|
Gagarin
– csak azért is!? |
|
|
|
|
|
Az oroszok
lassanként nyilvánosságra hozzák úttörő űrhajósaik
nevét, akik olykor életüket áldozták a haladásért. Az USA
vajon meddig hallgat még?
Pletykák, szóbeszédek, különös
megjegyzések és homályos célozgatások jutottak a széles nyilvánosság tudomására.
Ezek közül sok meglehetősen furcsán hangzott, azonban azok számára, akik az
1960-as és 1970-es évek Szovjetuniójában éltek, az információszerzésnek az
egyetlen módját jelentették. Ezekből a hírekből olyan dolgokról értesülhettek a
szovjet lakosok, melyek soha nem hangzottak el a hivatalos hírközlő szervek
részéről, s tulajdonképpen rá voltak kényszerülve arra, hogy hitelt adjanak
ezeknek a kósza információknak, lévén semmiféle más lehetőségük sem volt. A
Pravdában, vagy az Izvesztyijában megjelent beszámolók, meg sem közelítették a
valóságot. Ezeknek a lapoknak a fejrovatai egyfolytában zengték az egész világ
számára a szocialista rendszer megállíthatatlan győzelmi sorozatát, csak
elszórtan, a lapok rövidhírei között voltak olvashatók a hírek a kudarcokról. A
nemrégiben részben megnyitott Kreml titkos archívum konkrét adatokkal és
tényekkel szolgál ezekre a „szóbeszédekre”. Habár hivatalos dokumentumokról van
szó, a hivatalos hírközlő szervek továbbra is, már-már betegesen, ragaszkodnak a
korabeli verziókhoz.
Az idő elszállt, a történelmi helyzet megváltozott, a
Szovjetunió megszűnt létezni. A sok-sok titokról, melyek
évtizedeken át mozgatták a szovjet lakosok fantáziáját,
lassan lehull a lepel. Dekádoknak kellett eltelnie ahhoz, hogy
az orosz emberek tudomást szerezzenek a közvetlen közelükben
történt egykori eseményekről.
A szóbeszédek igen gyakran fedték a valóságot és később
megerősítést is nyertek. Olykor a hírek meglehetősen zavaros
formában, mindenféle félrevezető információval együtt
értek el az emberekhez, meglehetős erőfeszítésbe telt
kiszűrni az igazságot a szándékos megtévesztés csokrából.
Zseleznyakov, űrszakértő, az 1960-as évek kezdetén vált
igen érdeklődővé az űrkutatás iránt, és természetesen,
az összes „kiegészítő” információ a tudomására
jutott, miközben a TASSZ rendíthetetlenül kitartott a saját
álláspontja mellett, folyamatosan megtagadva a
„problémás” kérdések megválaszolását az ember
világűrbe való kitörésével kapcsolatban.
Akkor kezdett mindezzel foglalkozni, amikor az első sejtelmes
hírek elterjedtek félbeszakadt repülésekről, balesetekről,
megvalósítatlan tervekről. Az akkoriban készített
feljegyzései később segítségére voltak az információk
rendezésében és megértésében, amikor a Glasznoszty
(nyitás) következtében mindezek az ismeretek könnyebben
elérhetőkké váltak.
Összehasonlítva az akkoriban készített feljegyzéseit, az
1990-es években megjelent publikációkkal, kijelenthető, hogy
a „szóbeszédek” többsége dokumentumokkal
alátámasztható.
Jelenleg információk tömege áll rendelkezésünkre az
Egyesült Államok és a Szovjetunió között zajlott
holdversenyről, s jó néhány sikertelen rakétaindításról.
A széles nyilvánossághoz eljutott „szóbeszédek” közül a Jurij Gagarin
repülését megelőző emberes űrkísérletek tartoznak továbbra is a „legendák” közé.
Manapság gyakran bukkannak fel különböző „szemtanúk”. Habár ezek a beszámolók a
legtöbb esetben nem állják ki a bizonyítás próbáját,
mégis nagy nyilvánosságot kapnak.
Űrhajósok
az 1940-es években? Az első szóbeszédek emberekkel végrehajtott űrkísérletekről, valamikor az 1940-es évek végéről és az 1950-es évek elejéről származnak. Ezekben az években a Szovjetunió igen nagy erőfeszítéseket tett ballisztikus rakéták megépítésére. 1947-ben is számos tesztrepülést hajtottak végre a II. Világháborúban zsákmányolt német V-2-es rakétákkal, s 1948-ban az első hazai (szovjet) rakéta, az R-1-es is kijutott a kozmoszba, majd nem sokkal később az R-2-es is.
1. ábra. Szergej Anokin.
A katonai fejlesztésekkel egyidőben tudományos kutatómunka is
folyt, értve ezalatt tudományos eszközök elhelyezését a
rakéták orr-részébe. Számos repülés alkalmával kapott
helyet egy-egy biológiai konténer, benne különböző
élőlényekkel. Az amerikaiak, akik pontosan ugyanezt az utat
követték, majmokat lőttek az űrbe, miközben az oroszok
kutyákat. Fontos megjegyezni, hogy a Szovjetunió és az
Egyesült Államok kezdeti években felbocsátott rakétái
tökéletesen azonosak voltak a náci Németországtól
zsákmányoltakkal, vagy legfeljebb minimális változtatásokat
alkalmaztak rajtuk. Jó néhány német rakétatudós dolgozott
ezekben az években a győztes hatalmak országaiban.
Nemrégiben megjelent publikációkban olvashatunk arról, hogy
nemcsak kutyák, hanem űrpilóták is szerepet kaptak ezekben a
kísérletekben. Még egy nevet is megadtak ezek közül a
pilóták közül, aki a „rakétára voltak erősítve”. Az
említett pilóta Szergej Nyikolajevics Anokin, és ezen állítások alátámasztására
különböző dokumentumok is napvilágot láttak nem sokkal halála előtt. Sajnos
szinte semmiféle személyes feljegyzése nem maradt fenn
(véletlen?),
mindössze egy mondat, amit igen gyakran ismételt: „repültem rakétával”.
Zseleznyakov megpróbált utánajárni egy ilyen repülés
valószínűségének, s annak, vajon milyen események
válthatták ki a hasonló tartalmú „szóbeszédeket”.
Elméletileg egy ilyen repülés végrehajtásának semmi
akadálya sem volt. A német rakétafejlesztők, a II. Világháború vége felé, a
V-2-es rakéta kissé módosított változatával, a pilótakabinnal felszerelt
V-3-assal, pilótás repüléseket hajtottak végre
(az első űrhajósok tehát németek voltak!).
Ezek a repülések egyértelműen katonai célokat szolgáltak. Mindenképpen szükséges
volt végrehajtásuk, hiszen az akkori kezdetleges irányítórendszerek meglehetősen
megbízhatatlanok voltak, szükséges volt a folyamatos, személyes ellenőrzés a
szükséges beállítások kikísérletezésére, máskülönben nem lehetett biztosítani,
hogy a rakéta eltalálja a kijelölt célt.
2. ábra. Vlagyimir Iljusin pilóta-öltözékben.
Akárhogy is, természetesen ilyen kabinokkal felszerelt
példányok a Szovjetunióba is eljutottak, s egyértelmű, hogy
ki is próbálták őket. Mivel a kabinok berendezéseit olyan
repülőgépekből vették át, ahol létfontosságúak voltak a
pilóta életfeltételeit és menekülési lehetőségét
biztosító eszközök, így minden további nélkül alkalmasak
voltak nagymagasságú tesztrepülések végrehajtására is. Nem
könnyű elképzelni azt a hihetetlen érzést, amelyben ezeknek
a pilótáknak része lehetett e repülések alkalmával.
Azokban
az években sok-sok ember érzett leküzdhetetlen vágyat arra,
hogy valami rendkívüli hőstettet hajtson végre, így
meglehetősen könnyű lehetett olyan önkénteseket találni,
akik hajlandóak részt venni efféle kísérletekben. A fentebb
említett Szergej Anokin csak egyike lehetett ezeknek.
Elméletileg tehát sor kerülhetett ilyen repülésekre, a
„szóbeszédeknek” tehát nagyon is valóságos alapjuk van.
Az is közismert, hogy ezekben az években a rakétatechnika
egyik szovjet úttörője, Mihail Tyikonravov, a VR-190-es
rakéta tervezője, minden erejével azon munkálkodott, hogy
embereket küldjön az atmoszféra felsőbb rétegeibe. Az ő
tervei szerint két pilóta is helyet kaphatott a rakétája
orr-részében.
3. ábra. Vlagyimir Iljusin pilótatársai körében.
Anokin életrajzát áttanulmányozva, annyit mindenesetre
megtudhatunk, hogy teljes mértékben alkalmas volt ilyen
jellegű kísérletekben való részvételre, azonban sok
kérdés továbbra is megválaszolatlan. Az 1930-as években
Anokin megismerkedett Szergej Koroljovval. Mindkét férfi a
vitorlázógépek szerelmese volt, s közös ismeretségükben
sok minden rejlett. Együttműködésük egészen Koroljov
1966-os haláláig fennmaradt, beleértve természetesen az
1940-es éveket is, amikor Anokin berepülőpilótaként
dolgozott. Habár mindenféle dokumentum hiányzik arra
vonatkozóan, hogy Anokin rakétás berepüléseket végzett
volna, ilyesfajta programokban való részvétele nagyon is
valószínű.
További részleteket tudhatunk meg Anokin hivatalos
életrajzából, miszerint a pilóta 1945. május 17-én
végrehajtott kísérleti repülése során, egy meg nem nevezett
kísérleti eszközön, súlyos sérüléseket szenvedett,
beleértve egyik szeme világának elvesztését is. Sérülése
ellenére, Anokin továbbra is tesztpilótaként szolgált,
számos új eszközt repült be, azonban bővebb részletek
továbbra sem elérhetőek. Annyit tudhatunk még, hogy valamikor
később, miközben a MÍG-19 elfogó vadászt tesztelte
katapultálnia kellett, a nem sokkal repülőgép ezután
darabokra hullott. 1966-ban, 56 éves korában, Anokin neve
szerepel a Koroljev-féle tervezőcsapatban a kozmonauták
között, s ez egy olyan körülmény, ami alaposabb
utánajárást igényelne.
Miként történhetett meg mindez? Bizonyára úgy, hogy Anokin
rendelkezett „tapasztalatokkal” rakétán végzett
repülések kapcsán, s ezek a tapasztalatai igen
gyümölcsözőek lehettek az újabb és újabb űrtervezetek
kidolgozásánál, mint például a légűri repülőgép
kifejlesztése.
Tehát semmi sem mond ellent Anokin 1945-ös repülésének
(ekkor voltak az első kísérleti rakétaindítások a
Szovjetunióban), vagy esetleg 1952-es útjának, amikortól
kezdve már (biológiai anyagokat” is bizonyosan elhelyeztek a
rakéták orr-része alatt. Azonban mégis nehéz ilyesfajta
repülés tényét bizonyítani, éspedig több okból.
4. ábra. Vlagyimir Iljusin kitüntetéseivel.
Először is, meglehetősen hosszú idő telt már el azóta,
hogy továbbra is érdemes legyen titokban tartani. (Feltéve, ha
ez a titoktartás nem szolgál „magasabb érdekeket”.)
Másodszor, igazából nem volt szükség ilyesféle repülés
végrehajtására, sem katonai, sem tudományos szempontból.
(Zseleznyakov ezen kijelentésének ellentmondanak a korabeli,
igen megbízhatatlan irányítórendszerekről tett
megjegyzéseinek!) Végül, Szergej Anokin hosszú és zavartalan életet élt, s
minden egyes rakétás kísérlet után épségben tért vissza. Az akkori szovjet
propagandagépezet részéről nehéz feltételezni, hogy ne használták volna ki
minden cseppjét a sikernek, ne tették volna minden egyes repülést a „szovjet
rendszer győzelmének a dekadens nyugat felett”.
(Természetesen erre a felvetésre is
van válasz,: a „magasabb szempontok”, melyek jelen esetben lehettek a Hold vagy
a Mars meghódítására vonatkozó tervek, vagy csak egyszerűen a kémkedés az
„ellenséges” országok felett.)
Azonban rendelkezésünkre állnak
Anokin saját szavai, melyeket
többen igyekeznek egyfajta szlogennek beállítani, s olybá
feltüntetni, mintha valamiféle különleges sugárhajtású
repülőgépre vonatkoznának. Pedig a szavak eléggé
egyértelműek: „repültem rakétával”. Űrhajók az 1950-es években
A második jelentős „szóbeszéd”-áradat az 1950-es évek
végéhez köthető. Ebben az időben tesztelték az R-7-es
interkontinentális ballisztikus rakétát, valamint Kapusztyin
Jarból - asztraháni térség -, az ottani rakéta kísérleti
terepről bocsátották fel az R-2-es és a R-5-ös geofizikai
kutatórakétákat tudományos eszközökkel és biológiai
„objektumokkal” a fedélzeten. Ezek voltak azok a
felbocsátások, melyek táptalajul szolgáltak a különböző
spekulációknak, és arra vonatkoztak, hogy a kísérletekben
részt vevő kutyák és kisebb állatok mellett, űrhajósok is
repültek.
vehető,
hogy a közben eltelt tíz év alatt a Szovjetunió tudósai nem
ültek ölbe Az is bizonyítottnak tett kézzel,
viszont a vonatkozó információk teljes egészében
hiányoznak. Azért kellett ennek feltétlenül így lennie, mert
az első, saját gyártmányú szovjet rakéta már 1948-ban
kijutott a kozmoszba. Az ötvenes évek végéről alkalmanként
és periodikusan beszámolókat olvashatunk a különböző
sajtóorgánumokban szuborbitális repülés közben életüket
vesztő űrhajósokról. A leggyakrabban említett nevek a
következők: Alekszej Ledovszkij – 1957, Tyerentij Siborin –
1958 és Andrej Mitkov – 1959. Néhány forrás Mitkov
halálával kapcsolatban 1958-as évszámot ad meg.
Segíthet haláluk dátumának pontos meghatározásában a
felderített szovjet rakéta-balesetek időpontja.
5. ábra. Vlagyimir Iljusin űrhajója emelkedés közben.
A Ledovszkij halálára vonatkozó „szóbeszédeket” nagy
valószínűséggel összekapcsolhatjuk az 1957. május 24-én
végrehajtott sikertelen rakétaindítással. E kudarc során
elpusztult a Rizsája és a Dzsojna nevű kutya. Az állatok
mellett ő is a fedélzeten lehetett e kísérleti, a
túlnyomásos kamra nagy magasságban történő, „biológiai
objektumokkal végrehajtott” repülés során.
A Siborin halálára vonatkozó „szóbeszédek” minden
bizonnyal összeköthetők az R-5-ös rakéta 1958. február 28-i
kudarcával. A rakéta orr-részében elhelyezett biológiai
egységben lévő élőlények életébe került a kabin korai
dekompresszálódása. A kutyák neve is ismert: Palma és Pusok.
Végül, egy harmadik, kudarccal végződött start pontos
dátumának is sikerült utána járni. Az 1958. október 31-én
indított rakéta kabinjában Zulka és Knopka kutya kapott
helyet. A leereszkedés során a kabin ejtőernyője nem nyílt
ki, s az állatok elpusztultak. Szinte biztosnak vehető, hogy
Mitkin pilóta halálával kapcsolatos „szóbeszédek” ehhez
a sikertelen indításhoz köthetők.
Az 1950-es évek során természetesen számos sikeres startra is
sor került, kutyákkal a fedélzeten. Az ismert startok dátuma
a következő: 1957. május 25; 1957. augusztus 25 és 31; 1957.
szeptember 6; 1958. augusztus 2, 3 és 27; végül 1959. július
8 és 10. A „szóbeszédek” megerősítik, hogy ezen startok
során űrhajósok tettek sikeres szuborbitális repülést.
Habár ezek a repülések baj nélkül lezajlottak, rendkívül
nehéz volt akkoriban és manapság is bővebb információkhoz
jutni velük kapcsolatban.
6. ábra. Vlagyimir Iljusin az űrben.
Ezen utakkal kapcsolatos információkat, beleértve
Ledovszkij, Siborin és Mitkov halálát, hivatalos részről,
valamint a különböző programokban résztvevő kutatók,
szakemberek, stb. részéről is, mindig határozottan
cáfolták. Még azt is, hogy az említett pilóták egyáltalán
részt vettek volna bármiféle rakéta-programban. Még az
egykori létezésüket is igyekeznek letagadni. Mivel semmiféle
dokumentum nem áll rendelkezésünkre, semmiféle publikáció
nem jelent meg hivatalos részről, ezért, mint Anokin esetében
is, alaposabban körbe kellene járni a dolgot ilyen repülések
lehetőségéről.
Technikailag ilyen küldetések természetesen kivitelezhetők
voltak. A rakéták teherbíró képessége lehetővé tette
pilótakabin beépítését a szükséges életfenntartó- és
mentőrendszerrel a rakéta orr-részébe. A gond az, hogy
igazából ilyen jellegű repülések végrehajtásának nem volt
értelme. Természetesen, nagy kihívást jelentett elérni a
világűrt. Azonban azzal is számot kell vetnünk, hogy a
szovjet tervezőmérnökökre nagy nyomás nehezedett - a szó
pozitív értelmében -, és nem voltak őrültek sem. Koroljov
maga jelentette ki, hogy űrugrást tenni csak félsiker, aminek semmi tudományos
értéke nincs, és semmi politikai győzelmet sem hoz.
(Vagy éppenséggel
ezzel a kijelentésével akarta elterelni a gyanú árnyékát is a tényleges
tevékenységekről?…)
7. ábra. Vlagyimir Iljusint a (kínai!) mentőcsapat hordágyon ápolja.
Mégis mi kell egy ilyen repüléshez? Sokkal látványosabb
dolog egy közönséges darab fémet földkörüli pályára
küldeni, mint annak összes nehézségével szembesülni, amit
egy ember 500 km-es magasságra küldése jelent, s ami - ennek
ellenére - csak pár percet vesz igénybe.
A „kósza hírek” harmadik periódusa akkor kelt szárnyra,
amikor az ember odáig jutott, hogy ténylegesen kijusson az
űrbe. A Vosztok űrkabin első repülései sok alappal
szolgálhatnak mindehhez. Az elkövetkezőkben álljanak itt azok
a nevek és időpontok, akikről és amikorra ezek a „kósza
hírek” vonatkoznak.
Egy ismeretlen kozmonauta, számos alkalommal „Zajcev”
névvel hivatkoznak rá, nem tudott visszatérni a világűrből
1960. májusában, mikor is űrhajója önkényesen pályát
változtatott és elindult a nyílt világűr felé. Annyit
sikerült kideríteni, hogy ebben az időpontban valóban útnak
indítottak egy Vosztok űrkabint, s amikor az orientációs
rendszer irányítása összeomlott, az űrhajó a visszatérési
pálya helyett éppenséggel az ellenkező irányba indult. Sok
szakértő egyet ért azonban azzal, hogy ez az űrhajó pilóta
nélkül repült – míg mások ennek éppen az ellenkezőjét
álítják.
8. ábra. A UPI hírügynökség beszámolója Iljusin repüléséről.
1960. szeptemberében egy újabb kozmonauta, Petr Dolgov,
vesztette életét, mikor is az őt magasba emelő rakéta a
startot követően nem sokkal felrobbant. Igazából nem csak egy
szimpla baleset történt szeptemberben, ami ennek a
szóbeszédnek alapot adott. Többen azt tartják, hogy a
dátumot összekeverik a hírek terjesztői, s igazából az
időpont egy októberi eseményre vonatkozik, amikor egy
Mars-szondát szerettek volna az oroszok indítani, egészen
pontosan október 10-én és 14-én, vagy pedig egy R-16-os
szovjet interkontinentális ballisztikus rakéta próbájára
került volna sor, s ez a baleset okozta volna Mitrofan Nedeljin
Marsall és tucatnyi rakétatechnikus halálát. Persze az egyes
említett események nem zárják ki egymást.
1961. február 4-én kétszemélyes űrhajó indult a világűr
felé, Kachur és Gracsev kozmonautákkal a fedélzetén. A
repülés azonban sikertelen volt. Úgy igyekeztek minderről
elterelni a gyanút, hogy később ezt a kísérletet, mint a
Vénusz felé indított automatikus űrállomást jegyezték,
azonban az űrszonda itt maradt földkörüli pályán, a
harmadik fokozat hibája miatt. Hivatalosan csak „nehéz
műholdként” voltak hajlandó emlegetni. A méreteiből
adódóan természetesen lehetett űrhajó, csak igyekeztek még
a gyanúját is eloszlatni annak, hogy a szovjetek emberek
világűrbe küldésével foglalkoznak.
Iljusin
útja
1961. áprilisának elején Vlagyimir Iljusin, a híres
repülőgép-tervező, Szergej Iljusin fia, háromszor
körülrepülte a Földet, Rosszija nevű úrhajójával. A
leszálláskor Kína területén ért földet és súlyosan
megsérült. Az oroszok úgy próbálják mindezt beállítani,
hogy az R-9 katonai rakétát bocsátották fel április 9-én, s
annak semmi köze sem volt az űrkutatáshoz. A gond mindezzel
az, hogy Iljusin, saját aláírásával hitelesített
beszámolója szerint, április 7-én járt az űrben.
9. ábra. Egy másik hírügynökség által megjelentetett cikk már a pilóta súlyos sérüléseiről is tud.
Valamivel később a szovjet sajtó sokat foglalkozott ezzel a
„szóbeszéddel” is és nem győztek magyarázkodni, hogy
Iljusin egy autóbaleset során sérült meg, nem pedig
repülőgép-balesetben, pedig tesztpilótaként ez lett volna a
logikusabb, amit bizonyítani is könnyebb lett volna. Iljusin
személyesen ezeket a híreket soha sem támasztotta alá. Éppen
az ő balesete okán vették elő Gagarint, akit kiképeztek a
szerep eljátszására, miközben április 12-én Nyeljubov
repült, aki űrpilótának ugyan elsőrendű volt, de nem
számított a kommunista párt üdvözkéjének, mint Gagarin. Az 1960-as évek kudarcai és sikerei
1961. május közepén gyenge SOS jeleket fogtak a világűrből
Európa területén, egy kétszemélyes űrhajó
felbukkanásával egyidőben. Azonban ennek a szóbeszédnek nem
sikerült azóta sem utánajárni. A szovjetek részéről az
volt a magyarázat, hogy a rádióamatőrök az ionoszférán
visszaverődő jeleket fogtak. A segítségkérés tényét nem
tagadták, csak éppen földi forrást jelöltek meg ennek
eredeteként, habár semmiféle ilyen forrást nem sikerült
beazonosítani.
1961. október 14-én kétszemélyes űrhajó állt pályára a
Föld körül, s tűnt el a világűrben. Olasz rádióamatőrök
fogták az SOS jeleit, s később sikerült azonosítaniuk a
jelzés küldőjét Beljokonev nevű űrhajóssal. Semmiféle
ismert rakétaindítást nem sikerült ehhez a dátumhoz
kapcsolni, habár volt egy indítás, egy R-9-es ballisztikus
rakétáé, de a legnagyobb erőlködéssel sem sikerült
összekapcsolni a dolgot.
10. ábra. A Reuters már a pilóta nevét is ismerte.
1962. novemberben olasz rádióamatőrök ismét rádiójeleket
fogtak az űrből, s ezúttal is haldokló űrhajósokét.
Többen felvetették a kérdést, miért csak az olaszok fogtak
ilyen jeleket? Külön beszámolót érdemelne ennek
magyarázata. A szovjet magyarázat az volt, hogy bizonyára az
általuk a Mars felé indított automatikus bolygóközi
állomás jeleit fogták, mely a Mars felé indult.
(Meglehetősen különös felvetés, miszerint egy marsszonda
SOS-jeleket küld. De ez a „mellékes körülmény” az
oroszokat egyáltalán nem zavarta.) Az oroszok ezúttal is
mindenféle ionoszféra-visszaverődésre hivatkoztak.
1963. november 18-án a második női űrhajós küldetése ért
tragikus véget. Legalább egy további űrhajós vesztette
életét 1964. áprilisában, olasz rádióamatőrök jelentése
szerint, akik ebben az időszakban is segélykérő jeleket
fogtak.
Zseleznyakov az eddig felsorolt eseteken túl saját kutatásai
eredményét is közzéteszi. Sajnos konkrét nevekre nem
sikerült rábukkannia, csak magukra a tényekre. A következő
események száma egyben azt is jelzi, hogy milyen hatalmas
erőfeszítések történek a Szovjetunióban, s milyen jelentős
az a bázis ahonnan a „szóbeszédek” szárnya keltek: - 1960. június 15. Az R-2-es geofizikai kutatórakéta indítása Otvaznyaja és Malek nevű kutyákkal. A repülés sikeres volt. Űrpilóta is jelen volt a fedélzeten.
- 1960. július 18. kísérleti fellövése a Vosztok űrkabinnak,
két kutyával a fedélzeten. A rakéta nem sokkal a
kilövőállás elhagyása után felrobbant, elpusztítva az
utasokat. A szóbeszédek szerint a tervek szerint űrpilóta is
tartózkodott a fedélzeten, aki szintén életét vesztette.
-
1960. augusztus 19. Bejárta a világsajtót a kép Bjelkáról
és Sztrelkáról, akik hivatalosan az első kutyák voltak,
melyek visszatértek a világűrből. A szóbeszédek szerint
azonban űrhajós is volt a fedélzeten, aki szintén sikeresen
földet ért az állatokkal.
-
1960. szeptember 16. Az R-2-es geofizikai kutatórakéta újabb
indítása, fedélzetén Palma és Malek nevű kutyákkal. Egy
ismeretlen űrhajós szintén részese volt a sikeres
repülésnek.
-
1960. december 2. Újabb Vosztok űrkabin indítás Pcselka és
Muska nevű kutyákkal a fedélzeten. A kutyák elpusztultak a
visszaérkezés közben. A végüket a biztonsági
önmegsemmisítő rendszer bekapcsolódása okozta, melynek
irányítórendszere helytelenül számolta ki az adatokat a
Szovjetunió elhelyezkedésére vonatkozóan, s azt hitte, már
elhagyta a területet.
-
1960. december 22. Újabb kísérlet Vosztok űrkabin
indítására, azonban ez is sikertelen volt. A visszatérő
egység ugyan minden baj nélkül landolt Szibériában, a
kitűzött cél, az orbitális pályára állás elmaradt.
Szóbeszédek
szerint ezen az űrhajón is tartózkodott űrpilóta.
A
két legutolsó kísérlettel szárnya kelt „szóbeszédek”
egyértelműen összekapcsolhatók a Kommunista Párt Központi
Bizottságának és a Szovjetunió Minisztertanácsának október
11-i dekrétumával, amikor is bejelentették, hogy az
Szovjetunió 1960. decemberében embert kíván a világűrbe
küldeni. Valóban létezik ilyen dekrétum, s valóban az
említett tartalommal. Egyes szakértők azonban azt állítják,
hogy soha nem valósult meg, mivel októberben baleset érte a
marszondákat, emiatt az emberes űrrepülés startját
halasztani kellett. Ennek ellenére a szóbeszédek
természetesen tovább élnek, sőt, továbbiakkal bővültek:
-
1961. március 9. Hivatalos verzió szerint a Vosztok űrkabin
negyedik útja, a Csernuska nevet viselő kutyával a
fedélzeten. Állítólag egy ember nagyságú és alakú
tesztberendezés kísérte útjára, a leszállás közben
vizsgálva a fékezés és a katapultos leszállás hatásait egy
ekkora méretű testre, sokak szerint ez a bizonyos kísérleti
berendezés nagyon is élő és nagyon is emberi volt.
-
1961. március 25. A Vosztok űrkabin 5. repüléseként számon
tartott űrkísérlet, a Zvezdocska nevű kutyával a
fedélzeten. Kíséretében ismét ember nagyságú bábú
repült, miközben bizonyos hírforrások nagyon is
„emberinek” találták ennek az egyébként sikertelen
repülésnek a pilótáját.
Magyarázatok és magyarázkodások
A
híres szovjet berepülőpilóta, Mark Gallaj, aki egyik
vezetője volt az első szovjet kozmonauta csoport kiképzőinek,
évekkel később beszámolt arról, miként keltek szárnyra az
ilyen „szóbeszédek”. Képzeljünk el egy helyzetet, amikor
a helyi lakosok látnak valakit űrruhában, ejtőernyővel
leereszkedni a földre. Fekszik a földön és semmiféle
életjelt sem mutat. Röviddel ezután katonák érkeznek,
megfenyegetik a szemtanúkat, akik esetleg már az
életmentéssel is megpróbálkoznak, hogy minderről
hallgassanak (ennél kevesebbért is el lehetett kerülni
akkoriban valamelyik „elmegyógyintézetbe”), a testet
felrakják egy autóba vagy egy helikopterbe, s elhúznak
mindenféle magyarázat nélkül. Bárki, aki szemtanúja volt
egy-egy ilyen eseménynek, évekkel később, amikor ténylegesen
nyilvánosságra is hoztak űrrepülésekről készült
felvételeket és bemutattak űrhajósokat, könnyedén be tudta
azonosítani a felszereléseket, pláne, ha még feljegyzéseket
is készített. Így keletkezhettek a „szóbeszédek” halott
űrhajósokról, melyeket persze rendkívül nehéz volt
bizonyítani.”
11. ábra. Gagarin repülésében már az első pillanatban kételkedtek.
Botorság
volna azt hinni, hogy ezeket a „szóbeszédeket” csak az
egyszerű emberek terjesztették. Szó sincs róla. 1962. és
1964. között számos hír terjedt el szovjet kozmonauták be
nem jelentett repüléséről. Ezeket a híreket
kormánykörökből származó információk is
megerősíthették, miszerint döntés született arról, hogy
tíz darab Vosztok űrhajó fog repülni (igazából ilyen
mennyiségi limitet sohasem határoztak meg), az viszont tény,
hogy konkrét tervekre bukkantunk 15 darab Vosztok űrhajó
repülésére vonatkozóan. A fellelt tervek nem tartalmaznak
konkrét időpontokat. A pilóták kijelölése sem történt meg
az egyes küldetésekhez.
A
„szóbeszédeknek” egy másik, nemrégiben nyilvánosságra
került program is alapjául szolgálhatott. Korábban a
misztikum és a legendák birodalmába utalt Szever űrhajóról
van szó. A Vosztokkal párhuzamosan fejlesztették, s
állítólag a későbbi Szojuz űrhajó prototípusa volt. A
Szever fejlesztésével kapcsolatos minden részlet a mai napig
szigorúan titkos. A mai napig semmi konkrétumot nem sikerült
kideríteni róla.
(Talán ezzel indultak az oroszok a Holdra nemhivatalosan?…)
Egyes
szakértők szerint a be nem jelentett pilótás repülésekre
vonatkozó „szóbeszédek” teljesen abszurdak. Az persze
tény, hogy a Vosztok űrkabin már korábban készen volt.
Azonban embert is szállítani, csak 1960. novemberétől vált
képessé. A korábbi repülései során kizárólag a rendszert
tesztelték. És az irányító- illetve az orientációs
rendszert fejlesztették.
(Egyetlen szemtanú sem állította,
hogy Vosztok űrkabinnal leereszkedő pilótát látott volna…)
Azt
mindenféle szakértő elismeri, hogy ilyesféle repülésekre
elméletileg sor kerülhetett, ehhez minden technikai feltétel
adott volt. Azt azonban cáfolják, hogy kétszemélyes
űrkabinokat lőttek volna fel a Szovjetunióból. (Habár, mint
tudjuk, ilyennel már 1948-ban rendelkeztek…)
A Vosztok
űrhajót egyszemélyesre tervezték, s rendkívüli
nehézségeket okozott volna ennél több embert felküldeni
velük a kozmoszba. (Mégis megtették, igaz nem Vosztok, hanem
Voszhod név alatt, de lényegében ugyanarról az űrhajóról
volt szó.) Azt is nehéz lenne elhinni, hogy ha űrhajókat bocsátottak fel, akkor, amennyiben azok bajba kerültek, segélykérő jeleket sugároztak volna az űrbe. Amennyiben ezek titkos küldetések voltak, logikus a feltételezés, hogy az orosz pilóták szép csendben haltak meg. Ez volt az akkori évek realitása. (Kivéve azt az esetet, amikor a startasztalon készen várakozott egy mentőűrhajó, pilótával a fedélzetén, hogy a bajba jutott űrhajóval dokkoljon és megmenekítse a szerencsétlenül járt társait. Az egyedül az űrben levő pilóta pánikba is eshetett. És különben is: honnan tudhatjuk azt mi innen és ennyi év távlatából eldönteni, hogy akkor és ott a bajba került pilóta kinek jelzett?!)
12.
ábra.
Gagarin Hruscsov kíséretében a győzelmi emelvényen.
Egyes szakértők azt is kizártnak tartják, hogy egy második
nő is a kozmoszba indult volna
(A NASA-ról sem hitte 40 éven
át a világon senki, hogy az első hét férfi, az „igaziak”
mellett, hét nőt is kiképzett űrhajósnak. Aztán később
megtiltották számukra, hogy ténylegesen a világűrbe
indulhassanak. 40 éven át voltak hallgatásra kényszerítve!
Szólásszabadság, demokrácia…)
Tyereskova rosszul érezte magát a
Vosztok-6-on végzett repülés során, s Koroljev meglehetősen
ideges lett ennek tudatában. Reakciója meglehetősen egyszerű
volt minderre: hallani sem akart többé nők világűrbe
küldéséről. Saját szavaival: „Semmiféle lehetőségét
nem látom annak, hogy valaha is nőt engedjek fel az űrbe.”
(De a szakértők persze szót sem ejtenek a Szever űrhajóról
és az Aelita programról sem; ez utóbbi űrhajósok Marsra
küldését tűzte ki maga elé.)
Hivatalosan 19 év telt el Tyereskova repülését követően, mire egy újabb orosz nő a
világűrbe juthatott.
Összefoglalva: az 1940-es évek végén sok ezer ember dolgozott rakéták
tervezésén és fejlesztésén. Biztosak lehetünk abban, hogy számos részletről
nincs tudomásunk a mai napig sem, azóta is mélyen elzárva tartják a világ elől
az események pontos dokumentációját. Az 1950-es évek végére és az 1960-as évek
elejére ez a szám elérhette a több százezres létszámot is. Így tehát
meglehetősen nehéz elképzelni, hogy senki sem beszélt soha ezekről az
eseményekről konkrétan, s mindez titokban maradhatott a mai napig. (Kivéve persze, ha csak kevesek
rendelkeztek teljes rálátással és a fejlesztők és munkások többsége csak kicsiny
részleteket tudott. Azon kevesek pedig jobbnak látják a mai napig hallgatni,
meggyőzhették őket, hogy jobban teszik így. Persze ezek a szakértők, szemtanúk
lehetnek a „szóbeszédek” forrásai is.)
Akárhogy is, Jurij Gagarin marad a világ első űrhajósa, még
abban az esetben is, ha valakinek sikerülne konkrét adatokkal
bizonyítani, hogy valaki hónapokkal, évekkel, esetleg
évtizedekkel korábban már megelőzte (mint ahogy ezt Iljusin
írásba is adta). Az ember már csak ilyen, inkább a sikerekre
emlékszik, mint a kudarcokra. Még akkor is, ha az a siker nem
volt egyéb, mint egy rosszul előadott színházi darab. Gagarin
repülése így marad meg tehát a világtörténelemben.
(A cikkben zárójelezve közöltem saját észrevételeimet.) Megjegyzéseim összegzése
Alekszander
Zseleznyakov igazi orosz ember, s a fogalmakat is úgy
használja, ahogy azt egy orosz űrkutatási szakértőnek
kötelező, aki továbbra is Oroszországban szeretne élni. Azt
feltétlenül szeretném megjegyezni, hogy pilótakabinnal
felszerelt V-2-es rakéták az Egyesült Államokba is kerültek
szép számmal. Könnyen levonható a következtetés: az
amerikai űrkutatás nyilvánosságával kapcsolatos hangzatos
szólamok bizony súlyos megtévesztések. Ahogy a szovjeteknek
megvolt a maguk Szergej Anokinjuk, aki 1945-ben a világűrbe
emelkedett, úgy az amerikaiaknak is. Az USA azonban szeretné
továbbra is elhitetni velünk, hogy rakétakutatásuk és
fejlesztésük első 15 (1946-1961) éve alatt Wernher von Braun
csak felejtett, és 1961-re egy sokkal szerényebb képességű
és teljesítményű rakétával tudott csak előrukkolni, mint
amilyen 1942-ben a V-2 volt….
Vajon mikor lép a színre az amerikai Zseleznyakov és leplezi
le – legalább egy részét – a, többnyire UFO-kra
vonatkozó, „szóbeszédeknek”? Amivel persze az amerikai, a
„széles nyilvánosság őszinte tájékoztatására”
vonatkozó illúziót is örökre lerombolja. Talán soha… Fordítás: Alekszandr Zseleznyakov, a Spaceflight űrhajózási magazin 2002. februári számában megjelent, írásának felhasználásával
Gagarin
– csak azért is!?- II. Az
igazság, és ami mögötte van - a korai orosz űrprogramok
Egy év telt el azóta, hogy Alekszander Zseleznyakov megírta:
„Gagarin – csak azért is!?” című cikkét. Megpróbálva
szisztematikusan elemezni a különböző „híreszteléseket”
és „suttogásokat”, különböző, még a szovjet érára
datálható űrrepülésekről, melyeket hivatalosan mind a mai
napig tagadnak. Igazából Zseleznyakov nem is akarta folytatni
akkori eszmefuttatásait, azonban „ember tervez, Isten
végez…”
A cikket eredetileg az Orbit magazin jelentette meg, s nem kis
visszhangot keltve szinte kiprovokálta az ismételt leközlést,
ezúttal a British Interplanetary Society lapjában, a
Spaceflightban. Ezt követően Kanadában és Izraelben
megjelenő orosz nyelvű lapok visszafordították az írást
oroszra, majd Zseleznyakov saját hazájában is kiadásra
került munkája, ha jóval lerövidített formában is.
Ennek eredményeként Zseleznyakov töménytelen mennyiségű
levelet kapott, s ez késztette a folytatás megírására.
A kapott új ismeretek mennyisége, Zseleznyakov korábbi
információihoz hozzáadódva, hatalmas méretet öltött. Ezek
legtöbbje egyenesen döbbenetes volt, számtalan új, soha nem
említett vagy határozottan tagadott tényt közöltek. A cikk
olvasói olyan eseményekről számoltak be, melyeknek vagy
„szemtanúi” voltak, vagy „kikövetkeztethették azokból
az eseményekből, melyeknek részesei voltak”.
Az információk olyan tömegével kellett szembesülnie
Zseleznyakovnak, melyeket lehetetlen rövid idő alatt
feldolgozni, így csak az ő maga által már korábban
tanulmányozott eseményekre tudott koncentrálni.
Az alábbi írásban olyan eseményekről olvashatunk további
részleteket, melyekben az első részben már történt
említés, Zseleznyakov mindenhol igyekszik szkeptikus
álláspontra helyezkedni az egyes híresztelésekkel
kapcsolatban, és saját véleményét megfogalmazni, még akkor
is, ha az a vélemény az események logikus menetébe nem illik
bele.
Az
űrkorszak előtti repülősek
Nagyszámú
bejelentés érkezett Alekszej Ledovszij, Terentyij Siborin és
Andrej Mitkov valamikor az 1950-es évek végén végrehajtott
kísérleti űrrepüléséről. Ezek a „mitikusnak” nevezett
űrhajósok joggal versenyezhetnek a „Kozmonaut No 1”
címért, hiszen határozott állításokat szerezhetünk
ezekből a forrásokból űrrepülésükre vonatkozóan.
Mindezek
ellenére, Zseleznyakovnak nem sikerült elérnie, hogy az
említett repülések létét hivatalosan is megerősítsék.
Azonban meglehetősen kétséges az a hivatalos álláspont, mely
szerint ezekre a küldetésekre nem került sor, még a
lehetőségét is igyekeznek kétségbe vonni mindennek.
Zseleznyakov azonban nem osztja a hivatalos álláspontot.
"Holdraszállás" - Alekszej Leonov és A.K. Szokolov rajza, amint az látható volt a "A világűr, ahogy azt a tudósok, művészek és űrhajósok látják" - nevet viselő kiállításon Moszkvában, s ahol G.I. Pokrovszkij, a fantazi-rajzoló A.K. Szokolov és a kozmonauta A. Leonov képei voltak láthatók.
Először
is azért nem, mert semmiféle dokumentum nem létezik, mely
cáfolná Ledovszkij, Siborin és Mitkov repülését.
Életrajzuk publikálása talán sok kérdést megválaszolna. Az
is elképzelhető, hogy ők nem kerültek ténylegesen
kapcsolatba űrprogramokkal. Ebben az esetben viszont a Szovjet
Légierő pilótáinak kellett az említett küldetéseket
végrehajtaniuk – véletlenségből – megegyező
vezetéknévvel.
Zseleznyakov
beszámol arról, hogy hihetetlen mértékben felbosszantotta az
orosz űrprogramok irányítóinak elképesztő mértékű
infantilizmusa, azoké a vezetőké, akik mindezekről a
dolgokról hallgatnak. Nekik volna meg elsősorban a
lehetőségük, hogy Jurij Gagarin elsőségét az űrben
bizonyítsák, s ezzel elsöpörjenek mindenfajta szóbeszédet
és híresztelést. Ha ezt megtennék, akkor a kutatók nem
kényszerülnének arra, hogy apró részinformációkból
próbáljanak a történések igazi lefolyására következtetni.
Vajon miért kényszerítik rá erre a lépésre az embereket?
Másodszor,
a hivatalos forrásoknak távolról sem sikerült igazolniuk,
hogy a Szovjetunióban nem került sor igen, igen nagyszámú
pilóta bevonásával, szuborbitális repülések
végrehajtására. Azonban probléma, hogy a „glasznoszty”
ideje óta, az elmúlt több mint egy évtizedben, egyetlen ember
sem nyilatkozott hitelesen mindezekről a dolgokról azok
közül, akik ténylegesen részt is vettek ilyen programokban.
Ámde
az egyik levélíró erre is megadta a választ: „Igen, ezrek
és ezrek vehettek részt ezekben a programokban, 30 éves
szigorú hallgatásra ítélve. Mára már mindössze csak
néhányuk lehet életben.” Az idézett levél megállapítása
erősen megfontolandó.
Harmadszor,
a Zseleznyakovhoz érkezett levelek további
„szóbeszédeket” és „híreszteléseket” is
tartalmaztak, melyek habár indirekt módon, de bizonyítékul
szolgálnak a Gagarin útját megelőző űrrepülések
tényére.
Zseleznyakov
számára legizgalmasabbnak a szovjet katonai űrpilóták
csoportjának létezésére vonatkozó „híresztelések”
tekinthetők. Ők kísérleti rakétákon repültek az
űrkorszakot megelőző időkben. Nem képviseltek olyasfajta
egységes közösséget, mint a későbbi kozmonauták
Csillagvárosban, Moszkvától nem messze, legtöbbünk által
közismerten. Sokkal inkább olyan katonai pilótákról van
szó, akiket fizikai állapotuknak köszönhetően válogattak
ki, s hívtak be szolgálatra időszakosan. Úgy éltek és
teljesítették a szolgálatukat, mint bármely más katonai
pilóta a Szovjetunióban, azonban időnként hívást kaptak
„sürgős szovjet kormányfeladat végrehajtására”.
Rendkívül sok különböző tevékenységet takar ez a
megfogalmazás, katonai tanácsadók küldésétől afrikai és
ázsiai országokba egészen titkos katonai űrkísérletekben
való részvételig.
Ledovszkij,
Siborin és Mitkov ilyen csoport tagja lehetett. Ha pedig ez így
volt, akkor mindjárt sokkal inkább érthetővé válik miként
került nevük összefüggésbe különböző
rakétabalesetekkel.
Jeliszejev és Hrunov kozmonauták amint a holdgömböt tanulmányozzák. A felvétel valószínűleg a Szojuz 1/2 felkészülés közben történt.
Hasonló
társaság tagja lehetett Maria vagy Mira Gromova, aki 1959-ben
szenvedett halálos balesetet rakétameghajtású
repülőgéppel. Gyakran hivatkoznak ezzel az üggyel
kapcsolatban a Csehszlovák Kommunista Párt egyik magas
beosztású vezetőjére, aki 1959-es decemberi olaszországi
útján beszélt a Szovjetunióban szerencsétlenül végződött
szuborbitális repülésről. Szavait alátámasztják a női
katonai űrpilóta rakéta-balesetben történt halálára
vonatkozó „híresztelések”.
Az
esettel kapcsolatban az a legnagyobb ellenvetés, hogy ilyesfajta
csoportok, különböző űrtechnikai eszközök tesztelésére
csak 1960. után alakultak, és – fiziológiai okokból –
nőket nem vontak be. Nem volt lehetőség senki számára, hogy
ilyesfajta titkos űrprogramban részt vegyen – állítják a
hivatalos szervek. Miközben jól tudjuk azt, s ez is 40 évvel
az események után derült ki, hogy az Egyesült Államok az
„Igaziak” kizárólag férfi űrpilótákból
összeállított csoportja mellett hét nőt is kiképzett.
Egyikük hamarosan a Nemzetközi Űrállomásra is eljuthat, egy
kizárólag nőkből álló „legénység” tagjaként, míg
másikuk egy magán társaság űrhajójával készül az űrbe.
További
híres szovjet pilótákról állítják, hogy ilyen katonai
csoportoknak voltak tagjai, mint például a Kokkinaki
testvérek, vagy Vlagyimir Iljusin, és sokan mások. A gond
ezzel az állítással az, hogy ezek a pilóták igen ismertek
voltak, s ez valószínűtlenné teszi a „híreszteléseket”
állítását, emellett esetleg túl idősek is voltak, hogy
ilyesfajta kísérletekben részt vegyenek. Ha voltak is ilyen
csoportok, azt minden bizonnyal kitűnő egészségi állapottal
rendelkező fiatal pilótákból állították össze, és
természetesen megkövetelték tőlük a hallgatást.
Mindemellett, a tapasztalt pilóták bátorsága és
áldozatkészsége fontos lehetett az ilyen csoportok
vezetésében.
És
most nézzük, vajon milyen céllal hozhattak létre ilyen
csoportokat, hiszen ez a legfontosabb része a történetnek!
Zseleznyakovhoz két fő verzió jutott el ezzel kapcsolatban. Az
első szerint a résztvevő katonák tudományos és technikai
kísérletekben vettek rész, a második szerint viszont a
rakétatechnika katonai alkalmazását kutatták volna. Az
utóbbi esetben az űrpilótáknak nukleáris robbanófejet
kellett magukkal vinni az útra. Abban az időben az automatikus
célravezető rendszerek korántsem voltak annyira fejlettek,
hogy a rakéták gyilkos terhét pontosan célba tudták volna
juttatni, ezért volt szükség űrpilóták közvetlen
jelenlétére.
Ezek
a „híresztelések” szorosan egybecsengenek azokkal, melyeket
a fasiszta Németország kísérleti rakétáiról hallhattunk.
Ők pilótákat kívántak közepes hatósugarú rakétáikra
ültetni, ezáltal biztosítva azt, hogy azok biztosan
eltalálják az amerikai városokat. Néhány forrás
bizonyítékot szolgáltat arra, hogy Otto Skortseni, a „fő
Reich Szabotőr”, meg is alakított egy csoportot ilyen
kamikaze-pilótákból az említett jellegű küldetések
végrehajtására. Teljesen egyértelműnek látszik, hogy az
ötlet Németországból ered, s a szovjetunióbeli
„híreszteléseknek” ez lehet az eredete és az alapja.
Alekszej Leonov, a Szojuz-Apollo repülésen a Szovjet Szojuz űrhajóban. Kezében egy rajzot tart, melyet az amerikai űrhajó parancsnokáról, Thomas Staffordról készített miközben az űrben keringtek.
Zseleznyakov
részére érkezett levelek között számos olyan akadt, mely
megkérdőjelezte a szovjet hivatalos verziót a civil
gyakorlatban használt B-2A és B-5B rakéták, valamint ezek
katonai változata a P-2 és P-5 rakéták végfokozatai
kapcsán. A mai napig semmiféle leírás nem jelent meg ezen
rakéták konstrukciójáról, és a velük végrehajtott
kísérletek pontos természetéről sem. A rendelkezésünkre
álló információk csak nagy vonalakban beszélnek minderről,
bármiféle fontos részlet nélkül. Tény, rendelkezésünkre
állnak ugyan részletek, de ezek nem a kulcsfontosságú elemre,
a „tudományos műszerkonténerre” vonatkoznak. Ennek
mibenléte továbbra is a legszigorúbb titok.
A
probléma még érdekesebbé válik, ha összehasonlítjuk a
szovjet B-2A és a B-5B rakéták ismert paramétereit az
amerikai Mercury űrhajóéval, mely Alan Shepardot és Virgil
Grissomot segítette „űrugrás”, azaz szuborbitális
repülés végrehajtására. A Mercury űrhajó 1300 kg-ot
nyomott, ami elegendő volt ahhoz, hogy az űrhajósok
„kiugorjanak” a légkörön kívülre, maximálisan 185-190
km-es magasságra. A B-2A a 2200 kg-os űrkabinját 212 km-es
magasságra juttatta fel, a B-5B pedig az 1300 kg-os űrkabinját
500 km-re. Leszögezhetjük hát, hogy igenis bocsátottak fel a
Szovjetunióból az amerikaiak által 1961-ben fellőtt
rakétákkal megegyező paraméterű hordozórakétákat már az
1950-es évek közepén. Ha pedig ilyen képességekkel
rendelkeztek, nincs ok, ami miatt az emberes űrugrások létét
kizárhatnánk, pláne, hogy a katonai alkalmazásokról még nem
is beszéltünk…
Természetesen
a világ meglehetősen bonyolult. Semmit sem szabad feltétel
nélkül elhinnünk. A kérdések azonban megmaradnak, s amíg
pontos, őszinte és minden részletre kiterjedő válaszokat nem
kapunk a hivatalos szervek részéről, addig továbbra is a
„híresztelésekre”, „suttogásokra” és pletykákra kell
hagyatkoznunk.
De
most fejezzük is be az elmélkedést az 1950-es évekről, s
nézzük tovább azokat az éveket, melyekről Zseleznyakov
előző cikkében szintén említést tett!
Űrrepülések a
’60-as évek elején
Zseleznyakov
az 1960-as évtized első felében, a szovjet űrprogram
keretében végrehajtott, esetleges eltitkolt repülésekkel
kapcsolatban, az előző részben megemlítette Zajcev, Dolgov,
Kacsur, Gracsev, Belokonev és Iljusin nevét. Most azokra a
friss információkra fordítsuk figyelmünket, melyek ezekre a
hősökre vonatkoznak, akik minden bizonnyal a Világegyetem
meghódítására irányuló törekvések közben áldozták fel
életüket.
Zseleznyakovnak
lehetősége volt meghallgatni az olasz amatőrök által
készített, valószínűleg bajba jutott orosz űrhajósok
segélykérő szavait tartalmazó felvételeket. A felvételek
nem voltak túl meggyőzőek a számára, bár ettől még
lehettek hitelesek. A leggyanúsabbnak az 1963. november 18-i
felvétel bizonyult, az esetleges második női űrhajós
elvesztéséről (ez a dátum mellesleg egybeesik egy
„űrhajózási balesettel”). A kételkedő Zseleznyakov egy
pszichológus barátjához fordult, aki szerint a szalagon
hallható hangból nem derül ki egyértelműen, hogy az illető
tényleg életveszélyben van, ezért a felvétel inkább
tekinthető hamisítványnak. Azonban azt is meg kell jegyezni,
hogy a pszichológus nem rendelkezhetett túl sok tapasztalattal
segélykérő űrhajósok üzenetének elemzése terén…
A
Zseleznyakovhoz érkezett levelek tekintélyes részében
történik említés a következő űrhajósokról: Zadovszkij,
Mihajlov, Kosztyin, Csetov, Nyefedov és Kirusin. Ők is azok
közé tartoznak, akiket a feltételezhető 1961-es és 1962-es,
tragédiával végződő űrrepülések, következtében
„temettek el”. Kiderült, hogy talán nem is olyan nehéz
ezeknek az űrhajósoknak a nyomára bukkanni, mint ahogy az
eredetileg tűnt. Az első két névvel kapcsolatban nem
sikerült semmire sem jutni, azonban a további néggyel igen.
Ők egyértelműen rakéták tesztelésével foglalkoztak. A
hivatalos jelentések szerint – a földön. Igen ám, de ebben
az esetben igen nehéz megmagyarázni azt a tényt, hogy az
említett személyek, konkrétan, Viktor Kosztyin, Vlagyimir
Csetov, Szergej Nyefedov és Jevgenyij Kirusin 1997-ben
megkapták az „Oroszország hőse” kitüntetést, az
„űrkutatásban szerzett érdemeik elismeréseként”. Ha
„csak” földi tevékenységet végeztek volna, kizárt, hogy
ilyen magas kitüntetést nyernek el tevékenységükkel.
További pilótákat is kitüntettek, éket a „Bátorság
Érdeméremmel”. Az alábbiakban azok neve olvasható, akiket a
kozmonautákkal egy csoportban említenek: Emil Rjabov, Abram
Genin, German Manovcsev, Mihail Kuzmin, Robert Galle, Elena
Sorokina. Ők valamennyien részt vettek a földkörüli pálya
eléréséhez vezető út kikövezésében, sok esetben nehezebb
feladatokat ellátva, mint maguk a kozmonauták. Róluk és
pontos feladatukról is igen keveset tudunk.
Peter
Dolgov, 1960. szeptemberi esetleges halálával kapcsolatban is
sikerült némi új információhoz jutni. A
„híreszteléseket” alátámasztva valóban az
űrrakéta-tesztelők csoportjába tartozott. A csoporton belül
az ejtőernyő-tesztelések tartoztak profiljába. A
Szovjetunióban ő volt az első, aki komplett űrruhában
hajtott végre ejtőernyős ugrást. Az utolsó ugrása során
szörnyethalt. A források nem említik, milyen módon jutott fel
Dolgov „nagy magasságba”, ahonnan ejtőernyős ugrásait
végrehajtotta. A meg nem nevezett szerkezetek közt lehetett
akár egy ballisztikus pályán aláereszkedő rakéta is. A hivatalos verzió szerint, 1962. október 1-én (vagyis két évvel később a „híresztelések” által megjelölt időpontnál) Dolgov kiugrott a Volga nevű léghajóból 25.600 méteres magasságból, egy másik teszterrel, Jevgenyij Andrejevvel. Mindketten űrruhát viseltek, az ejtőernyőjüknek 1600 méteren kellett volna nyitni. Andrejev sikerrel végrehajtotta az ugrást, azonban Dolgov nem. Amint ugyanis elhagyta a ballon gondoláját, egy erős légáramlat hozzácsapta, s mindezt olyan szerencsétlenül, hogy űrruhája dekompresszálódott, ami Dolgov azonnali halálához vezetett. Az ejtőernyőrendszer automatikus üzemmódra volt beállítva, a szerencsétlenül ját ember rendben földet ért, de már holtan. Ez a valóság, nem pedig suttogás vagy pletyka – a hivatalos verzió szerint. A történet akár igaz is lehet, ha az időpontokra vonatkozó általános zűrzavar egyszer eloszlik, aminek nem túl sok az esélye.
A szovjet távirányítású
holdjáró 1970-ben ereszkedett a Hold felszínére. A képen
egyik földi tesztje alkalmával látható.
Zseleznyakovhoz
hírek érkeztek egy házaspárnak a világűrbe küldéséről
szóló esetleges tervről. A levélben hozzáfordulók meg is
adták a pár nevét: Ludmilla és Nyikolaj (vagy esetleg
Anatolij) Tokovij. A legtöbb olvasó számára nyilvánvalóan
nem nehéz kitalálni, hogy milyen jellegű kísérletek
elvégzését várták tőlük az űrben. Zseleznyakov azonban
elveti a feltételezésnek még a lehetőségét is. Szerinte
ilyen „különleges” ötlet nem merülhetett fel a
Szovjetunió vezetői részéről az 1960-as évek közepén,
elsősorban a kellő technikai fejlettség híján (manapság is
csak „szóbeszédeket” lehet hallani ilyen jellegű
kísérletekről, habár a technikai háttér sokkal jobb),
másodsorban nem lett volna logikus ilyen bizarr kísérletekkel
foglalkozni a Holdért folyó verseny kellős közepén. Az
igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy a
kutatás-fejlesztés terén nem feltétlenül minden esetben
győzedelmeskedett a logika…
Végül
a legutolsó momentum, melyet a Zseleznyakovhoz forduló
levélírók különösen fontosnak tartottak kiemelni, az első
női űrrepülésre vonatkozott. Az egyik bajkonuri veterán
szerint (akinek szakmai illetékességét Zseleznyakov
megkérdőjelezi) a Vosztok-6 startjára 1963. június 15-én
került sor, nem pedig június 16-án. A 24 órás
hallgatást/késlekedést azzal magyarázza, hogy akkoriban
egyáltalán nem volt bizonyos, hogy Tyereskova repülése
végül is sikeres lesz. Feltehetőleg csak akkor
tájékoztatták a világot a „szovjet kozmonautika újabb
sikeres erőfeszítéséről” amikor egyértelművé vált,
nincs semmi probléma. Mindez természetesen lehetséges volt az
akkori szegényes technikai háttér ismeretében, azonban
Zseleznyakov nem látja mindennek értelmét. Azt azonban
elismeri, akárhogy is történt, lényeges különbség nincs
aközött, hogy az első női űrhajós június 15-én vagy
16-án kezdte el a világűr meghódítását.
Azonban
egyelőre fejezzük be az 1960-as évek elejének tárgyalását,
és irányítsuk figyelmünket a második felére, ahol igencsak
számos „szóbeszéddel”, „híreszteléssel” és
„mendemondával” találkozhatunk.
Jurij
Gagarin halála
Az
alábbiakban tárgyalt „szóbeszédet” Zseleznyakov az egyik
legabszurdabbnak nevezi, amiről valaha csak hallott, és nem
azért, mert a történekben szereplő események megtörténte
kizárható. Sokkal inkább azért, mert ahhoz a rejtélyekkel
övezett, Kirzah megyében, Vlagyimir járásban található
Novoszelovo falu közelében szerencsétlenül járt UTI
Míg-15-ös repülőgépre vonatkozik, mely közvetlen
kapcsolható Jurij Gagarin halálához. A balesettel kapcsolatban
számos, mind a mai napig megnyugtatóan meg nem válaszolt
kérdés merült fel, a gyanakvások emiatt törvényszerűen
bekövetkeztek, hiszen az emberek szeretnék tudni „mi is
történt valójában”. Ahogy a mostanában megjelent orosz
lapokon végigtekintünk, a lehető legkülönfélébb
magyarázatokat olvashatjuk a pilóta hibától egészen egy
ufóval való összeütközésig. Azonban Zseleznyakov még soha
sehol nem látta publikálni azt a változatot, melyet a
levélírók vázoltak fel előtte.
Az
esetről Zseleznyakovhoz érkező levelek szerzői megegyeznek
abban, hogy Jurij Gagarin halálára a hivatalosan kiadott
dátumnál 18 nappal korábban került sor, s nem egy
közönséges vadászgépes gyakorlórepülés alkalmával, hanem
egy emberes űrkísérlet során. Egyrészről ez a hipotézis
számos, valótlan és lehetetlen dolgot állít, másrészről
azonban rendkívül érdekes felvetés. A szerző elmondja, hogy
korábban soha nem hallott erről a verzióról, habár a
„szovjet éra rendkívül gazdag népi
anekdotaszerző-képességével” teljes mértékben tisztában
van.
A
beszámolók szerint Jurij Gagarin pontosan a 34.
születésnapján halt szörnyet, 1968. március 9-én. A cikk
előző részében már szó esett az L1 rakéta No 6L
startjáról, arról, hogy ezt a bizonyos rakétát a nevezett
időpont előtt bocsátották fel, hogy megkerülje a Holdat,
majd visszatérjen a Földre. A rakéta hivatalosan a
„Zond-4” névre hallgatott.
A
TASSZ jelentésével ellentétben, ez a bizonyos rakéta
korántsem volt pilóta-nélküli. „A legénységét Jurij
Gagarin és Vlagyimir Szeregin alkotta. A problémák először a
startot követő néhány percben jelentkeztek. Ekkoriban vált
nyilvánvalóvá, hogy a rakéta se a földkörüli pályára nem
tud majd kijutni, ezzel együtt a repülést sem lehet
megszakítani, hogy az űrpilóták biztonsággal
visszatérhessenek a Földre.
A
döntés értelmében elhallgatták, hogy a rakétában
kozmonauták is voltak, hiszen mindenfajta balul sikerült
kísérletet elhallgattak, illetve letagadtak, ami csak a
Szovjetunióban történt. Szinte teljes rádiócsendben
repültek, a Földdel való kapcsolattartásukat mindössze egy
ultrarövid adó biztosította. Hét nappal a startot követően
a űrhajó belépett a Föld sűrűbb légkörébe és kigyulladt
a guineai-öböl felett. Mindkét kozmonauta szörnyethalt.
Lehetetlen
volt eltitkolni az első kozmonauta halálát a világ szeme
előtt, így hát megszervezték azt a bizonyos balesetet a Míg
UTI-21-gyel. A repülőgépet igazából két berepülőpilóta
irányította, akik a becsapódás előtt katapultáltak.”
Mi
is rejlik az állítást felvetők szavai mögött?
Kijelentéseik alátámasztására felhasználják a „Föld
első kozmonautája” című, 1981-ben, az ember első
világűrbeli útjának 20. évfordulójára kiadott könyvet. Az
említett mű jó néhány oldalon át részletesen tárgyalja
Jurij Gagarin életének utolsó napjait. Éppenséggel ezt a
részt használják fel állításuk bizonyítására.
Nézzük,
mit is állítanak pontosan, felhasználva néhány részt a
könyvből:
„1968.
Március 2-án Jurij Gagarin megérkezett Bajkonurba, hogy
megtekintse a ‘Zond-4’ kilövését.”
A
felvetés megfogalmazói egyetértenek abban, hogy a kozmonauta
néhány nappal a kilövési procedúrát megelőzően érkezett
a kozmodromra, s dátumot azért adták meg szándékosan
tévesen, hogy a kozmonauta jelenlétét a kilövés helyszínén
valahogy megmagyarázzák. A téma megvitatásának kedvéért,
tegyük fel, hogy ez igaz.
„Március
2-10-ig Gagarin a kozmodromban tartózkodott, hogy analizálja a
rakétáról kapott adatokat. Ebben az időben dolgozott
egyébként Pszichológia a világűrben
című könyvén is.”
A
szkeptikusok kétségbe vonják, hogy Gagarin jelenlétére
bármiféle szükség lett volna a kozmodromban. Ha ő igazából
a ‘Zond-4’ repülésének paramétereit követte volna
figyelemmel a földről, s nem pedig az űrhajó fedélzetén,
akkor sokkal logikusabb lett volna, hogy ezt Jevpatorijából
tegye (ahol a szovjet irányítóközpont akkoriban volt). Ez a
felvetés teljesen egyértelmű és logikus és nincs is mit
felvetni ellene, amennyiben a feltételezést igaznak fogadjuk
el.
„Március
8-án Gagarint meghívták Zvednyiből, hogy köszöntse
Valentyina Tyereskovát a Nemzetközi Nőnap alkalmából.”
A
szkeptikusok felvetik a kérdést, vajon miért nem tette ezt meg
március 6-án, amikor Tyereskovának a születésnapja volt?
„Március
10-én visszatért Zvednyibe.”
Miért
nem korábban? – tehetjük fel a költői kérdést? A
szkeptikusok valamennyien megegyeznek abban, hogy a ‘Zond-4’
kilövését követő egy hét arra ment, hogy kiválasszák és
felkészítsék Gagarin dublórét, hogy a szükséges helyeken
megjelenjen, míg a többiek összeállítják a hivatalos
jelentést Jurij Gagarin haláláról.
Kiderül
az, hogy Gagarin mindössze kétszer találkozott az említett
dátum után az emberekkel (kivéve persze a közvetlen
munkatársai a kozmonautika területéről) a március 11-26-ig
tartó periódusban, amennyiben az említett könyvet figyelmesen
olvassuk. Lehetősége lett volna elkerülni ezeket a
fogadásokat. Ha így áll a dolog, akkor mégis miért került
rájuk sor?
Mint
látható, a felvetést igen jól megfogalmazták és
alátámasztották, s talán igazságként is elfogadható lenne,
ha lehetőség lenne további kérdésekre feleletet kapni, s
kiküszöbölni a még meglévő ellentmondásokat. Ezek pedig a
következők:
Először
is, túl hosszú az időtartam ami Gagarin „igazi” és
megrendezett halála között eltelt, s emiatt kétségek
merülhetnek föl a felvetéssel kapcsolatban. Meglehetősen
későn került sor az események ilyetén lerendezésére,
holott a problémát sürgősen meg kellett oldani. Sokkal
egyszerűbb lett volna valamiféle balesetet megrendezni az
űrközpontban – amennyiben szükséges.
Az amerikai zászló kitűzése a Holdon a holdverseny végét jelentette.
Másodszor,
aggályra ad az is okot, mekkora hátteret kellett volna
keríteni
mindahhoz,
hogy a világ elhiggye, a dolgok tényleg úgy történtek.
(Mellesleg, a világ soha sem hitte el, révén abban a bizonyos
repülőbalesetben Gagarinnak még csak egy hajszálát sem
találták meg.) Kifejezetten szakképzett szervező kellett
ahhoz, hogy az eseményeket így összehozza. A dolog
valószínűtlennek látszik, de mivel a „szervező”
hibázott, így a kétségek továbbra is élnek.
Harmadszor,
elég nagy lehetett azoknak a száma, akiket be kellett avatni.
Nem egy-két tucat emberről lehetett szó, de százakról,
esetleg ezernél is többről. És mivel magyarázhatnánk azt,
hogy a túlnyomó többségük 34 évig hallgatott? (Persze, ha
figyelembe vesszük Iljusin repülésének nemzetközi mértékű
letagadását, talán nincs is mindezen okunk csodálkozni.)
Zseleznyakov
nézete szerint Gagarin halálának „megrendezése” nem
valószínű, habár azt ő is elismeri, igen sok minden szól
mellette. De a felvetődött kétségeket a számtalan homályos
pont meglétével igazolja, valamint a hivatalos jelentések
hiányos, ellentmondó, illetve félrevezető voltának tudja be.
A szovjet holdprogram A Zond-4-re vonatkozó mellett, miszerint „űrhajósok voltak a fedélzeten”, számos más történet is kering a szovjet holdprogrammal kapcsolatosan. Fontos megemlíteni, hogy a szovjet állampolgárok többségének tudomása volt róla, hogy az ország rendelkezik saját holdprogrammal, nekik is megvan az amerikai Apollo analógiájaként kidolgozott hold-űrhajójuk, s mindezt már jó harminc évvel ezelőtt, amikor a holdverseny teljes intenzitással folyt. Sokat beszélgettek minderről akkoriban, s még a technikai részletek is eljutottak Zseleznyakovhoz. Olyan részletek, melyeket a későbbi években az akkori ismeretek megerősítése követett. Az akkori „szóbeszédek” mindössze az N-1 holdrakéta hajtóművei számának becslésében tértek el egymástól, amit nem nevezhetünk komoly hibának. Még a hold-kozmonauták nevéről is szó esett akkoriban, később szintén egyértelművé vált, hogy ezek a „híresztelések” is tökéletesen megfeleltek a valóságnak. Gagarin, Nyikolajev, Popovics és Bikovszkij nevét említették többek között. Ők valamennyien közte voltak annak a húsz főből álló kozmonauta-csoportnak, akiket a holdraszállásra képeztek ki. Zseleznyakov megjegyzi, hogy azok a „szóbeszédek”, melyek hozzá eljutottak az 1960-as években, mindössze kis töredékrészét jelenthették csak mindazoknak a „suttogásoknak”, melyek akkoriban a Szovjetunióban keringtek. Az emberek ilyesmiket mondtak: „kozmonautáink már leszálltak a Holdra” vagy „kozmonautáink hamarosan a Holdra lépnek”. Az ilyen „híresztelések” talán azért kelhettek szárnyra, mert a szovjet emberek nem akarták elhinni, hogy szovjet űrhajós volt az, aki elsőként elérte a Hold felszínét. (Vagy pedig valami olyasmiről volt tudomásuk, amiről a széles nyilvánosságnak még mindig nincs… ) Ha végigtekintünk a Szovjetunói űrkutatásán kiderül, hogy igen sok „elsőség” kapcsolódik hozzá: az első mesterséges hold, az első férfi és az első nő az űrben, az első űrséta, az első holdszonda, és az első bolygóközi szonda a Vénusz felé. A szovjet emberek mindehhez hozzászoktak és igen nehezen fogadták csak el, hogy valaki mögött kénytelenek voltak lemaradni, a „szóbeszédeknek” tehát ez adhatott alapot, a „versenyben való lemaradás rombolhatta a szovjet emberek lelki világát” – gondoljuk most. Pedig lehet, hogy csak egyszerűen pontosabb információik voltak, mint nekünk?… De félretéve a lírikus gondolatmenetet, nézzük meg konkrétan, milyen eseményekhez köthetők, illetve milyen eseményekről szólnak a „szóbeszédek”. 1968. április 22-én egy Proton-K(?) 23-201 jelű hordozórakéta, az L1 típusú, 7L típusszámú holdűrhajóval felszállt Bajkonurból. A start sikertelen volt, s amint a „szóbeszédek” megemlítik, a fedélzeten két kozmonauta szörnyethalt. Zseleznyakov érve, miszerint a dolognak nem lehet sok valóságalapja, meglehetősen hadilábon áll. A következőket állítja: ha Gagarin tényleges halála valóban a Zond-4 űrhajó balesete folytán következett be, akkor meglehetősen kicsi a valószínűsége annak, hogy mindkét szóbeszéd igaz legyen, hiszen mindössze másfél hónap telt el a két indítás, március 2. és április 22 között. Szerinte igen kevés a valószínűsége annak, hogy a szovjet kormány még egy indítást megkockáztatott ilyen rövid idővel egy fatális hibát hozó start után. (De mivel a szovjetek pontosan tudták, hogy az amerikaiak mikor akarnak indulni a Hold felé, a kíméletlen verseny miatt ekkora kockázatot minden szó nélkül vállalhattak.) Az erőltetett tempó miatt Zseleznyakov felelőtlenséggel és hanyagsággal vádolja őket. Embertelenséggel, valamint a KGB és a Kommunista Párt egyeduralmi módszereinek alkalmazásával. Pedig ő is pontosan ismeri az első szovjet űrséta megszervezésének és lebonyolításának körülményeit. Mindössze a fenti érvek alapján próbálja a feni űrhajóindítást a „tény” kategóriából áthelyezni a „kizárható” kategóriába, s ezáltal csökkenteni egyel a „gyanús körülmények között végrehajtott” űrhajóindítások számát. Néhány nappal azután, hogy 1968. november 10-én a Zond-6 űrhajó elindult, az emberek között az a „szóbeszéd” terjedt el, hogy két kozmonauta is van a fedélzetén. Továbbá, egyikük neve is felbukkant, Pavel Popovicsé. A dologban az a különösen meglepő, hogy mindez az információ a NASA alkalmazottaktól származik. Zseleznyakov meglehetősen nyakatekert és erőltetett módon próbálja igazolni álláspontját, miszerint minderre nem kerülhetett sor. Elmondja, hogy a Zond-4 űrhajó számos alrendszert hordozott, többek között egy űrhajó-Föld kommunikációs rendszert. Pavel Popovizs és Vitalij Szevasztyanov ebben az időben A jevpatoriai kommunikációs központban voltak és a moszkvai járáshoz tartozó, kalinyingrádi parancsnoki központtal beszélgettek, s a „Zond-6” fedőnevet használták beszélgetéseikben. Ezt a párbeszédet rögzítették Amerikában, ahol azonnal bejelentették, hogy az oroszok a Hold felé tartanak. Azonban a riporterek számára hamarosan pontosan minden letisztázódott, miközben valamilyen úton-módon (talán a nyugat-Oroszországban fogható külföldi rádióadások révén) az információ eljutott a Szovjetunióba is. A történek valószínűtlensége önmagáért beszél, mégis ez számít a „hivatalos verziónak”. Zseleznyakov véleménye szerint a holdverseny igen kritikus szakaszába ért 1968. decemberében, amikor az Apollo-8 három úrhajósa megkerülte égi kísérőnket, s ebben látja az okot, ami miatt megszaporodtak a holdutazásokkal kapcsolatos „szóbeszédek” Szovjetunióban. Minél közelebb került a „szóbeszédek” által kikalkulált dátum az Apollo-11 indításáról, a Szovjetunióban annál elterjedtebben bukkantak fel a különböző „híresztelések” arról, hogy az ország tudósai mindent elkövetnek szovjet kozmonauták Holdra utaztatása érdekében. A „szóbeszédek” megegyeznek abban, hogy a felsorolandó űrkísérletek mindegyike pilótás űrkísérlet volt: az 1969 június 14-én a Proton-K hordozórakétára szerelt E-8-5 jelzésű automatikus állomás, melynek feladata holdkőzetek Földre való szállítása volt; az 1969 július 3-án, másodízben indított N-1 nagyrakéta; valamint a 1969. július 13-án (az Apollo-11-et mindössze három nappal megelőzve) indítottLuna-15 automatikus állomás. A szovjet embereknek esze ágában sem volt beismerni a vereséget, melyet Armstrong és Aldrin holdra-lépése okozott. Azokban a napokban a moszkvai lakosok között elterjedt, hogy „az amerikai holdraszálló egység a landoláskor megsérült, ezért képtelen volt újra felemelkedni, azonban a szovjet Porfirij Jebenov kozmonauta, aki néhány nappal korábban érte el a Holdat, megmentette az űrhajósokat”. Semmiféle magyarázatot nem adtak arra vonatkozóan, vajon miként érte el Jebenov Kozmonauta a Holdat. Azonban bárki számára, aki otthonosan mozog az orosz nemhivatalos információszolgálat berkeiben, a „Jebenov” név nagyon is ismerősnek tűnhetett. A „szóbeszédekben” felbukkant még az „Ivanov” név is. A történet Zseleznyakov szerint abszurd. Pedig, ha figyelembe vesszük az amerikaiak holdraszállása idején elterjedt „különös híreket”, ez előbbi történet is más megvilágításba kerülhet. Az 1970-es évek elején újabb „szóbeszéd” terjed el az emberek között. Arról lehetett hallani, hogy két kozmonautával a fedélzetén szerencsétlenül járt egy szovjet holdűrhajó nem sokkal a hajtóművek begyújtását követően. Zseleznyakov szerint a katasztrófa az E-5-8 1969. szeptember 23, és az 1969. október 22-i startja egyike közül kerülhetett ki, melyek során egyik esetben sem sikerült az űreszköznek elhagynia a földkörüli pályát. (A „szóbeszédek” azonban egyértelműen az 1970-es évek elejére vonatkoznak, így ez az indoklás eléggé hadilábon áll.) Sőt, ezt a „legendát” még egy húsz évvel később készült „Békében eltemetve” amerikai filmsorozat „A fok” című epizódjában is felhasználták. Zseleznyakov szeretne rámutatni arra, hogy a „szóbeszédek” jelentették a film alaptörténetét, s nem valamiféle hivatalos „kiszivárogtatás”. Miközben köztudott, hogy a film, mint műfaj felhasználásával fel lehet hitelesen olyan történeteket, melyek „hivatalos verziója” egész másról szól. Még egy további „szóbeszédet” lehetett hallani a szovjet emberes űrrepülésekről, s ez pedig a Lunahod-1-hez kötődik, mely el is érte a Hold felszínét. A történetnek többféle változata ismert. Az egyik szerint egy törpe ült a Lunahodban, s ő irányította. Valószínűleg életét vesztette 1971. október 4-én, 11 hónappal a leszállást követően. Zseleznyakov szerint ez az állítás annyira képtelen, hogy még mint „elméleti lehetőséget sem érdemes megvizsgálni”. Más variációk is felvetik pilóta jelenlétét a Lunahodban, azonban abban megegyeznek, hogy egy kozmonauta csak néhány napot, legfeljebb egy hónapot bírhatott ki ilyen körülmények között élve. Néhányan még abban is közös állásponton vannak (esetleg csak a tréfa(?) miatt), hogy egy halott kozmonauta teste fekszik nem messze a Lunahodtól, aki agyonlőtte magát, miután nyilvánvalóvá vált a számára, hogy nem képes visszatérni a Földre. Még valójában viccnek is vehetnénk az egészet, ha nem került volna ki egy fotó NASA forrásokból, melyen egy csontváz látszik a Holdon. Igaz, ezt a felvételt igyekeztek később reklámfotónak feltüntetni. Zseleznyakov felveti azt az eshetőséget – a tévedés lehetőségét nem kizárva -, hogy talán maguk a tv-programok sugalmazták az alapot ehhez a „szóbeszédhez”, melyek során rendszeresen a Lunahod-1 „legénységéről” beszéltek, miközben ez a „legénység” természetesen a Földön volt, s távirányítással vezérelte a holdautót. Vannak olyanok is, akik csak a Szovjetunóban lángra kapott „híresztelések” első pontját ismerték csak, miszerint „a kozmonauták ottmaradtak a Holdon, hűségük igazolásaként”. A „híresztelések” kapcsán feltétlen meg kell azonban említeni egy meglehetősen különös momentumot. A Lunahod irányítóinak szigorú egészségügyi vizsgálatok során kellett átesniük az Orvosi-biológiai Problémák Központjában (IMBP – a Szovjetunió fő űregészségügyi központja). Igen kemény egészségügyi feltételeknek kellett megfelelniük, s talán a személyes jelenlétük ebben az intézményben szolgáltatta az alapot a „szóbeszédekhez”. Zseleznyuakov ezek után felidézi azok neveit, akik a Földről a Lunahod holdautót irányították, ezzel igazságot szolgáltatva nekik, s ezzel – szerinte - elvéve az alapot azoktól az elméletektől, melyek szerint a Holdon szovjet kozmonauták holttestei vannak, s amely „szóbeszéd” a mai napig él az emberek között. Két csoportot alakítottak. Ezek tagjai a következők: Nyikolaj Jeremenko/Igor Fjedorov (parancsnokok), Gabduhaj Latyipov/Vjacseszlav Dovgan („sofőrök”), Konsztantyin Devidovszkij/Vikentyij Samal (navigátorok), Lenyid Moszenzov/Albert Kozevnyikov (fedélzeti mérnökök), Valerij Szapranov/Nyikolaj Kozlityin (szűksávú-antenna kezelők). Vaszilij Csubukin volt a vezető-operátora mindkét csoportnak. (A földi irányítók neveinek ismerete azonban nem ad magyarázatot a „szóbeszédekben” keringő, állítólagosan a Holdon járt kozmonauták kilétére.) De fejezzük is be a szovjet holdprogramra vonatkozó „szóbeszédeket” ezzel az adattal.
Az 1970-és az
1980-as évek
A holdverseny lezárult, az Apollo-Szojuz kísérleti repülés és a külföldi űrhajósok repültetése az Interkozmosz program keretében azt eredményezte, hogy a szovjet űrprogram sokkal nyitottabbá vált, s a „be nem jelentett” emberes űrkísérletekre vonatkozó „szóbeszédek” is mindinkább elfogytak. Mindössze két ilyen „szóbeszéd” terjedt el az 1970-es és 1980-as években. Az első szerint a Burán fedélzetén helyet kapott egy kozmonauta is első és egyetlen űrbéli útjának során, a másik pedig arról szól, s ebben valamennyi forrás megegyezik, hogy egy alkalommal a Mír űrállomásra nem két, hanem három űrhajós repült, de ennek a harmadik űrutasnak a személye annyira titkos volt, hogy a hivatalnokok elhatározták, a legnagyobb titokban tartják kilétét. Zseleznyakov cikke végén ismerteti a szovjet kulturális hátteret, azt a hátteret, mely az ottani élet nagy részét meghatározta az elmúlt 40-50 évben. Sok-sok fehér folt van és volt a történelmükben, melyek ha tisztulnak is, meg nem szűntek teljesen. Az emberi űrkísérletek is tele vannak-voltak ilyen titokzatos fehér foltokkal. A „szóbeszédek” azért is terjedhettek el ilyen mértékben, mert az embereket érdekelte az űrkutatás.
És
végül. Zseleznyakov cikke írásához adatokat gyűjtvén
felfedezte, hogy a fentiek ellenére, számos „szóbeszéd”
terjed az emberek között be nem jelentett űrrepülésekről,
és nemcsak a Szovjetunióban! Meglehetősen gazdag
információhalmaz gyűlt össze a Harmadik Birodalom német
űrhajósairól. Ilyen „szóbeszédek” léteznek a mai napig
az USA-ban is, mely minden más országtól különbözik
űrprogramja nyilvánosságában – legalábbis látszólag. De
ezekről a „szóbeszédekről” majd legközelebb! Fordítás: Alekszander Zseleznyakov cikke alapján: Spaceflight, 2002. november
|
|