II. rész |
|
|
|
|
|
|
FECSEG A FELSZÍN...
Mottó: A tudás hatalom. Annál nagyobb, minél többen birtokolják.
E tanulmány szerzőjeként hozzájárulok, sőt kérem, hogy a benne foglaltakat adják tovább, másolják, használják fel.
A tanulmányban az alábbi forrásokat használtam fel:
1. A Spirit marsjáró interneten elérhető képgalériája: http://marsrovers.jpl.nasa.gov/gallery/all/spirit.html 2. The Mars exploration Rover Athena Panoramic Camera Investigation (J.F.Bell, J.N.Maki és mások, Journal of Geophysical Research-Planets, 2003.november 29.) 3. Mars Exploration Rover Engineering Cameras (J.F.Bell, J.N.Maki és mások, Journal of Geophysical Reserach, Vol.108., 2003. december 11.) 4. Fényszóródás a természetben (Horváth Gábor, A Természet Világa, 1986. 6. szám) 5. A "NOVA 1 Mission" képgalériája: http://www.srcf.ucam.org/%7Ecuspaceflight/nova1selected/index.html 6. A Hubble űrtávcső nyilvános képgalériája
A tanulmányban szereplő képek eredetije közjegyző által hitelesített formában le van töltve a http://marsrovers.jpl.nasa.gov/gallery/all/spirit.html weboldalról.
Még mielőtt elkezdenénk vizsgálni, mi látható a felszínen, egy történelmi jelentőségű Spirit felvételt mutatok be. Ez, azt hiszem, csattanós választ adhat az előző részben felvetett kérdésre, hogy mik azok az égen látható fényes foltok, meg hogy honnan származhat az egyik képen látható fénypászta.
Ha az alábbi részletképet tartalmazó teljes felvételt felszínesen nézzük, semmi érdekeset nem fedezünk fel rajta. "Már megint egy vacak , semmitmondó kép..."
A gyakorlott szem rögtön észreveszi, hogy a kép lapos kontrasztja a közepes megvilágítási szint megemelése miatt van. Amellett gyanús, hogy a felvételből sztereo képpár, valamint L2(vörös) és L5(zöld) szűrős képek is készültek, azaz színesen is akartak valamit megnézni a földi irányítóközpontban.
Ha a közepes megvilágítást lecsökkentjük, az égbolt kontrasztosabbá válik, és tüstént előtűnik a lényeg:
A képen az égbolton levő tárgy egy helyben áll, mert a képe nincs elmosódva. Jól látható a belőle a felszín felé tartó, kissé szétnyíló fénysugár vagy energianyaláb. Az objektum egészen bizonyos, hogy egy helyben volt a fényképezéskor, mert színes képekhez szükséges zöld és vörös szűrőzött felvételt is elkészítették. Az más kérdés, hogy ezekről a nyilvánosságra hozott képekről az objektumot törölték, nem található meg rajtuk, mindössze a sztereo képpár jobbkamera képén látható egy kis fényes csík az objektum pozíciójában az ügyetlen retusálás következtében. A balkamera képét valaki valamiért kihagyta a kozmetikázásból. Köszönet neki...
Az alábbi képen látható az objektum nagyított képe, helyes pozícióban, ugyanis a képen a Columbia Hills-től nyugatra elterülő síkság és a távolabbi dombok vannak a háttérben, a síkság pedig vízszintes:
Jól látható az objektum forgáskúpot/kalapot formázó alakja
Az objektum felülete erősen tükrözi a napfényt, az az oldala árnyékos,
amelyiknek
a Nap iránya szerint árnyékosnak kell lennie. Méretét nem lehet
megmondani, de jókora lehet. Átmérője a képen 20 pixel, ami
Tudomásom szerint ez az első olyan fotó, amely "hivatalos" helyen nyilvánosan fellelhető, és azonosítatlan repülő tárgyat ábrázol. A "mesék" egy része, úgy tűnik, igaz....
Ezek után lássuk, miről fecseg a felszín, és hogyan lehet meghallani.
Az előző részben és e rész elején már láthattunk illusztrációt arra, hogy milyen ellentmondás található a Mars légköréről szóló "hivatalos" információk és a Spirit által készített képek tartalma között. Ebben a részben a Spirit azon felvételeit kezdem sorra venni, amelyek a felszíni formációkat ábrázolnak. Nagyon-nagyon beszédes az a felszín, ahol a felvételek készültek...
A "hivatalos" alaptézis az a Marsról, hogy a felszínén mindössze por, homok és kő található. A Spirit felvételek ehhez képest érdekesebb világot mutatnak be.
A felvételek elemzése során az előző részben leírt vizsgálati módszerekhez teljesen logikusan végig kell gondolni, hogy a természet erői mit tudnak létrehozni kőből, és mit nem. Ennek megfelelően megpróbálom röviden ezt a kérdést összefoglalni.
A természet nagy szobrász, de körvonal szobrász, burkolófelület-szobrász. A részletek kidolgozását az emberi agyra bízza (v.ö. "Marsi Arc"). Tartósan kizárólag a külső- belső egyensúlyi helyzetre törekszik, minimális belső energiájú és belső mechanikai feszültségű alakzatokat hoz létre, illetve hosszú idő távlatában csak ilyenek képesek megmaradni. A természet felszíni "munkaeszközei" mindössze a szél, a víz és a hőmérsékletingadozás, így az általa létrehozott formák is ennek megfelelőek lehetnek.
A következő formációkat nem hozza létre a természet kőből (a teljesség igénye nélkül felsorolva):
- szabályos geometriai testek (a kristályosodott formákat nem számítva!) - forgástestek - több különböző rádiusszal rendelkező forgástestek - forgástest és hasáb kombinációja - szimmetrikus alakzatokat rendkívül kicsi valószínűséggel - vékony fonal/rúd alakzatok, ahol kis nyírófeszültség is szétrombolja az alakzatot - periodikusan ismétlődő formákat - vékony, hajlított lemezszerű alakzatokat - olyan alakzatokat, amelyek pontos másai valamely ismert, ember által készített formának - olyan alakzatot, amelyek pontos másai valamely élő szervezet által létrehozott formának - olyan alakzatokat, amelyek helyzete vagy ottléte ellentmond a fizikai törvényeknek vagy geológiai tapasztalatoknak (pl. fehér kőzetkörnyezetben egy fekete kő, vagy egy dombtetőn elhelyezkedő olyan méretű, formájú kő, amilyen nincs sehol másutt a környéken) - olyan alakzatokat, amelyek valamely jellemzője nem felel meg a kő mint anyag jellemzőjének (felületi simaság, fényvisszaverés, forma, mozgás stb.)
Ha ilyen alakzatokat észlelünk a felszínen, alapos gyanú merülhet fel, hogy nem kőről, vagy nem a természet által létrehozott formáról van szó.
Egy alakzat felismeréséhez érdemes végiggondolni a következőket. A Shannon féle mintavételezési szabályhoz igazodva, a legkisebb felismerhető részlet egy képen 2x2 pixel lehet, így a pancam kép esetén pl. 10 m-ről egy olyan tárgy ismerhető fel, amelynek legkisebb jellemző részlete nagyobb 5.5x5.5 mm-nél, illetve a navcam esetén 16x16 mm-nél. Ha még az árnyalati és fényviszonyokat is fel akarjuk ismerni, akkor ennek kétszerese, azaz 4x4 pixelnyi terület szükséges. És itt is mutatkozik a sztereo képpárok elemzésének az egyik előnye! Ha sztereo képpárt nézünk, akkor egy részlet felismeréséhez elegendő 2 képpont, mert a másik kettőt a képpár másik képe adja! Hasonlatosképpen, ha mindkét képen 2x2-es területet nézünk, akkor már a tér harmadik irányára nézve is kapunk információt. Ebből következik, hogy a sztereo képpárok alkalmazásával kétszer akkora részletességgel vagy kétszer akkora biztonsággal dolgozhatunk. Ettől függetlenül, meg kell vizsgálni a felismert alakzat valóságtartalmát is. Éppen ezért valamely alakzat felismerési elemzése során fontos lehet a méret és a távolság meghatározása is. A pancamra a közelítő távolság és méretszámítás:
A távolság: L≈ (B/2) / (tg 1o- tg 8o x (Δ/1024)), ahol
Δ a tárgy képének eltolódása pixelben a bal- és jobbkamera képén, a B pedig
a sztereo bázistávolság, jelen esetben
A tárgy horizontális mérete: m≈ L x tg 8o x (Δ/512), ahol a L és Δ az előbbi összefüggésben szereplők. Szigorúan véve ez is csak az optikai tengelyben érvényes és horizontális méretekre, de az előbbiek miatt gyakorlatilag az egész képen használható. Függőleges méretek esetén problémát jelenthet az, ha az optikai tengely 10 foknál jobban eltér a vízszintestől: ekkor a függőleges méretekre egyre pontatlanabb értéket kapunk.
A pancamra vonatkozó
távolság-és méretszámítások a kamerától 3 -
A navcamra a közelítő számítások:
A távolság: L ≈ B x 512 x ctg 22.5o / Δ , ahol Δ a képeltolódás a
bal- és jobbkamera képe közt, B a sztereo
bázistávolság, jelen esetben
A tárgy horizontális mérete: m ≈ L x tg 22.5o x (Δ/512), ahol a jelek már ismertek. Nyilvánvaló, hogy ezek az összefüggések csak akkor használhatók, ha a kamerák nem mozdultak el a két kép készítése között. Ezért kérdéses esetben ezt mindig ellenőrizni kell.
A navcamra vonatkozó távolság- és
méretszámítások a kamrától 1 -
A sztereo képpárak vizsgálatának másik előnye, hogy a térbeliséget mutatja, ellentétben az egyszerű kétdimenziós képpel. Az egyes kamerák felvételein a térben egymás mögött álló tárgyak képe ugyanarra a képsíkra vetítődik, így egészen hamis képet láthatunk az egyes részletek egymásra vetítődése miatt. A sztereo kép nézésekor ezek az egy síkra vetítődések szétválnak, az egyes alakzatok egymástól megkülönböztethetők. A képelemzések elsődleges forrásai tehát a sztereo képpárok. Ezek, mint azt már korábban említettem, a képtárban az ..L7M1 és ..R1M1 illetve az ..L2M1 és ..R2M1 filenév végződésű képek. A sztereo kép elemzése után természetesen a bal- illetve jobbkamera képét külön külön is meg kell vizsgálni, hiszen a különböző szögből történt felvétel miatt lehet esetleges fedés is, vagy valami miatt az egyik oldali kép minősége gyengébb, mint a másiké, így esetleg torzítja a képi információt.
FIGYELEM! Kérem a kedves Olvasót, ha eddig a tudomány kinyilatkoztatásaihoz dogmatikusan kötődött, végezzen önvizsgálatot: Képes-e nyitottan fogadni újabb információkat? Képes-e hinni a szemének? Képes-e a saját tapasztalását elfogadni elsődlegesnek mások ellentmondó állításával szemben? Ha bármelyik kérdésre "NEM" a válasz, kérem, ne olvassa tovább a tanulmányt. Nyilván én is tévedhettem, de meg kellett tapasztalnom a hegeli dialektika azon gyakran idézett közhelyét, hogy a "mennyiségi változás átcsap minőségi változásba". Ismétlem, nagyon gondosan jártam el a képelemzések során, mégis nagyon sokat fecsegett el a felszín, illetve a sok Spirit kép...
A továbbiakban bemutatott képek jelentős része térhatású anaglif kép, csak
piros/ciánkék szemüveggel lehet nézni (piros:baloldali üveg). Bizonyos
dolgokat csak térhatásban lehet jól látni, vagy úgy sokkal meggyőzőbb. Az
anaglif képeket saját szememhez tudtam csak beállítani:
Mindenkinek javaslom, hogy az alábbi linkről töltse le a "Stereo Photo Maker" ingyenes programot, és akkor az eredeti, Spirit által készített sztereo képpár felhasználásával saját maga is létre tudja hozni a számára legmegfelelőbb anaglif képet. A link: http://stereo.jpn.org/eng/stphmkr/ A program egyszerű exe file, azonnal lehet indítani. Ezzel a programmal végeztem el a képek nagyítását is a "resampling" funkció bekapcsolása mellett, így nem pixelizálódott a nagyított kép. Előrebocsátom, lesznek érthetetlen dolgok: miért ott, miért úgy van ott a képen, ami ott van. Én sem értettem, talán, aki készítette, az igen.
NÉZZÜNK A LÁBUNK ELÉ!
ÁRULKODÓ KÖVEK
A kövek némák, hallgatagok. De nem lehet őket hallgatásra kényszeríteni. Ha odafigyelünk, árulkodnak. Anyagukról, formájukról, a velük történtekről. Ugyanis egyik- másik kő nem egyszerűen csak kő. Hanem annál több: megmunkált kő. Az alábbiakban olyan köveket mutatok, amelyeken láthatóan nem a természet volt a fő munkás. Még az is elképzelhető, hogy egyik-másik nem is kő. Az elemzések során általam nem természetesnek talált kövek egy része valamilyen szerkezeti jellegű kő, más része díszítő, harmadik része valamit ábrázol. Vannak természetesen olyan kövek is, amelyek nemigen vannak megmunkálva, de láthatólag valamilyen céllal mesterségesen kerültek oda: kőrakások, jelzőkövek. Nézzünk néhányat a felsoroltak közül!
A nyíllal jelölt kő nyilvánvalóan nem természetes alakzat. Vélhetőleg egy kisebb
támoszlop egy része lehet. A sík (hasáb)
alakú részhez egy hengeres oszlop csatlakozik. A talajból kilátszó rész
85-
A kékkel jelölt alakzat egyértelműen mesterséges: egy lépcső vagy egy párkányzat egy töredéke. A sárga nyíllal is egy érdekes, nem természetes formájú alakzatot jelöltünk.
A következőkben látható néhány olyan kő, amelyen nyilvánvaló a mesterséges beavatkozás .
A látható darab nyilvánvalóan nem a
természet műve. A felénk eső felülete fűrészelve vagy vágva van, a túlsó
végén pedig a hosszirányára merőleges felületű részlet látható. nem nagy
méretű, talán
Ez a díszített kő jól jellemzi a NASA tájékoztatási stílusát. Ugyanis szerepel a Spirit sajtófotó galériájában, azzal a címmel, hogy "Chicken". Könnyed stílusban eltereli a figyelmet arról, hogy a nyíllal jelölt részen világosan látszik egy ismétlődő virágmintából álló sor, és alatta a világos sáv egyértelműen friss levésést mutat. Valami díszített kőalakzat egy töredéke lehet.
Bemutatok néhány díszítményt illetve díszített követ is.
E kőtár sorozat végén kifejezetten ábrázolásokat adó köveket szeretnék bemutatni. Ügyes alkotó kezekről árulkodnak.
A portré több felvételen is , más szögekből is látható, tehát nem a fény és árnyék véletlen helyi játéka.
Jelzőkő, mesterséges kőhalom több helyütt is látható a Spirit útja mentén. Álljon itt most mindössze két példa:
A nyíllal jelölt kis bástyára emlékeztető halom nyilván nem természetes úton jött létre. Valami jelzésféle lehet a Columbia Hills oldalában. A völgy felől, ahonnan a Spirit is jött, jól lehet látni. Kb. 60-70 cm-es méretű.
A nyílról sztereo kép nézésekor derül ki, hogy be van mélyítve.
Láthatóan a Spirit útján igen sok, értelmes lények keze munkájára valló kőformációt lehet találni. Természetesen a látottaknál sokkal több van, de a helyzetet bemutatni ennyi is elég. E kövek láttán rögtön eszébe jut az embernek, hogy valamikor e helyeken szép építmények állhattak, de valami nagyon nagy pusztító erő szétrombolta, szétszórta őket. Ha tovább nézelődünk, akkor meghökkentő felfedezéseket tehetünk, ugyanis jónéhány alakzatról kiderül, hogy
NEM KÖVEK: CSÖVEK!
Valóban, mindenki által világosan felismerhető lefolyócsövek illetve feltehetőleg szellőzőcsövek kandikálnak több helyen is a talajból.
Csőszerű kiálló tárgy
a Home Plate-en, valamilyen (virtuálisan?) álcázó réteggel borítva.
Vélhetőleg szellőzőcső vagy gyűjtőcsatorna-cső, átmérője 25-
A Columbia Hills oldalában található.
Érdekességképpen még egy képet bemutatok ebben a témában. Nem lefolyócső, de lehet, hogy összefügg velük.
A Home Plate egyik dombocskájának oldalából áll ki a kék nyíllal jelölt rúd vagy cső. Alatta valami üledékkel belepett szerelvény látható, és a sárga nyíllal jelölt területen egy sötét, folyásra, nedvességre emlékeztető folt.
E részben láthattuk, hogy a Spirit képtárában található felvételek által bemutatott terület sokkal érdekesebb annál, mintsem hogy csak egyszerűen követ és homokot lássunk benne. A következő részben a rover útjába akadt sok-sok tárgy közül mutatok be jó néhányat: az egészen egyszerűktől a legelképesztőbbekig. Szintén a következő részben talált feliratokat és életre utaló két jelet is láthatunk.
|
|