében. Nagyfelbontású felvételek a
holdi felszínről talán képesek lettek volna ilyen ismeretekkel
szolgálni. A Lunex Program
részére a tervezet az ilyen jellegű információk gyűjtésének
felgyorsítását igényelte. A NASA Surveyor (Puha Holdraszállási
Programja) tartalmazhat a holdi felszínre juttatandó rádió-jeladó
berendezéseket is, a későbbi pontos leszállások végrehajtásának
biztosítása végett. Szükségessé vált a Hold felszínéből mintavétel s
annak mihamarabbi visszajuttatása a Földre, hogy a holdraszállást
végrehajtó egységek fejlesztése teljessé váljon.
A legjelentősebb problémákat okozó fejlesztési területek
A felmerülő problémák egyik legsúlyosabbika,
miként lehet kifejleszteni azt a technikát, ami lehetővé teszi a
földi légkörbe való behatolást 11277 km/sec sebesség mellett. Az
irányítási rendszernek rendkívül pontosnak kell lennie ahhoz, hogy a
légkörbe való visszatérés szögét a ±2º-os tartományon belül tartsa.
A túl meredek érkezés túlhevüléshez vezet és elviselhetetlen G
erőkhöz, míg a túl lapos szög esetében a
Lunex
Visszatérő Egysége visszapattan a légkörről és elnyújtott
ellipszis-pályára áll. Ebben az esetben az űrhajó napokig csapdába
eshet a magas sugárzású övezetekben, miközben túllépheti a
létfenntartó rendszer tűrőképességét és élettartamát. A Holdraszálló Egység fejlesztésében elsősorban
a tájolás megoldása jelenti a nehézséget, a helyi függőleges
beállítása a Hold felé közeledés időszakában. A kijelölt
leszállóhelyre érkezés nem könnyű feladat. Számos teszt
végrehajtásának kell megelőzni a végleges bevetést. A Holdról Felszálló Egység fejlesztése közben
ugyancsak számos probléma merülhet fel. A visszaszámlálásnak
automatikusnak kell lennie, s amennyiben a startra nem függőleges
irányban kerül sor, korrekciók válnak szükségessé a Földre
visszavezető pontos pályagörbe eléréséhez. Valamennyi fejlesztési lépés bonyolult, ám nem
igényel semmiféle technológiai áttörést. Az összes fejlesztés
kivitelezhető a jelenleg rendelkezésre álló alapokon.
Mérföldkövek A terv legfontosabb mérföldkövei:
a.
Pilótás űrhajó visszatérése a Földre 80.000 km-es távolságból
1965-ben.
b.
Pilótás holdkörüli repülés 1966-ban.
c.
Pilótás holdraszállás 1967-ben.
Kifejlesztendő képességek A hatalmas hordozórakéták, a randevú-technikák,
továbbá a holdexpedícióhoz szükséges, a nyílt világűrben
végrehajtott manőverezési technikák kifejlesztése számos, igen
fejlett technológiai megoldás kidolgozását kívánta meg. A
hordozórakétával szembeni elvárás volt, hogy 160 t terhet legyen
képes 450 km-es földkörüli pályára állítani, továbbá, akár 60
tonnányi, személyzettel ellátott űrhajót indítani a Mars vagy a
Vénusz felé.
A holdexpedíció ütemezése és legfontosabb
mérföldkövei
Háttér
Nem sokkal a Szputnyik-1 fellövését követően
a
Légierő
Kutatási és Fejlesztési Csoportja (ARDC) tanulmányok kidolgozásának
sorozatát indította el, hogy megvizsgálják a világűr katonai
felhasználhatóságának lehetőségeit. Ezeket a tanulmányokat a
Légierő
különböző ipari-fejlesztési részlegei végezték el, egymástól
függetlenül. Két tanulmány tekinthető a
Lunex
elődjének az egyik „A Hold Kutatása”, a másik pedig a „Stratégiai
Holdi Rendszerek” címet viselte. Az első tanulmány feladata annak
megvizsgálása volt, hogy a Hold felszínén létrehozott, személyzettel
ellátott hírszerző megfigyelőállomást milyen gazdasági,
megbízhatósági és ésszerűségi alapon lehet megvalósítani. A második
pedig a Hold lehetséges katonai alkalmazhatóságát vizsgálta. Ezek a
tanulmányok rámutattak, hogy technikailag és gazdaságilag
megvalósítható egy személyzettel ellátott holdi bázis felépítése.
A
harmadik munka a
Lunex
tervezettel egy időben készült, az „Állandó Műholdas Bázis és
Logisztikai Tanulmány” címet viselte, várható elkészítésének ideje
1961. augusztus. Ettől a tervtől várták, hogy elméleti háttérrel
szolgál egy háromszemélyes űrhajó Holdra juttatásáról és onnan való
visszatéréséről. Ez a háromszemélyes űrhajó volt a kulcseleme a
holdi szállítórendszernek, melynek mérete egyben meghatározta a
hordozórakéta méretét is. Az említettek miatt ez a terv különleges
figyelmet élvezett.
A
Lunex
Program
célja A Holdexpedíciós Program célja a Hold emberek
által történő kutatása, beleértve az első emberek holdraszállást, a
lehető legrövidebb időn belül. A terv végrehajtásának keretében
három ember száll le a Holdra 1967. harmadik negyedévében, majd a
következő év elejétől megkezdődik az állandóan lakott holdi bázis
kiépítése. A terv megvalósulásaként az ember kezébe jut a megfelelő
technika, anyagtudományi ismeretek, valamint a szállítási,
logisztikai feladatok teljesülése, melyek során emberek juthatnak el
a Hold felszínére, s kaphatnak ott folyamatos ellátást életük
fenntartása végett, hogy a rendkívüli körülmények között is
biztonságban dolgozhassanak.
A
Lunex
Program bővebb kifejtése A Holdexpedíciós Program elsődleges célja a
szükséges technika kifejlesztése ahhoz, hogy embereket és ellátmányt
lehessen a Hold felszínére juttatni. A kulcseleme a programnak a Szállító Űrhajó,
amely magában foglalja a Visszatérő Egységet; ez utóbbi a Földre
visszatérő űrhajót tartalmazza, vagy pedig a Holdon maradó
ellátmányt. Pilótás küldetés esetén a Holdra Szálló Egység felöleli
a teljes, a Hold felszínére leereszkedő komplexumot, benne a Hold
felszínéről a felszállást végrehajtó gyorsító-fokozatot és a Földre
visszatérő egységet is. Az ellátmányt szállító űrhajó ugyanezt az
elrendezést alkalmazza, azonban a Földre visszatérő gyorsító-fokozat
és a visszatérő űrhajó helyett, hasznos teherként, ellátmány és
különböző műszerek, berendezések kapnak helyet.
Az
Űrfelbocsátó Rendszer háromfokozatú gyorsítórakétából áll, amely
képes a pilótás holdrepülést, illetve az ellátmányt szállító
teherűrhajót a Hold térségébe juttatni, elérni a Földre
vonatkoztatott szökési sebességet. Ez a terv nem tartalmaz
részleteket az Űrfelbocsátó Rendszerről, ezt az információt ugyanis
egy másik, ezzel az elképzeléssel párhuzamosan futó különálló
tervezet tárgyalja, a Rendszer Programcsomag. A különböző tervek
által felvázolt fejlesztések összhangban történnek, a kompatibilitás
biztosítása végett. Üzemi körülmények között a Hold felé induló
egység 61 tonnát fog nyomni, 11277 m/s sebességre kell felgyorsítani
a Hold gravitációs terébe jutása végett. A sebesség elegendő ahhoz,
hogy a Hold nagyjából 2,5 nap alatt elérhetővé váljon. Ahogy a
Pilótás Holdraszálló Egység közelít a Holdhoz, a helyi függőlegeshez
igazított helyzetet vesz fel a horizontszkennerek segítségével. A
Holdraszálló Egység lelassítja a berendezést a puha leszálláshoz, az
előre kijelölt területen, magasságmérő eszközt használva a
fékezőrakéták indításának pontos időpontja meghatározása végett. A
kijelölt helyen történő leszállás a végső fázisban
terminál-állomásokkal történő vezetés révén zajlik, előpozicionált
jeladók akadályozzák meg a túlrepülést.
A Holdraszálló Egység lényegében
kilövőállásként használja önmagát, róla indul ugyanis a Föld felé
vezető pályára a
Lunex
Visszatérő Egység. A korai tesztek pilóták nélküli kísérleteket
tartalmaznak, a felszállást automatikusan fogják végrehajtani földi
irányítás mellett. Apró, menet közbeni korrekciókra szükség lehet a
földi légkörbe való pontos beérkezés végett, a leszállási folyosón
belül tartani az űrhajót.
A
Lunex
Visszatérő Egység a számára kijelölt folyosón tér vissza a Föld
légkörébe, ezért nem pattan vissza az űrbe, vagy ég el az
atmoszférában túlhevülés következtében. A légkört használja fel
fékezés céljára és elegendő felhajtó erőt is képes előállítani, hogy
közönséges siklórepüléssel térjen vissza például a
Légierő
Edwars-i Bázisára. Számos, sikeres, a fent leírt módon végrehajtott,
személyzet-nélküli repülésnek kell megelőzni a tényleges pilótás
küldetést, a rendszer szükséges megbízhatóságának megteremtése
érdekében.
A Hold felszínére hasznos terhet, illetve
ellátmányt juttatni ugyanezen a módon kell, ám a Visszatérő Egység
természetesen szükségtelen. A hasznos teher tömege a
Lunex
Visszatérő Egység, illetve az őt pályára állító rakétafokozat
össztömegével ér fel. Mint a fentiektől eltérő megközelítés, a Hold
felszínére juttatandó nagy tömegű berendezések esetében, a Föld
körüli pályán történő összekapcsolási technikákat ugyancsak
tanulmányozzák. Az említett technikák alkalmazása földkörüli pályán
történő űrrandevúkat és szerelési munkálatokat igényel a Holdi
Pilótás Űrhajó, illetve a Teherűrhajó indítása tekintetében,
valamint esetleges üzemanyag-feltöltési műveletet is. Az
összeszerelt űrhajó gyorsul fel aztán földkörüli sebességről szökési
sebességre, ráállva a Hold felé vezető pályagörbére. Az ilyen
jellegű űrrandevút, dokkolási- és szerelési tevékenységet írja le
részletesen a SAINT, azaz a Rendszer Programcsomag Terv, ugyancsak
egyidejű fejlesztés alatt áll. Valamennyi, a programmal összefüggő
információt és ütemezést koordinálnak jelen tervvel, a
kompatibilitás és a támogatás megfelelő biztosítása érdekében.
Tervezési filozófia
A Holdexpedíciós Terv használható képességek
kifejlesztésére törekszik, sokkal inkább, mint egy bonyolult feladat
egyszeri végrehajtására. A hatalmas méretű hordozórakéta használata
előnyt élvez a jelen megvalósítási tanulmányokban, ugyanis sokkal
megbízhatóbb, biztonságosabb, és gazdaságilag is jobban
megvalósítható, s egyúttal rövidebb idő alatt is rendelkezésre áll.
Habár a kisebb hordozórakéta használata, orbitális űrrandevúk és
dokkolások, űrbéli összeszerelés mellett, ugyancsak megfontolás
tárgyát képezi.
A személyzettel ellátott
Lunex
Visszatérő Egység a kulcselem a hordozórakéták méretének
meghatározásával kapcsolatosan. A tömege kijelöli a Holdról
Felszálló Egység hordozórakétája méretét, a kettő együtt pedig
meghatározza a Hold felszínére érkező rendszer teljes tömegét. E
három tétel együttes tömege jelöli ki a Holdra vezető pályára
felgyorsítandó űrhajó teljes tömegét, amelyet az Űrfelbocsátó
Rendszernek a Földre vonatkoztatott szökési sebességre kell
gyorsítania. Ily módon került meghatározásra az Űrfelbocsátó
Rendszer mérete.
A
Holdhoz való repülés időtartama kapcsán meghatározott 2 ½ nap
konzervatív tervezés eredménye. A hosszabb út növelte volna az
életfenntartó rendszer tömegét és irányítási problémákhoz
vezethetett volna, míg a rövidebb repülési időtartam a hordozórakéta
teljesítménynövelését vonta volna maga után. A repülés megszakítására vonatkozó lehetőséget a
lehető legmélyebben bevonják a tervezésbe. A következő fejezet
részletesen tárgyalja a megszakítási rendszert. A szükséges fejlesztések és tesztek kiemelt
fontossággal bírnak. A táblázatban bemutatott ütemtervet a
technológiai korlátok szabják meg, s nem pedig a költségek. Az itt bemutatott program egésze integrált
tervezést követ, a későbbi fejlesztések a mindenkor sikeresen
végrehajtott teszteken alapulnak majd. Így a technikai megoldások és
az egyes berendezések megbízhatósága korán kiderül, s a
megbízhatóságának igazolását követően léphet színre maga az ember.
A repülés-megszakítás filozófiája Ember ültetése egy űrhajózási rendszerbe
biztonsági és megbízhatósági problémákat vet fel, ezek jelentősen
nagyobbak, mint azok, melyekkel a személyzet-nélküli repülések során
kell szembesülni. Természetesen felismerték, hogy a maximális
megbízhatóság a kívánatos, ám az is tudott, hogy a 85-90%-ot
meghaladó megbízhatóságot rendkívül nehéz elérni olyan rendszerek
esetében, mint a Hold Szállítási Rendszer. Ezért, a vészrendszer
szükségessége, a személyzet védelme a holdi küldetés „megbízhatatlan”
szakaszait illetően, elfogadott. A javasolt technikák és berendezések
felülvizsgálatából az derül ki, hogy ami a „teljes vészrendszert”
illeti, a hasznos teher korlátok miatt, a korai holdexpedíciók
esetén nem praktikus az alkalmazása. Ésszerű kockázati tényezőt
tehát fel kell vállalni. Azért, hogy csökkenteni lehessen a
kockázati elemek számát és megérteni, a holdexpedíció mely
fázisaiban léphetnek fel, a küldetést hat részre osztották fel. Ezek
az alábbiak:
a.
Felemelkedés a Földről
b.
Föld-Hold utazás
c.
Repülés-megszakítás a Holdnál
d.
Leereszkedés a Holdra
e.
Hold-Föld utazás
f.
Visszatérés
A szóban forgó programot illető fejlesztési-
és tesztfilozófia lényege, hogy a lehető legrövidebb időn belül
készen álljon egy személyzet szállítására képes űrhajózási rendszer,
ám elsőként pilóta nélküli változatban. Ezáltal tapasztalat nyerhető
és lehetővé válik a rendszer ellenőrzése a névleges „személyzet-szállító”
képesség ellenőrzése, még az első tényleges pilótás repülés előtt.
Mindez azt jelenti, hogy a
Lunex
Visszatérő Egységet először földkörüli és holdkörüli repüléseknél
alkalmazzák, mielőtt a holdraszállásra és a visszatérő repülésre sor
kerülne. A kezdeti repüléseknél használt meghajtó rendszer a program
teljes tartamán át használatban marad, egyre növekvő
tapasztalatszerzés mellett a megbízhatóság is növekszik, ezáltal a
holdraszállás és a visszatérés célja teljesülhet. Ezeket a meghajtó
rendszereket párhuzamosan futó más programoknál is használhatják,
miáltal a pilótás repülések megkezdésekor nagyobb gyakorlati
tapasztalat áll majd rendelkezésre az Űrfelbocsátó Rendszer
legnagyobb hordozórakétáit illetően. Ez arra utal, hogy nagyszámú
személyzet nélküli repülést kell beütemezni a teljes méretű
hordozórakéta végleges rendszerbe állítása és a pilótás repülések
megkezdése előtt. Rámutat arra is, hogy kifinomult mentőrendszerre
van szükség a Földről való felszállás időszakára, valamint az első
pilótás holdraszállás és az onnan való visszatérés idejére.
A repülés-megszakítás filozófiáját tekintve a
holdprogram esetében, feltétlen meg kell jegyezni, hogy a Holdról
Felszálló Egységnek, a Holdraszálló Egységnek és a Holdi Indító
Fokozatnak egyaránt rendelkeznie kell repülés-megszakítási
képességgel, amennyiben vészhelyzet lépt fel. Elegendő sebesség
esetén a visszatérő egység képes végrehajtani a szükséges
manővereket és az irányított leszállást, saját mentő-rendszerére
támaszkodva. A Holdról Felszálló Egység és a Holdraszálló Egység
kisméretű deltaszárnnyal rendelkezik, mely lehetővé teszi a pálya
megváltoztatását, az emberek mentéséhez kedvezőbb helyre irányítani
az űrhajót. Azonban mindkét esetben a manővereket számítástechnikai
alapokra kell helyezni, a lehető legjobb lehetőség kiválasztása
végett, bármely konkrét helyzetben. Ezzel a háttérrel, és annak elfogadásával, hogy
a jövőbeni tervek a repülés teljes időszakára biztosítanak mentési
lehetőséget, az alábbiakban az Emberes Holdküldetésekre vonatkozó
repülés-megszakítási terveket mutatjuk be:
a.
Felemelkedés a földről - A kilövőállásról való menekülés - teljes egészében biztosítva lesz. - A felszállás kezdetétől az orbitális sebesség eléréséig – a repülés-megszakítás teljes egészében biztosított lesz.
-
Az orbitális sebesség és a szökési sebesség közötti gyorsulási
időszakban alapvetően a teljes Holdraszálló Egység fog
mentőegységként szolgálni.
b.
Föld-Hold utazás
-
Hajtómű-adagolási hiba – ebben az esetben a Holdraszálló Egység fog
mentőegységként működni. A számítási-, meghajtási, stb. képességeket
úgy kell megválasztani a teljes rendszer tervezésekor, hogy az
optimális pálya biztosítását lehetővé tegyék.
-
Félúton a
Hold felé – a mentés ebben az esetben a
Lunex Visszatérő Egység
feladata lesz, közvetlen a Földre való visszatéréssel; vagy
földkörüli pályára, vagy holdkörüli repüléssel és leszállással a
Földre. A holdkörüli repülés igényli általában a legkevesebb
beavatkozást az optimális pályagörbét illetően, ami a szükséges
számítási feladatokat és az űrhajó irányítását jelenti.
c.
Repülés-megszakítás a Holdnál
-
Ehhez a repülés-megszakításhoz elsősorban meghajtás-elvesztés vagy
irányítási hiba jelentkezése a Holdraszálló Egységnél vezethet. Ahol
lehetséges, a Holdról Felszálló Egységet kell használni, vagy
holdkörüli repülést követően közvetlenül a Földre vezető pályát
kialakítani. Ha ez nem lehetséges, akkor a Holdról Felszálló
Egységet kell felhasználni a lehető legbiztonságosabb holdraszállás
céljából. A legénység mentése ez esetben ennek a rendszernek az
alkalmazásával nem lehetséges, erre a célra egyéb alternatívák
között kell választani. A legénység mentéséről egy készenlétben álló
Holdi Szállító Jármű gondoskodhat.
d.
Leereszkedés a Holdra
-
A Holdról Felszálló Egység rendszerének és komponenseinek a
megbízhatóság tekintetében történő túlbiztosítása tűnik a
leglogikusabb megközelítésnek a repülés ezen fázisában, abból
kifolyólag, hogy egy különálló mentőrendszer illesztése a
rendszerhez lehetetlen a jelentős tömegnövekedés miatt.
-
A korai repüléseknek kell szembesülniük a legnagyobb veszélyekkel,
ám ahogy a Hold felszínén fokozatosan kialakul egy bázis, a
repülés-megszakítás és a mentési képességek is jelentősen
megnövekednek. Ebben a fázisban nem áll rendelkezésre specifikus
mentőrendszer, ám a jövőben végrehajtandó holdi küldetések
tekintetében fontolóra kell venni ennek lehetőségét is.
e.
Hold-Föld utazás
-
Ilyen
vészhelyzet a hibás pályabeállítás miatt léphet fel, vagy pedig a
visszatérés során az irányítás elvesztésének következtében. Az
egyetlen megoldás az, hogy a rendelkezésre álló lehetőségek
felhasználásával igyekezzenek elérni a földkörüli pályát. Amennyiben
ez sikerül, a Földről indított expedíció végezheti el a legénység
mentését. Ez a megközelítés nem igényel további mentőrendszert a
repülés ezen fázisa során.
f.
Visszatérés
-
A belépési
folyosó határértékeinek túllépése, vagy az irányítás elvesztése
okozhat ilyen jellegű vészhelyzetet, amikor a repülés-megszakítás
szükségessége lép fel. A Holdról Felszálló Egység túltervezése miatt
elegendő tartaléknak kell rendelkezésre állni, ami ilyen
vészhelyzetkor felhasználható, s ezáltal a biztonságos
repülés-megszakítás kivitelezhető. A
Lunex Visszatérő Egység deltaszárny-kapacitásának megfelelő
kialakítása ugyancsak a mentés részét képezheti adott esetben. Nincs
szükség külön mentőrendszer beiktatására a repülés e szakaszában, ám
kellő mennyiségű hajtóanyag-tartaléknak mindenképpen rendelkezésre
kell állnia.
Expedíció-tervezés Részletes terv szükséges a teljes holdexpedíciós
műveletekhez. Ennek a tervnek onnan kell indulnia, amikor az első
ember a Hold felszínére száll; és minden egyes erőfeszítést vagy
célt figyelembe kell venni, amelyet a felszínen való tartózkodás
ideje alatt el kell végeznie. A háromfős személyzet új és rendkívül
ellenséges környezetbe kerül, ahonnan a megmentésük, vagy a számukra
történő segítségnyújtás csaknem lehetetlen, legalábbis az első
küldetést illetően. Az ott töltött idő kész jutalom. Ezért
valamennyi berendezést a lehető legalaposabban kell előkészíteni és
megtervezni, a helyszínre szállítani a hasznos teher költségére és a
lehető legkönnyebb módon alkalmazhatóvá tenni. Az első expedíció során, a Hold felszínén
alkalmazott eljárásokat, a bázis megépítésére vonatkozó
tevékenységeket, teljes egészében a Földön elvégzett műveletekkel
kell megalapozni, megbízhatóságukat és alkalmazhatóságukat
demonstrálni, még mielőtt bármiféle, ténylegesen a Holdon
végrehajtandó bevetésükre sor kerülne. Szükséges felállítani egy
olyan létesítményt, mely a holdi körülményeket utánozza, a megfelelő
munkaterületet, a hatékony kísérletezés és a berendezések tesztelése
végett.
6.
ábra. A
Lunex BC-2720 komplexum a startállványon.
A tényleges holdraszállást megelőzően, és az
ember első holdfelszíni tevékenységét előtt, részletes adatokra van
szükség a Hold felszínére vonatkozóan. A következő ábra [a
titkosítás alól továbbra sincs feloldva – a ford.] a jelenleg
elérhető legpontosabb adatokkal szolgál. A holdfelszín egy részletét
ábrázolja 1:1000-es felbontással (1 hüvelyk megfelel 16 mérföldnek);
a
Légierő
Aeronautikai térképező és Információs Központjától származik (St.
Louis, Missouri). A jelenlegi tervek értelmében 144 ábrára van
szükség a teljes holdfelszín lefedéséhez. A jelenleg rendelkezésre álló legjobb felvétel a
Hold felszínét illetően nagyjából fél mérföld felbontású, amely
megfelel az 1:1 350 000 aránynak. Kifinomult csillagászati távcsövek
használhatók a felbontás növelésére, hogy megfelelő minőségű
képekhez jussunk, a mellékelt kép minőségét elérve. Tehát
nagyfelbontású, részletes térképek kellenek a tervek aprólékos
kidolgozásához. Ilyen szintű adatokat a Hold körül keringő,
fotófelderítő mesterséges holdak képesek eljuttatni a Földre, sőt,
képesek sztereó-képeket és készíteni, ezáltal lehetővé téve a
felszín domborzatának sztereografikus összeállítását. A NASA által
tervezett Lunar Orbiter program képes lesz a szükséges adatokkal
szolgálni. Az expedíciós létesítmények tervezését csak az
után lehet megkezdeni, amikor már részletes felszíni információk
állnak rendelkezésre. Holdkőzetek Földre szállítása ugyancsak
szükséges a tervezési munkálatok teljessé tételéhez.
Fejlesztés – tesztelés – gyártás A Holdexpedíció rendkívül összetett programot
igényel, beleértve a fejlesztést, a teszteléseket és az egyes
tételek legyártását a legszigorúbb technikai feltételek között. A
szükséges technikai háttér megteremtésén számos szervezet által
folytatott párhuzamos program fut. A Holdexpedíciós Program ezekre a
technikai erőfeszítésekre alapoz, ezen tevékenységek azonnal
megszervezését követeli meg, s adott esetben új irányok kijelölését,
ha szükséges. Az említett cél eléréséhez részletes fejlesztési-,
tesztelési- és gyártási tervet kell készíteni. Amikor a terv
elkészül, minden egyes technikai területet értékelni kell az adott
program jelen céljai tekintetében, továbbá azt, hogy ezek miként
felelnek meg a Holdexpedíciós Program igényeinek. Az alábbi
bekezdésekben a Holdexpedíciós Program fejlesztési céljait és a
műszaki teljesítmény-követelményeket adjuk meg. Tárgyaljuk a főbb
meglévő programokat és jelezzük a szükséges újratervezési irányokat.
Fejlesztési célok
Nagysebességű visszatérés
Jelen pillanatban nem állnak rendelkezésünkre
adatok űreszköz visszatéréséről a 7620-13700 m/s sebességi
tartományban. A
Lunex
Visszatérő Egység fejlesztési ütemtervének tartása végett szükség
van a nagysebességgel történő visszatéréssel kapcsolatos adatokra a
személyzettel ellátott űrhajó műszaki-mérnöki tervezése során.
Sűrített és jól összehangolt tesztprogramra van szükség; mind
felszíni, mind repülés közbeni vizsgálatokra. Azonnali intézkedés szükséges a nagysebességű
szélcsatornás kísérletek ütemezéséhez és megtervezéséhez. Ezek
megmutatják az információk azon típusait, melyekre a repülési
tesztek során lesz szükség.
A nagysebességű visszatérés kutatására
irányuló tesztprogramnak igazodnia kell a
Lunex
tervezethez, ellátnia azt a szükséges adatokkal, melyek az űrhajó
visszatéréséhez szükségesek, s meghatározni az ehhez leginkább
megfelelő formát. A tesztprogramnak szoros együttműködésben kell
zajlania a
Lunex
Visszatérő Egység tervezésével. A nagysebességű visszatérés kutatására irányuló
tesztprogram véghezviteléhez meg kell tervezni és kifejleszteni a
szükséges kísérleti eszközt. Ennek az eszköznek meglévő
hordozórakétát kell használnia az időbeli korlátozások miatt, a
kísérleti eszközt viszont kifejezetten ennek a programnak a céljaira
kell megtervezni, ugyanis jelenleg nincs ilyen berendezés. Az
elgondolások szerint az Atlas hordozórakéta megfelel ezekhez a
tesztekhez, ám a döntés megszületésének meg kell várnia a tesztben
szereplő eszköz tervének elkészültét.
Pilótás
Holdűrhajó
A
Lunex
Program legfontosabb célja olyan
eszköz elkészítése, amely képes az embereket elszállítani a Holdig,
ott leszállást végrehajtani a felszínre, majd visszahozni őket a
kijelölt földi bázisra. Ez az eszköz tartalmazza a Holdraszálló
Egységet, a Holdról Felszálló Egységet és a háromszemélyes
Lunex
Visszatérő Egységet. Egy tipikus Holdűrhajó látható a mellékelt ábrán.
Ez a berendezés 16 méter magas, ebből 11,5 méter a visszatérő egység
magassága. Az illesztő gyűrű átmérője 7,5 méter. A teljes űrhajó 61
tonna a szökési sebesség elérésénél, és 9,2 tonna a Földre
Visszatérő Egység.
A
Lunex
Visszatérő Egységnek képesnek kell lennie körülbelül 11277 m/s
sebességgel belépni a földi légkörbe. Jelen pillanatban az ilyen
sebességgel történő visszatérésre vonatkozóan nem rendelkezünk
információval. Ezért, a Visszatérő Egység mérnöki tervezésének
párhuzamosan kell futnia más, egyéb, a fő alrendszerek
kifejlesztésére és összeépítésére vonatkozó programokkal, különös
tekintettel a Nagysebességű Visszatérés Kísérleti Programmal és a
Megszakítási Rendszer Programmal. Mindehhez a
Lunex
Program szoros felügyelete
szükséges a
Lunex
Programhivatal részéről. A Visszatérő Egységgel kapcsolatos másik fő
probléma, amivel szembesülni kell, az az életfenttartó rendszer. A
tervezett ütemezés megkívánja, hogy az életfenntartó rendszert a
korábbi fellövések alapjain kell megtervezni, a Mercury- és a
Discovery-sorozaton. Ezek a programok vezetnek el a pilótás
egységekhez, ám a Visszatérő Egységnek már az első igazi
életfenntartó rendszerrel kell rendelkeznie.
A Holdraszálló Egységnek képesnek kell lennie
arra, hogy a Hold felszínére juttassa a Holdról Felszálló Egységet
és a
Lunex
Visszatérő Egységet. Jelenleg ez kifejezetten nehéz tervezési
probléma, mivel csak igen keveset tudunk a Hold felszínéről. A
legjobb fotográfiai felbontás kb. 800 méter. Sok elmélet létezik a
Hold kialakulására vonatkozóan, és ezzel összefüggésben a felszín
jelen karakterisztikájára. Ha ezt a két tényezőt figyelembe vesszük,
az egyetlen helyes tervezési megközelítés az, ha nagyon egyenetlen
felszínre képes leszállási rendszert tervezünk. Automatikus
szintező-, tájékozódási- és indítási rendszer szükséges a berendezés
számára még a tényleges pilótás repülést megelőzően. Ezért,
bármilyen elméleti megközelítés, miszerint a Pilótás Holdraszálló
Egység áthelyezhető a Hold felszínén, vagy hogy üzemanyagot
szállítson a Hold felszínére, teljesen hibás lehet és
veszélyeztetheti a teljes holdexpedíciós erőfeszítéseket. A
Holdraszálló Egység fejlesztésének abba az irányba kell mutatnia,
hogy az képes legyen a Hold felszínére rakományt is juttatni.
A Holdról Felszálló Egység fejlesztésének más
filozófiát kell követnie, mint az előző alrendszernek. Először is,
csupán az űr vákuumában fog üzemelni és a Hold felszínén. Másodszor,
miután leereszkedett a Hold felszínére, hosszabb időn át
üzemképesnek kell maradnia, jó néhány napon, esetleg hónapokon át. A
hordozórakétát úgy kell kialakítani, hogy nagyobb vákuumban legyen
képes üzemelni, mint amilyent a földi laboratóriumok egyáltalán
képesek előállítani, ráadásul, akár +200-260 ºC-os tartományban is,
meteorbombázás közepette, és az optimális indítási szögtől eltérő
helyzetben is. Továbbá, a rakéta fejlesztőinek tekintettel kell
lenniük az üzemanyag esetleges felforrására is, az automatikus
rendszerellenőrzésre, az önbeállításra és a távoli (Föld-Hold)
startolási eljárásokra.
A Holdról Felszálló Egység jelenti a
legnagyobb megbízhatósági problémát a rendszer tekintetében, ugyanis
a
Lunex
küldetés minden fázisára dolgoztak ki megszakítási tervet, kivéve a
Holdról való felszállásra. A kezdeti holdi küldetések idején egy
ilyen jellegű megszakítási képesség kidolgozása igen költséges lenne,
az Űrfelbocsátó Rendszer tekintetében. A Holdról való felszállás
tekintetében egy megszakítási rendszer azt jelentené, hogy meg
kellene duplázni a rendszer kapacitását, az embereknek ugyanis
vissza kell térniük a Földre vagy az eredeti, vagy egy speciális
mentőjárat segítségével. Ezért, amíg a holdfelszíni
kiszolgáló-egységek nem állnak rendelkezésre, nem tűnik praktikusnak
különálló mentőrendszert kifejleszteni. Emiatt a Holdról Felszálló
Egységnek extrém szintű megbízhatósággal kell rendelkeznie.
Teherszállítmány A holdexpedíció sikeres támogatásához viszonylag
nagy tömegű teherszállítmányokat kell juttatni a Hold felszínére.
Ezek a teherszállítmányok puha leszállást hajtanak végre a kijelölt
helyen, a Holdraszálló Egység segítségével. Valamennyi
teherszállítmány megközelítőleg 20,5 tonnás lesz, s kifejezetten
arra tervezik, hogy az expedíciók támogatására tervezett tételeket a
helyszínre juttassa. A teherszállító és a speciális csomagok
fejlesztése a Holdaszálló Egység tervezésétől függ és a holdi
környezetre vonatkozó adatoktól. A Holdexpedíciós Bázis tényleges
tervei csak akkor kerülhetnek részletezésre, ha alapos ismeretek
állnak majd rendelkezésre a Hold felszínéről. Ezután, a bázisra
vonatkozó tervek birtokában, a szükséges anyagok, berendezések és
eljárások meghatározhatók, továbbá, kidolgozható a teherszállítás
ütemezése. A szállítási ütemterv kidolgozása elengedhetetlen ahhoz,
hogy az egyedi teherszállítmányok összetétele és kifejlesztése
megoldható legyen, a fő berendezések kifejlesztésének úgy kell
folytatódnia, ahogy az egyedi igények ismertté válnak.
Megszakítási rendszer
Nélkülözhetetlen, hogy a visszatérő-eszközt
úgy fejlesszük, hogy az életfenntartó rendszer is megfeleljen a
megszakítási rendszer követelményeinek. Kiegészítő szerkezeti és
meghajtó elemeket kell kifejleszteni, amelyek lehetővé teszik a
repülés megszakítását a Földről való felemelkedés során. A
személyzettel ellátott űrhajónak képesnek kell lennie a kiválasztott
megszakítási mód számítógépes- és irányítási levezérlésére, és
végrehajtani a kívánt műveleteket a megfelelő időben a holdi
küldetés során.
Űrfelbocsátó Rendszer
A holdexpedíció kiterjedt fellövési
kapacitást igényel. A
Lunex Program
velejáró része ennek a kapacitásnak a
kifejlesztése. Jelenleg ez a fejlesztés az Űrfelbocsátó Rendszer
égisze alatt zajlik. A tervek szerint felöleli a kismagasságú-, az
orbitális-, a holdkörüli- és a teljes egészében végrehajtott
holdexpedíciós repüléseket.
Az egyik legjelentősebb probléma, amivel a
Lunex hasznos terhének
szembesülnie kell az Űrfelbocsátó Rendszer keretében, az a megfelelő
illeszkedések karakterisztikája, a pályagörbe meghatározása és a
földi kilövő berendezések köre. A jelen tervek szerint a Holdra irányuló pilótás-
és a teherszállítmányok karakterisztikája az alábbi:
-
Átmérő: 7,62 m
-
A Hold felé induló berendezés teljes tömege: 61 tonna
-
A teljes hossz: 16,3 m
-
Súlypont (A csúcstól mérve): 10,3 m Az Űrfelbocsátó Rendszertől elvárt, hogy képes
legyen az elvárt fellövési gyakoriságot produkálni.
Alrendszerek fejlesztése
A pilótás- és a teherszállító űrhajó
kifejlesztése számos alrendszer kifejlesztését is megköveteli,
továbbá, számos tudományterületen különböző kutatások elvégzését.
Tanulmányok kimutatták, hogy ezeken a területen elért előrehaladás
fel lehet használni a teljes program ütemezéséhez; valamint azt is,
hogy semmiféle tudományos áttörés nem szükséges a kívánalmak
teljesítéséhez. A fontos dolog az, hogy azonosítsák be a fejlesztést
igénylő elemeket, hogy a megfelelő költségeket rendelkezésre
lehessen bocsátani, és hogy a munka késlekedés nélkül
megkezdődhessen. A
Légierő és
az iparvállalatok által elvégzett, kellő részletességű komplett
tanulmányok megnevezik a szükséges alrendszereket, körvonalazzák a
fejlesztési programokat, amelyeket azonnal meg kell kezdeni. A jelen
tanulmányok tovább finomítják ezeket a specifikációkat.
A Visszatérő Egység A pilótás Visszatérő Egység kritikus pontja a
fejlesztéseknek. Ennek a berendezésnek képesnek kell lennie
visszatérni a Holdról és belépni a Föld atmoszférájába a Földre
vonatkoztatott szökési sebességgel (11,277 km/s). Képesnek kell
lennie arra is, hogy három ember számára biztosítsa életfenntartást
a 10 napos Föld-Hold küldetés során. Az egyes repülések magukban
foglalják a Földről való felszállást, elszakadást a földkörüli
pályáról, ballisztikus repülést a Holdra, fékezést, leszállást a
Hold felszínén, egytől öt napig terjedő ott-tartózkodást,
visszatérést a Föld légkörébe és leszállást az előre kiválasztott
földi bázison. A szerkezeti elemek ki lesznek téve tehetetlenségi-
és nyomás-alatti helyzeteknek a gyorsítás, a repülés-megszakítás, a
pálya-kiigazítás, a leszállás, a visszatérés és a földreszállás
alatt, továbbá szélterhelésnek az indítóálláson. Ezeket a tényezőket
mind-mind figyelembe kell venni a jármű karakterisztikáinak
meghatározása során. Az elkészítendő tanulmányoknak figyelembe kell
venni a hőmérséklet hatását az űrhajó tervezésénél, miként a
világűri- és a holdi környezetet is, beleértve a részecskeáramlást
és a sugárzást, a meteoritokat és az erős vákuum hatását is. Jelen
tanulmányok a Visszatérő Egység teljes tömegét 9150 kg-ban
határozzák meg. A jelen visszatérési- és mentési technikák a
ballisztikus-rakéta programból nőttek ki, ballisztikus pályát
használva a kilövéskör majd ejtőernyős fékezést. Ezek a technikák
nem kompatibilisek a Holdról való visszatéréssel, az irányított
leszállással és az ember általi irányítással. A jelenleg
rendelkezésre álló műszaki adatok a nagysebességű visszatéréshez
kapcsolódóan, nem alkalmasak a Holdról Visszatérő Egység
megtervezéséhez.
Fejlesztési tesztprogramra van szükség a
kívánt, a visszatérésre vonatkozó adatok megszerzéséhez, csökkentett
méretű modell-kísérletekre a kiválasztott eszköz kapcsán, hogy az
optimális megoldás kiválasztható és megépíthető lehessen. Ezzel a
tesztprogrammal párhuzamosan kell végezni az alkalmazott tudásra
vonatkozó kutatásokat is, hogy valamennyi szükséges ismeret
rendelkezésre álljon a
Lunex
Visszatérő Egység megtervezéséhez.
A meghajtás
A Pilótás Holdprogram hordozórakétájának 61
tonnás tömeget kell tudnia felgyorsítani a Földre vonatkoztatott
szökési sebességre és a megfelelő, Holdhoz vezető pályára állítani.
A hordozórakétát az Űrfelbocsátó Rendszer keretében fejlesztik,
kifejezetten a Lunex Program
számára. A Holdi Pilótás Űrhajónak az alábbi műveleteket kell tudnia
végrehajtani: holdraszállás, a Holdról való felszállás,
pályamódosítás, magassági vezérlés, repülés-megszakítás.
Életfenntartás A Pilótás Holdprogram számára kidolgozandó
életfenntartó rendszernek minimum tíz napon át üzemképesnek kell
lennie. Ez azon a feltételezésen alapul, hogy egy holdutazás két és
fél napig tart, majd ezt ötnapos ott-tartózkodás követi a Hold
felszínén. Az életfenntartó rendszernek képesnek kell lennie három
űrhajóst ellátni a jelentős gyorsulás, a nagyjából két és félnapos
súlytalanság, 1-6 nap 1/6 földi gravitációs körülmények idején,
újabb két és fél napos súlytalan utazás során visszafelé, a
leszállás előtti fékezés idején, és a teljes földi gravitációba való
visszatéréskor. Ugyanebben az időben ingujjhőmérsékletet kell
biztosítania a kabinban, a világűrben és a holdi körülmények között,
beleértve az extrém hőmérsékleti gradienseket, az oxigén hiányát, a
sugárzást, stb.
Az életfenntartó rendszer súlyára való
követelmények meghatározásakor tekintetbe kell venni a
Lunex
Visszatérő Egység részére meghatározott tömeget, a 9100 kg-ot. Az
életfenntartó rendszer súlyának elemzése fiziológiai kísérleteken
alapszik, szimulált világűri körülmények között végrehajtva,
beleértve a speciális diétát és a csökkentett légnyomást, stb.
Jelenleg a három űrhajósra tervezendő rendszer tekintetében a
szükséges ismeretek 65-70%-a áll rendelkezésünkre. Azonban, a
szükséges adatok megszerzése érdekében laboratóriumi és repülés
közben megszerzett kísérleti adatokra van szükség. A legtöbb,
jelenleg rendelkezésre álló ismeretet kísérleti eszközök hátára
szerelt berendezések révén nyertük. A
Lunex
Program támogatásához és a kívánt
ütemezés biztosításához meg kell kezdeni a BOSS Főemlős Programot és
szükségképpen támogatni kell a megvalósítását.
A rendelkezésre álló adatok többsége az
életfenntartásra vonatkozik (táplálkozás, oxigén-ellátás,
túlnyomásos ruhák és meghatározott idejű korlátozások), ám nincsenek
ismeretek a hosszan tartó súlytalanságról és a világűrben jelenlévő
sugárzások tartós hatásairól. A BOSS Program kiindulásként egy
csimpánz 15 napos életfenntartó támogatását tartalmazta, hogy annak
megfelelő méretezése és finomítása révén képes legyen egy ember
ellátásához. Így, a BOSS Program segítségével elérhetővé válnak az
adatok a
Lunex Program
tervezhetőségéhez és az életfenntartó rendszer elkészítéséhez 1965.
áprilisára. E fejlesztések révén valamennyi ismeret és
technikai megoldás rendelkezésre fog állni a szükséges életfenntartó
rendszer elkészítéséhez. A Discoverer csomag részére elsajátított
technikák beépíthetők a Mercury csomagba. Következésképpen, a
Mercury által megszerzett tapasztalat és tudás teljes egészében
felhasználható a jelen BOSS csomagban.
Az életfenntartó program (BOSS) létfontosságú
a
Lunex Program
céljainak megvalósítása érdekében. Azonban,
más AFSC programokat is figyelembe kell venni, lehetséges
felhasználhatóságuk tekintetében a
Lunex Programhoz.
A rendszer energia-ellátása
Elektromos energia szükséges a
Lunex
Visszatérő Egység alrendszereinek működtetésére; ilyenek az
életfenntartó rendszer, a navigáció és irányítás, a műszerezettség
és a kommunikáció. A helyzetet kielemezték és azt tapasztalták,
ehhez átlagosan 3 kW szükséges három ember Holdhoz és onnan vissza
történő utazásához. A csúcsfogyasztás időszakában nagyjából 6 kW-ra
lesz szükség. Napenergia, nukleáris energia és kémiai
rendszerek kerültek kiértékelésre ezeknek az igényeknek megfelelően.
Miközben ezen források mindegyike képes megfelelni a feltételeknek,
mégis a kémiai forrásokat használták a program fejlesztésének korai
szakaszában. Konkrétan, üzemanyagcellákat és turbinákat, vagy pedig
pozitív energia-átadású motorokat, mint a lehető legjobb
megoldásokat. A végső választást a Visszatérő Egység végleges
kialakításakor fogják meghatározni, amikor a részletes elemzések a
rendelkezésre álló különböző rendszerekről elkészülnek, s
lehetségessé válik a súly, a hatékonyság, a megbízhatóság és a
potenciál figyelembe vétele. Az optimális rendszer bizonnyal az
üzemanyagcella és a kémiai rendszerek kombinációja lesz, olyan
összeállításban, amely képes az igényelt csúcsterhelés biztosítására.
Ezzel a megközelítéssel, miszerint a rendszert csúcsra is lehet
járatni, ott van a követelmény a folyamatos és állandó háttérenergia
biztosítására a küldetés legnagyobb részén, beleértve a rendszer
esetleges meghibásodásait is. Akkumulátorok biztosíthatják az
energiát vészhelyzet esetén, a személyzet biztonságos áramellátása
és biztonságának fenntartása érdekében.
A technológia jelenlegi szintje olyan, hogy
kielégítő energia-rendszerrel képes szolgálni a
Lunex
küldetés számára, amikor szükségessé válik. További fejlesztésekre
van szükség azonban bizonyos területeken, mint például a
megbízhatóság az üzemanyagcellák tekintetében, valamint a kémiai
alapú rendszereket illetően további vizsgálatokra van szükség
súlytalansági körülmények között.
Navigációs- és irányító rendszer A holdi küldetésre induló űrhajó navigációs- és
irányítórendszere követelményeinek meghatározására készült tanulmány
azt jelzi, hogy a küldetés teljesíthető a jelenleg rendelkezésre
álló legkorszerűbb eszközök kiterjesztésével. Az űrhajó navigációs
csomagjának a holdi küldetés alábbi fázisai során kell navigációs-
és irányítási feladatokat ellátnia: emelkedés és gyorsítás,
távolodás a Földtől és megérkezés a Holdhoz, holdraszállás,
felszállás a Holdról, távolodás a Holdtól és megérkezés a Földhöz,
visszatérés a Föld légkörébe, leszállás a Földön. A jelenleg rendelkezésre álló eszközök képesek
kezelni a fentebb felsorolt fázisokhoz kapcsolódó navigációs és
irányítási feladatokat. Azonban a navigációs- és az irányító
rendszer teljessé tétele érdekében úgy véljük, az alábbi területeken
fejlesztésre van szükség.
Inerciális platform.
Mind a személyzettel ellátott, mint a személyzet nélküli űrhajókra
vonatkozó elképzelések számára megfelelő lehet az inerciális,
illetve a korrigált inerciális adatokon alapuló megközelítés,
kombinálva az aktuálisan előre jelzett és a perturbációs pályák
adatainak figyelembe vételével. Következésképpen, a világűri
körülményekhez illeszkedő inerciális platform-konfigurációra van
szükség. Ennek a platformnak könnyűnek kell lennie, igen
megbízhatónak, és képesnek lennie felhasználni az űrben kijelölt
pontokat referenciaként, hosszú időn át. A jelen giroszkópikus
eszközök és gyorsulásmérők se nem pontosak, se nem kellően
megbízhatóak egy űrbéli küldetés megvalósításához.
Az
az inerciális platform, amely nagy reményeket ígér a holdi
küldetések megvalósításához, az elektromágneses függesztésű
giroszkóp, világűri körülmények között működni képes, modernizált
gyorsulásmérővel. A jelen elektromágneses függesztésű giroszkópjai
képesek működni 0,0005°/óra/g sodródási sebességgel, várhatóan
1966-ra elérik a 0,0001°/óra/g sodródási sebességet. Továbbá, nem
mutatkoznak nehézségek a forgó rész felfüggesztésének fenntartásában
15G-s gyorsulás esetén sem. Kisméretű elektromágneses függesztésű
giroszkópot tartalmazó inerciális platform kifejlesztése szükséges a
holdi küldetések részére.
Csillagkövető.
Az inerciális platform pontosságának és megbízhatóságának növelése
érdekében kívánatos kompakt csillagkövető használata a platformmal
együtt, a Hold felé és az onnan visszavezető út középső szakasza
során. Továbbá, a csillagkövetőnek képesnek kell lennie működni
holdi körülmények között, hogy a Holdról történő fellövés során
segítse a manővereket a csillagok helyzetének pontos
meghatározásával. A jelenleg használt tartós csillagkövetők
pontossága körülbelül 10 ívmásodperc, a súlyuk pedig nagyjából 7 kg.
Azonban ezeket a berendezéseket nem próbálták ki világűri
környezetben, s mindenképpen fejlesztésre szorulnak a holdi
küldetésekhez, továbbá, össze kell hangolni őket a kisméretű
inerciális platformokkal. A csillagkövetőnek feltétlen képesnek kell
lennie arra, hogy pontos információkkal szolgáljon az inerciális
platform számára a Holdról történő felemelkedés során. Amennyiben
lehetséges kifejleszteni egy szabályozható rakétahajtóművet az
ütemezésnek megfelelő időpontra, a gyorsítási és a befecskendezési
vezérlés a Holdról való felemelkedés során egyszerűbb lesz, mivel
lehetővé válik egy előre meghatározott sebesség-görbe követése. Egy
ilyen jellegű fejlesztés csökkentheti a csillagkövetővel szemben
támasztott pontossági igényt.
Hosszú bázisvonalú rádiós navigáció.
Mivel pilótás- és személyzet nélküli repüléseket tervezünk a Holdra,
szükséges, hogy a rendelkezésre álljon az inerciális rendszerhez
tartalék navigációs rendszer, ezáltal növelni lehet az irányítási és
ellenőrzési technikák pontosságát. Hosszú bázisvonalú rádió/radar
követési- és irányítási technikák kitűnő lehetőséget kínálnak a Hold
térségében nagy sebességgel mozgó berendezések tekintetében. Jelen
tanulmányok azt mutatják, hogy számos probléma jelentkezik, ha a
hosszú bázisvonalú rádiós navigációs rendszert a kívánt pontosságúra
kívánjuk fejleszteni. Ezek közül néhány terület: 1. Az a pontosság,
amellyel a koordinátákat minden egyes követőállomás számára meg
lehet határozni. 2. Az a pontosság, amellyel korrekciókat lehet
végrehajtani a rendszerre gyakorolt troposzférikus és ionoszférikus
hatások kiküszöbölésére. 3. Az a pontosság, amellyel az „órákat”
lehet szinkronizálni a különböző állomások tekintetében. A
csúcstechnológiák megfelelő kiterjesztésével ezeket a problémákat
orvosolni kell, azonban erősen valószínűnek tűnik, hogy hosszú
bázisvonalú navigációs rendszer kifejlesztése elkerülhetetlen a
holdi küldetések vonatkozásában.
9.
ábra. A Mark I ELSS űrruha,
az Amerikai
Légierő
tesztelte 1958-59-ben. További
fejlesztések következtek, s
alakult át a NASA RX „Holdruha”
változatává.
Doppler-radar.
A tervek szerint rádiós jeladókat helyeznek el a Hold felszínére a
holdraszállás fázisának megkönnyítése céljából. A repülés középső
szakaszán az irányítás biztosítja, hogy az űrhajó elérje a Holdat,
oly módon, hogy legalább egy jeladó a látóvonalába essen, így a
jeladót fel lehet használni a leszálláshoz közelítő fázis
vezérlésében. Azonban, a végső függőleges sebesség kiméréséhez
érzékeny technika szükséges, olyan, amely különösen érzékeny a kis
sebességváltozásokra. Kisméretű CW doppler-radar ideális erre a
feladatra. Ezért, szükséges egy kisméretű, a holdi körülmények
között is megbízhatóan működő doppler-radar kifejlesztése. A radar
teljesítmény-igényének csökkentése végett, célszerű az
üzemtávolságát 480 km környékén tartani.
Irányítás visszatéréskor.
Nagy hangsúlyt kell fektetni a holdexpedíció visszatérési szakaszára.
A pozíciót, a sebességet és a magasságot az inerciális rendszer
képes meghatározni, azonban további mérések is szükségesek, mint
például a hőmérséklet, a hőmérséklet változása, a szerkezeti
terhelés és a levegő sűrűsége. További kiterjedt vizsgálatok
szükségesek e mérések nagypontosságú végrehajthatóságára. A korai
földi visszatérő berendezések adatainak felhasználásával lehet a
szükséges navigációs csomagot a holdi küldetések visszatérési
szakaszához biztosítani.
Adaptív automata pilóta.
A visszatérő űrhajó adaptív automata pilótát igényel, mivel a
felszín erősen változatos. Az adaptív automata pilótákat, mint
amilyent például az X-15 esetében is használnak, jelentős
fejlesztéseknek kell alávetni, hogy a holdi küldetések során
használhatók legyenek.
Számítógép
Az Egyesült Államok képes arra, hogy a
Lunex
Program támogatása céljából
megfelelő számítógépes támogatást fejlesszen ki. Amint a program
mérföldkövei megvalósulnak, és az igények egyre összetettebbekké
válnak, a fejlesztett számítógépes kapacitás képes lesz ezeknek az
egyre szigorúbb igényeknek megfelelni. A küldetések sajátos
igényeire vonatkozó részletes tanulmányok fognak készülni, hogy
meghatározzák a kompromisszumokat az olyan szóba jöhető technikák
kapcsán, amelyek biztosítják, hogy a gépek kifinomultsága
folyamatosan fejleszthető legyen. Az alábbi iránymutatások
biztosítják a megfelelő rugalmasságot, követik a szükséges
fejlesztési ajánlásokat és javaslatokat.
a.
A pilótás űrhajók esetében nagyarányú adatcsökkentés szükséges, hogy
az irányító valós idejű adatokkal rendelkezzen a külső
körülményekről és megoldásokat tudjon nyújtani olyan problémákra,
mint például a sebesség- vagy a magasság korrigálása, stb.
b.
Az érzékelők felügyeletének és az adatfeldolgozásnak mind az
űrhajón, mind a földi parancsnokságon rendelkezésre kell állni.
c.
Az utazás középső- és végső szakasza komoly követelményeket támaszt
az űrhajó fedélzeti számítógépes rendszerére.
d.
Sugárzási kockázatok és –hatások, melyek jelenleg ismeretlenek,
hatást gyakorolhatnak a holdi küldetésre kifejlesztett technológiára.
e.
Sürgősségi eljárásoknak rendelkezésre kell állniuk arra az esetre,
ha az irányítók képtelenné válnának az űrhajó Földre való
visszavezetésére a küldetés során. A számítástechnikai képességet két alapvető
irányban kell továbbfejleszteni: a hardver, és az új megközelítések
irányába. Néhány példa az új megközelítésekre, amelyeket át kell
tekinteni az űrhajó végleges megtervezése előtt:
a.
Szabványosított, modulokba épített számítógépes funkciók, így az
egyes küldetésekhez jóval könnyebb összeállítani a szükséges
konfigurációt. A számítógépes tervezők ezáltal jelentős
munkamennyiségtől mentesülnek, nem szükséges az egyes küldetések
tekintetében az újratervezés és az újracsomagolás. A fentebb
említett moduláris koncepció különösen a személyzet-nélküli
repülések esetén kifizetődő.
b.
Pilótás küldetések esetén két állandó programot kell tárolni a
berendezéseken, ezek közé tartozik egy általános parancs, vagy
másként egy eljárás, amely képes levezényelni bizonyos műveleti
sorozatokat; a másik pedig egy repülés-megszakítás során a Földre
történő visszairányítás lenne, egy mesterprogram segítségével. Ennek
következtében az ötlyuksoros egységet felváltaná egy nagyobb
magmemória és jóval nagyobb flexibilitást is kapna a rendszer. Ennek
a rendszernek elsődleges előnye lenne az általános felhasználhatóság,
következésképpen többféle küldetés megvalósítására lenne alkalmas,
továbbá, szükségtelen kapacitásokat nem küldenének ezáltal egy-egy
adott repülésre.
c.
Optimalizált digitális és analóg technikára van szükség, egyedi
tulajdonságaik jobb kihasználása végett, pl. a sebesség-probléma
megoldása az analóg technikával és az adatcsökkentés a digitális
technika részéről.
Lényeges
előrelépések szükségesek a számítási kapacitásban, a
megbízhatóságban, a térfogatban, a súlyban, az
energiafelhasználásban, hogy a
Lunex
Program sikeres legyen. A
fejlesztendő területek a következők:
a.
Előre-programozott magmemóriák szükségesek az fix alkalmazások
végrehajtására.
b.
Funkcionális molekuláris blokkok. 1963-ra, a földkörüli repülések
megkezdési idejére, elvárt, hogy a számítási kapacitások
összességének 80%-a ezzel a módszerrel legyen elvégezve. Ennek
számos előnye van: nagy memória-sűrűség, igen kis méret, könnyű súly
és kis áramfogyasztás.
c.
Önjavító képesség vagy adaptív programozási technikák alkalmazása,
háttér-rendszerekként a komponensek megbízhatóságának javítására.
d.
Elektrolumineszcens-fotokonduktív memória-egységek alkalmazása
megfontolandó a sugárzásokkal és a mágneses terekkel szembeni
ellenállásuk miatt. E tekintetben kétállapotú rendszerek
alkalmazását érdemes figyelembe venni, ugyanilyen okból.
e.
Fotokromatikus tárolóeszközök előnye a nagy tárolási sűrűség, 1
milliárd bit/köbhüvelyk (kb. 61 millió bit/cm3). bizonyos
alkalmazások, mint például a félig-állandó tárolás, kihasználhatják
ezt a funkciót.
A
Lunex
titkos katonai holdraszállási tervezet
további része az alábbiakat tartalmazza: kommunikációs technikák
fejlesztése, környezeti adatok gyűjtése, anyagszükséglet, tesztelési
terv, tesztelési kategóriák, kutatási tesztek, fejlesztési tesztek,
repülési tesztek, nagysebességű visszatérési tesztek, a
Lunex
Visszatérő Egységének tesztjei, a Holdról Felszálló Egység tesztjei,
a Holdraszálló Egység tesztjei, személyzet nélküli űrhajó tesztjei,
a repülés megszakító-rendszer tesztjei, gyártási terv, minőség,
költségvetési- és finanszírozási terv, program-menedzselés, a
felelősség kérdése, különböző vállalatok és hivatalok
együttműködése, gyártás, műszaki fejlesztések, a kilövőkomplexum és
a kiképzés.
Forrás:
Encyclopedia
Astronautica |
|