|
Arany László: BEAM - Felfújható Űrállomásmodul |
|
|
2016. áprilisának végén a SpaceX hordozórakéta juttatta fel a világűrbe a Robert Bigelow nevével fémjelzett, 1999-ben alapított, Bigelow Aerospace Vállalat által gyártott felfújható, kísérleti űrállomás-modult, melyet sikeresen a Nemzetközi Űrállomáshoz kapcsoltak az Űrállomás egyik nagy robotkarjával.
A Bigelow Felfújható Tevékenység-Modul (BEAM),
kísérleti jellegű űrállomás modul, a Bigelow Aerospace Vállalat
fejlesztésében és gyártásában, a NASA-val kötött szerződés keretében
került megvalósításra. A Nemzetközi Űrállomással összekapcsolva
csupán két évig fog repülni, 2016-2108-ig. 2016. április 10-én
érkezett meg az ISS-re, május végén fújták fel. Bigelow tervei között szerepel egy második
BEAM modul
megépítése is, mely a kereskedelmi alapon működő Bigelow Űrállomás
számára légzsilipjeként működne a továbbiakban. Történeti előzmények A BEAM
űrállomásmodult a Bigelow Aerospace Vállalat Las Vegas északi részén
található üzemében szerelték össze. A NASA eredetileg már az 1960-as években
felvetette felfújható lakóterek megépítésének lehetőségét, és
kifejlesztette a maga TransHab
felfújható modul koncepcióját az 1990-es évekre. A
TransHab programot azonban a Kongresszus 2000-ben törölte,
azonban Bigelow megvásárolta a gyártási jogokat és a NASA által
kidolgozott terveket, saját, kereskedelmi alapú űrállomás megépítése
végett. 2006-ban és 2007-ben két kísérleti példány is földkörüli
pályára került, a Genesis-1 és a Genesis-2.
A
Genesis-1 2006. július 12-én startolt egy orosz gyártmányú
Dnyepr hordozórakéta csúcsán. A kísérleti berendezés átmérője 1,2
méter, magassága 4,3 méter. A felfújása után az átmérője közel a
kétszeresére nőtt. Számos kísérlet elvégzése mellett a fő cél, a
jövőben elkészülő felfújható űrállomás egyharmad arányban
kicsinyített példányának világűrbeli körülmények közötti
viselkedésének, valamint az elképzelés megvalósíthatóságának
tanulmányozása volt. Az avionikai rendszerét hat hónap élettartamra
tervezték, az azonban két és fél évig működött. A kísérleti
berendezés jelenleg is földkörüli pályán van.
A
Genesis-2 2007. június 28-án indult a világűrbe ugyancsak egy
Dnyepr hordozórakétával. Induláskor az átmérője 1,6 méter, a
magassága 4,4 méter volt. A felfúvódást követően az átmérője 2,5
méteresre nőtt a felbocsátást követő két nappal. Sok ezer felvételt
készített a Földről és saját belső teréről. A rendszereit ugyancsak
hat hónapos működésre tervezték, azonban két és fél évvel az indítás
után leálltak az avionikai berendezések, az űreszközt „nyugdíjazták”.
Jelenleg is földkörüli pályán kering, élettartama a tíz évet is
elérheti.
3.
ábra. 2007. januárjában indult útnak a
Genesis-II,
a második kísérleti
felfújható modul.
Fantáziarajz. A NASA ismét napirendre vette a felfújható
modulok technológiájának kérdését – különböző, lehetséges
űrkísérletek vonatkozásában -, a 2010-es évek elején. Számos
lehetőséget vizsgáltak meg, beleértve a Bigelow Aerospace Vállalat
berendezéseinek megvásárlását, miként az akkori javaslat
megfogalmazta, egy henger alakú lakómodult a Nemzetközi Űrállomás
részére. A hengeres formájú
BEAM modult centrifugális kísérletek végrehajtására
tervezték, mintegy előfutárának a további fejlesztésekhez, konkrétan,
a NASA Nautilus-X
kutatóberendezésének megvalósításához. 2011. januárjában Bigelow azt
jósolta, hogy a BEAM
modul 24 hónappal később már repülésre készen lehet, miután a
megépítésére vonatkozóan szerződésben is biztosítékot kapott. 2012. december 20-án a NASA 17,8 millió dolláros
szerződést kötött a Bigelow Aerospace Vállalattal a Bigelow
Felfújható Tevékenység-Modul megépítésére a NASA Fejlett Kutatási
Rendszerek (AES) Programja keretében. A modulhoz a Sierra Nevada
Vállalat építette meg 2 millió dolláros összegből a Nemzetközi
Űrállomás nem orosz moduljai számára kidolgozott szabványos dokkoló
szerkezetet (CBM) – 16 hónapjuk volt a munkálatokra, 2013. májusában
kapták meg a szerződést. A NASA terveit 2013. közepén hozták
nyilvánosságra, akkor a modul indítását az ISS-hez 2015-re tervezték.
2015. március 12-én a Bigelow Aerospace Vállalat Las Vegastól
északra eső létesítményében, egy sajtótájékoztató keretében, be is
mutatták a Nemzetközi Űrállomásra repülő, elkészült egységet,
továbbá azt is, miként fogja az űrállomás kanadai gyármányú
robotkarja kiemelni a SpaceX hordozórakéta rakteréből és dokkolja
majd a megfelelő helyre.
A SpaceX CRS-7 hordozórakétájának hibája
miatt azonban a BEAM, a CRS-8 Dragon űrhajó rakodóterében nem tudott akkoriban a
világűrbe feljutni, a startot elhalasztották a 2015. év végéről. A
felszállásra végül 2016. április 8-án került sor és a Dragon –
pilóta nélküli – űrhajó sikeresen dokkolt a Harmony Modul alsó
kikötőpontján. A kanadai gyártmányú robotkart az európai űrhajós,
Tim Peake kezelte, kiemelte a
BEAM-et a Dragon űrhajó törzséből és hozzákapcsolta a
Tranquility csomóponthoz – amerikai keleti idő szerint – 09.36-kor.
A modul felfújását 2016. május végére tervezték. Célkitűzések A BEAM
egy kísérleti program része, melynek célja a felfújható élettér
technológia létjogosultságának alátámasztása, továbbá, különböző
kísérletek végzése. Amennyiben a
BEAM a tervek szerint
viselkedik, a következő lépés a felfújható lakóterek kialakításának
sorában immár a személyzettel ellátott mélyűri repülés lesz. Jelen
kísérletet két éven át folytatják. Az elvárások az alábbiak:
-
Kereskedelmi alapú
felfújható modul indítása és összekapcsolása. Az összehajtogatás és
a csomagolás technikájának tesztelése a felfújható modul kapcsán.
Beépített szellőztető rendszer működtetése a modul héjszerkezetében
az ISS-hez történő közelítés idején.
-
Felfújható
szerkezetek sugárzásvédelmi képességének meghatározása,
-
Kereskedelmi alapú
felfújható modell működésének demonstrálása, ezen belül a hővédelem,
a szerkezeti- és mechanikai tűrőképesség, az esetlegesen a
hosszútávon fellépő szivárgások jelentkezése, stb.
-
Felfújható
szerkezet biztonságos dokkolásának és működtetésének demonstrálása
űrrepülési körülmények között. A BEAM
kísérleti berendezést a küldetésének végén leválasztják az
űrállomásról és az a légkörbe lépve, elég. Adatok A BEAM
két, alumíniumból készült válaszfallal rendelkezik, szerkezetének
fő összetevője ugyancsak alumínium, többrétegű puha anyag burkolja,
közöttük némi szabad tér, ily módon igyekeznek megóvni a belső
rendszereket és berendezéseket. Ablaka nincs, saját
energiatermeléssel nem rendelkezik. A tervek szerint a modult az
űrállomáshoz való csatlakoztatását követően egy hónap elteltével
fújják fel. A kezdeti, 2,16 méteres átmérője és 2,36 méteres
hosszúsága jelentősen megnövekszik majd, 3,23 méter lesz az átmérője
és 4,01 méter a hosszúsága. A modul tömege 1413 kg, a belső nyomását
pedig a tengerfelszíni légnyomásnak megfelelően állítják be,
ugyanarra az értékre, amely az ISS belsejében is uralkodik. A BEAM
belső mérete 16 m3, a
személyzet évente három-négy alkalommal fog belépni a fedélzetére,
begyűjteni a különböző érzékelők mérési eredményeit, mikrobiológiai
tenyészetekről mintát venni, rendszeren ellenőrizni a sugárzási
viszonyokat, és részletesen megvizsgálni a modult. Az átjárót
egyébként zárva tartják. A belső terét úgy írják le, mint valamiféle
„nagy szekrényt, párnázott falakkal”, a különböző eszközöket és
érzékelőket a központi részen elhelyezett tárolórekeszekbe helyezik
el. A modul rugalmas, kevlár-szerű anyaga
szabadalmi oltalmat élvez. Több rétegből áll, a rugalmas szövet
mellett zárt cellás PVC habot találhatunk, a
BEAM szerkezeti elemeit
ezek alkotják. Úgy tervezték meg, hogy képes legyen védelmet
nyújtani mikrometeorok becsapódása ellen is, de ugyanígy,
sugárvédelemmel is szolgál. A modellszámításokat a helyszínen
kívánják ellenőrizni aktuális mérésekkel. 2002-ben készített NASA tanulmány vetette fel
annak lehetőségét, hogy különböző, magas hidrogéntartalmú anyagok,
mint pl. a polietilén, jelentősen képesek csökkenteni az elsődleges
és másodlagos sugárzások által okozott károkat; sokkal nagyobb
mértékben, mint a fémek, pl. az alumínium. Vinil-polimerek ugyancsak
használhatók laboratóriumokban és más összeállításokban, akár
sugárzásvédő öltözetben is. Sikerült felfújni az
ISS-hez csatlakoztatott modult A Bigelow Felfújható Tevékenység-Modul
maximális méretűre felfújva látható immár a Nemzetközi Űrállomáshoz
csatlakoztatva, miután teljes sikerrel zárult a 2016. május 28-án
végrehajtott második kísérlet. A Bigelow Aerospace Vállalat által
gyártott BEAM
berendezést prototípusnak szánják a jövőben felépítendő űrállomások,
holdtelepek és holdbázisok kialakításához vezető úton. Az űrhajósok örömmel jelentették: „Houston,
kaptatok egy űrbéli ballon-szobát”. Sikerült tehát végleges méretűre
pumpálni a világ első, asztronautákat is fogadni képes felfújható
modulját, amely, miközben egyre nagyobbra növekedett, „kukorica-pattogó
hangot hallatott”. Jeff Williams, a Nemzetközi Űrállomásson
dolgozó NASA űrhajós, hét órát is meghaladó felügyelete mellett
történt a magángyártmányú modul teljes méretűre történő felfújása. A
folyamatot nagyon lassan hajtották csak végre, biztonsági okokból,
hiszen a BEAM az
első kísérleti egység ebből a fajtából. Williams többször is
beszámolt a kukorica-pattogtatáshoz hasonló hangokról, minden egyes
alkalommal, ahogy kézi vezérléssel egy-egy löketnyi levegőt engedett
a modulba. A NASA Repülésirányítási Központjában,
Houstonban, örömmel fogadták az erről szóló jelentéseket, ugyanis
pontosan ezt várták, ezek a hangok jelezték, hogy a
BEAM a tervezettnek
megfelelő mértékben fújódik fel. A felfújási eljárást 2016. május 28-án,
szombaton, 13.04-kor kezdték greenwichi idő szerint, és 20.34-kor
fejezték be. 10 perccel később a harang-alakú modult nyomás alá
helyezték, hogy belső légnyomása megfeleljen az űrállomás többi
részének. A NASA és a Bigelow Aerospace Vállalat
eredetileg május 26-ra, keddre tervezte a modul felfújását, ám a
folyamat nem az elvártnak megfelelően alakult. Ezalatt a két óra
alatt a NASA mérnökei az elvártnál nagyobb nyomást mértek a
BEAM belsejében, ám később
arra a megállapításra jutottak, a hiba az egyes szövetrétegeinek túl
erős összetapadása miatt következett be. A modul felfújásának minden fázisát az űrállomás
külső felületén elhelyezett kamerákkal rögzítették.
A Bigelow Aerospace Vállalat képviselője a
következő szavakkal méltatta a sikert: „Gratulálok az egész
BEAM csapatnak. Jelentős
mérföldkövet sikerült teljesíteniük.” A NASA részéről az alábbi
nyilatkozat hangzott el: „A felfújható modullal végzett első
kísérletek a kutatók számára lehetővé teszik, hogy megvizsgálják,
miként viselkedik az új lakótér, különösképpen pedig, miként véd a
napsugárzás, az űrszemét és a világúr extrém hőmérsékleteivel
szemben. „A BEAM
felfújását követően a NASA és a Bigelow Aerospace nekilátott az
egyhetesre tervezett szivárgási próbák végrahajtásához. Csak miután
ezek a szivárgási tesztek rendben lezárulnak, léphetnek az űrhajósok
az új modul fedélzetére” – tette hozzá a NASA képviselője. Az űrállomás legénysége az eredeti tervek
szerint június 2-án lépett volna a
BEAM fedélzetére, ám ezt
az elképzelést megváltoztatták a modul felfújása során jelentkező
problémák miatt. A szivárgásra vonatkozó tesztek legalább egy hetet
igényelnek. A Las Vegas-i székhelyű Bigelow Aerospace
Vállalat már korábban is tesztelt felfújható modulokat az űrben, ám
azokat soha sem látogatta meg űrhajós. Az űrállomás személyzete
számos alkalommal a modul fedélzetére fog lépni, hogy „letöltse az
érzékelők adatait és megfigyeljék a modul belsejében uralkodó
körülményket”, tudhattuk meg a NASA illetékeseitől, ám a legénység
nem fog folyamatosan az egység fedélzetén tartózkodni. Űrhajósok a világ első
felfújható moduljának a fedélzetén A NASA hivatalosan jelentette be: „a Nemzetközi
Űrállomás űrhajósai hétfőn (június 6-án) az újonnan csatlakoztatott
felfújható modul fedélzetére léptek, miután azt a múlt hónap
folyamán sikeresen installálták.”
Az
Egyesült Államok űrhajósa, Jeff Williams, az USA űrhivatala
repülésirányítási központjának megfogalmazott beszámolójában azt
mondta, hogy a felfújható modul, azaz a
BEAM, „tisztának” néz ki,
és „hideg van” a belsejében, miután első alkalommal lépett a
fedélzetére a kétévnyi időtartamon át folytatandó tesztek
megnyitásaként. Williams 8:47-kor (greenweichi idő) nyitotta ki
a modul ajtaját, hogy a fedélzetére lépjen az orosz űrhajóssal, Oleg
Szkripocskával, és hogy légmintát vegyen, elkezdje összegyűjteni az
adatokat a szenzorokból és ellenőrizze a légcsatornákat. „Az első lépések a
BEAM-be új frontot nyitnak
a világűrbe küldött életterekkel kapcsolatban.” Az űrhajósok kedden és szerdán ugyancsak
beléptek a modulba az érzékelők és a berendezések ellenőrzése végett.
Ezt követően lezzárták a modul ajtaját. A tervek szerint az elkövetkezentő, két évre
terjedő időszakban, számos alkalommal fognak ismét a fedélzetére
lépni a modulnak, a korábbiakban felvázolt okok és célok miatt.
BCSS zsilip
Még 2013-ben tett
említést róla Bigelow, hogy esetlegesen egy második
BEAM
modult is megépít, amely a tervezett Bigelow
Kereskedelmi Űrállomáson zsilipként fog szolgálni. A felfújható
modul három embernek tud lakóterül szolgálni, közöttük akár
űrturisták is lehetnek, s akár mindhárman egyszerre is kimehetnek
űrsétára, ellentétben a Nemzetközi Űrállomással, ahol ez a szám két
főre van korlátozva.
Élet egy buborékban: felfújható lakóterek az
űrkutatás szolgálatában
A Nemzetközi Űrállomás űrhajósai nagy örömmel fogadták a „Bigelow
Bungalót”, azaz, hivatalos nevén a
Bigelow Felfújható
Tevékenység-Modult (BEAM).
A modul megérkezése az űrállomásra jelentős esemény volt a
jövő világűrbeli lakótereinek kialakítása szempontjából. Ami pedig a
világűr kereskedelmi hasznosítását illeti, a siker ugyancsak
kiemelkedő, hiszen egy magánvállalat termékét (Bigelow Aerospace)
egy magánvállalat hordozórakétája (SpaceX) juttatta földkörüli
pályára.
Egyben a kormányzat és a magánvállalatok
közötti együttműködés szép példáját is láthatjuk, hiszen a NASA,
mint állami vállalat, stratégiai elképzelését egy magánvállalat
segítségével valósította meg, ezúttal elősegítve a világűr
kereskedelmi hasznosíthatóságát is.
A kísérlet arra is bizonyítékul szolgál, hogy az űrkutatás
szétválasztása állami és kereskedelmi szférára – helytelen. Egyre
határozottabban körvonalazódik, hogy a jövő űrkutása és
űrhasznosítása ilyen és hasonló együttműködésekben rejlik.
Miért felfújható lakótér?
Az ötlet, hogy a világűrben
felfújható élettereket használjunk, nem új. A NASA első
telekommunikációs műholdja, az Echo, 1 felfújható mylar léggömb
volt. Ezzel együtt, már az 1960-as években, a NASA kidolgozta a
felfújható űrbéli lakótér koncepcióját. A NASA tájékoztatása szerint: „…sok kezdeti
űrállomás-koncepcióval ellentétben, ez az elképzelés a tervezési
fázisból egészen a gyártási szakaszig eljutott, ám soha egyetlen
modell sem repült.” Felfújható holdbázisokról szóló elképzelések is
felmerültek, az egyik legjobban kidolgozott változat 1989-ből
származik, tartalmaz egy „tisztaszobát, tökéletesen felszerelt
tudományos laboratóriummal, leszállóegységet a Hold felszínére,
szelenológiai munkálatokhoz szükséges berendezéseket, hidroponikus
kertet, raktárat, legénységi szállást, por-eltávolító eszközöket a
holdfelszíni munkákhoz és a légzsilipekhez.” Az 1990-es években a NASA
kidolgozta a
Transhab
tervezetet. A
Transhabot
eredetileg a marsküldetések végrehajtására szánták lakóegységként,
aztán átdolgozták a terveket, a Nemzetközi Űrállomás esetleges
személyzeti moduljának. A programot azonban
2000-ben törölték, költségvetési megszorítások miatt. A szoros
hasonlóság a Transhab és a
BEAM között nem véletlen; Bigelow
felfújható modulját közvetlenül a Transhabból fejlesztették ki.
Robert T. Bigelow, vállalkozó, a szállodaiparba fekteti be pénzét.
2002-ben a NASA-val együttműködve, jelentős tevékenységet fejtett ki
az első űrtörvény megszületésében. 2003-ban megvásárolta a NASA a
Transhab felfújható modulhoz
kapcsolódó szabadalmakat. Habár az ISS űrhajósai nagyon szeretnék, ha
ezzel a négy méter hosszú és 3,2 méter széles lakómodullal kibővűlne
a rendelkezésükre álló tér, erre azonban nincs lehetőség, a
berendezés szigorúan és teljes egészében kísérleti célú. Üres marad
tehát és lakatlan az űrállomással való repülésének teljes idejére,
azaz két évig. Tesztelésről van tehát szó, a későbbi fejlesztések
érdekében, beleértve a sugárzás elleni védelmet, továbbá a modul
installálását és pályára állításának módját. A két éves kísérleti időszak során ellenőrzik a
modul szerkezeti integritását, a hőmérséklet-megtartó képességét,
ellenálló-képességét a mikrometeoritokkal szemben, és egyéb,
lehetséges szivárgási forrásokat igyekeznek beazonosítani. Következő lépés: cél a mélyűr? A NASA jelenleg alkalmazott stratégiája a „kereskedelmi
alapú űrkutatás serkentése”, az űrtörvényen alapuló megállapodások
és a legfrisebb program, az „Új Űrtechnikák Kutatása Partnerségben”
(NextSTEP) keretében valósul meg. A NextSTEP célja az állami-kereskedelmi partneri
viszony megteremtése a mélyűr kutatása eszközigényének kifejlesztése
tekintetében, azok valós körülmények között való tesztelése „a
földkörülitől a holdkörüli pályáig – tehát a földközelitől a Holdon
túl elterüló kozmikus térségig”. A Bigelow Aerospace
Vállalat és a NASA már aláírta a szerződést a
B330-as
lakótér kifejlesztéséről, hogy „biztonságos, megfizethető és
megbízható pilótás repüléseket lehessen vezetni a Holdhoz, a Marshoz
és azon is túl”. A
B330 modul
sokkal tágasabb lesz, mint a Nemzetközi Űrállomás, 330 köbméteres
térfogattal fog rendelkezni, innen az elnevezés. Lényegesen nagyobb,
mint a 160 köbméteres térfogatú Destiny lakómodul az űrállomáson.
Az űrállomáshoz felszállítandó elemek mind
súlyban, mind térfogatban korlátozottak. A felfújható modulok ezeket
a korlátokat tudják átlépni, lényegesen megnövelhetik a világűrben
felhasználható lakóterek térfogatát – miután természetesen átestek a
biztonsági, tartóssági és egyéb teszteken. Térfogatuk és alakjuk nem
korlátozódik a rendelkezésre álló hordozórakéták elérhető
képességeihez. David Parker Brown az
Airline Reporter magazinban leközöl néhány nagyszerű képet a
B330-as
modul makettjében végzett sétájáról. A NASA
Transhab moduljából kifejlesztett
B330-as szerkezet kapcsolata az
előddel – teljesen nyilvánvaló. Április 11-én, csupán egyetlen
nappal a
BEAM egység
megérkezését követően a Nemzetközi Űrállomásra, a Bigelow Aerospace
Vállalat és a United Launch Alliance bejelentette a közöttük
létrejött megállapodás megszületését, melynek értelmében, két
B330-as
egységet küldenek fel a világűrbe. Az elsőt 2020-ban, a másodikat
pedig 2021-ben. A modulok a világ első kereskedelmi alapú
űrállomását alkotják majd, élőhellyel szolgálnak és kutatási
helyszínnel – földkörüli pályán. Azonban, miként arról
Robert Bigelow beszámolt: „Kutatjuk annak lehetőségét, párbeszédet
folytatunk erről a NASA-val, hogy az első
B330-as
egységet, kezdetben legalábbis, a Nemzetközi Űrállomáshoz kapcsoljuk.
Miközben pedig a
B330-as
egységeket alacsony földkörüli pályán teszteljük, a hosszútávú cél
elérése felé is lépéseket teszünk, ez pedig az, hogy ilyen jellegű
modulokat használjunk a jövőben a Holdhoz és a Marshoz irányuló
repülések során.”
Természetesen a kereskedelmi vállalkozások is
szeretnének profitot termelni. A NASA pedig szeretne ehhez segítő
kezet nyújtani. A világűr kereskedelmi célú felhasználása - jelen
korunkban és a jövőben - azonban aktív nemzetközi párbeszédet, és
egyezmények megszületését kell, hogy hozza, a Világűr-egyezmény
részletesebb kidolgozását. Ezalatt az idő alatt pedig „biztos vagyok benne,
hogy számos alkalommal keresik fel még valamelyik Bigelow Bungallot,
ahol boldogan elszürcsölhetnek egy kis pezsgőt egy tubusból, és
élvezhetik a nem annyira privát szobából a kilátást.” A
BEAM
sikeres indítását követően tehát máris
megszületett a megállapodás a hatalmas
B330-as
modulok felbocsátásáról. Ezek egyenként akkora térfogattal bírnak
majd, mint a teljes Nemzetközi Űrállomás egyharmada! A modulok az
Atlas V 552 rakéta segítségével jutnak majd a világűrbe, a fellövést
pedig az Egyesült Felbocsátási Szövetség hajtja végre (ULA). A két
szervezet képviselője közösen jelentette ezt be április 11-én.
A szerződés maga is
úttörő jellegű, hiszen egy űrbeli életteret építő magáncég és
hordozórakéta-felbocsátó vállalat között született. Két darab
B330-as
modulnak kell elkészülnie 2020-ra, és legalább az egyiket fel is
kell a világűrbe juttatni abban az évben. Az első
B330-ast
összekapcsolják majd a Nemzetközi űrállomással, ebben az esetben a
NASA támogatása is szükséges, a modul azonban képes önálló repülésre
is.
„Valamennyi
B330 egység
önálló űrállomásként is képes szolgálni, semmiféle egyéb modulra
vagy kiegészítő tartozékra nincs szüksége” – nyilatkozta Bigelow a
32. Űrszimpóziumon, Colorado Springsben. – „A modult felkereshetik
űrturisták, és különböző kísérletek színhelye lehet” – folyatta
Bigelow. – „Igen valószínű, hogy ezek a modulok különböző igényeket
fognak majd kielégíteni, a megrendelők igénye szerint, időosztásos
alapon.” … „Meghatározott időkeretet biztosítunk, az egy-két hetes
időtartamtól, akár az öthetesig a különféle ügyfélkör számára, és
természetesen az űrhajók számára, amelyek majd felkeresik a
modulokat és csatlakoznak azokhoz, hogy nyersanyagokat, kísérleti
berendezéseket, utasokat stb. szállítsanak a helyszínre és vissza”.
„Az első
B330 modulok
lényegesen kibővítik az ember világűri tartózkodásának lehetőségeit,
bővítik az űrturizmust, biztosítják a magántársaságok számára a
kísérletezés lehetőségét alacsony földkörüli pályán. Ez azonban nem
a végzél. Ezek a modulok képesek működni akár a Hold körül, sőt, a
felszínén is. Továbbá, még a Marshoz is eljuttathatják az
űrhajósokat.”
„Az ember világűri jelenléte
kiterjesztésének a küszöbén állunk. Messze túljuthatunk bolygónk
térségéből. Nagyon fényes jövő vár ránk, mi pedig itt állunk, hogy
ezt megvalósítsuk” – egészítette ki az ULA képviselője az eddigieket,
Tory Bruno. Források:
www.wikipedia.org
www.space.com/32541-private-space-habitat-launching-2020.html#sthash.e6td1Ouf.dpuf
|
|
|
|
|