Mars "manikűr"

Rózsavölgyi Attila - 2007.10.12

 

 

A következő ismertetőben szeretném bemutatni, pár lépésben hogyan lehet egy "manikűrözött" mars képeket viszonylagosan visszaállítani "eredeti" színeibe.
Amit fontos leszögezni hogy a vizsgálat nem járhat teljes sikerrel a kozmetikázott kép utólagos tömörítése - JPG-vé konvertálása és ezáltal az információ vesztése miatt.

 

 

Néhány fogalom:

Fájl formátum:
JPEG,
JPG (Joint Photographic Experts Group) Az állóképek tömörítésére ( adattömörítés) kifejlesztett eljárás, amely nevét az alkotók csoportjáról kapta. A ~ állományok 24 bites színmélységig képesek grafikák tárolására.

 

Színmélység:

RGB => (Red-Green-Blue/Vörös-Zöld-Kék) A három alapszín átvitelével és szuperpozíciójával (ún. kevert állapot) előállított színes kép.

 

(Egy szín felbontható árnyalataira az rgb színskálán 256 árnyalatra, miszerint a fekete és a fehér jelzi a vörös aktív és nem aktív színét.

Ha mind a 3 színt vesszük(Vörös-Zöld-Kék), akkor 256*256*256 szín létezik azaz 16.7millió
Eszerint a

Vörös színkódja: Red=255, Green=0, Blue=0,

Kék színkódja: Red=0, Green=0, Blue=255,

A zöld színkódja: Red=0, Green=255, Blue=0,

Fehéré: Red=255, Green=255, Blue=255 - a színek összessége,

Fekete: Red=0, Green=0, Blue=0 - a színek hiánya)

 

 

Tömörítés

Ha minden pixel színét 24 számjeggyel írjuk le, akkor egy kép adatainak rögzítéséhez nagyon sok számjegy szükséges, ezért nagy lesz a képfájl. Az így keletkezett adatállományok nagy memóriakapacitást igényelnek, és kezelésük is lassú, nehézkes. Ennek a gondnak a csökkentésére dolgozták ki a különböző tömörítési eljárásokat. Ezek segítségével a képek adatai kisebb méretű fájlokba "csomagolhatók" össze. Vannak veszteségmentes és veszteséges tömörítési eljárások.

A veszteséges eljárásoknál (.JPG) a megnyitott kép kevesebb információt hordoz, mint az eredeti. A veszteséges módszerekkel lényegesen kisebb képfájlok hozhatók létre. Ezek mérete az eredetinek tized- vagy akár századrésze is lehet. A kevesebb információ a kontúrok kisebb-nagyobb elmosódásában vagy a felületek zajosodásában mutatkozik meg. (www.fotovilag.hu)

 

Ezek után nézzük mire sikerült jutni:

A képeket hivatalos forrásból a Nasa oldaláról szedtem, a fórumban talált hivatkozás után. Amiért egyáltalán nekikezdtem ennek a műveletnek az hogy a képen első ránézésre látszódik hogy valami baj van vele. Elég életképtelen nemde? - ami látszik rajta az az egyenletes eloszlású vörös árnyalat, mint egyfajta vörös szűrő a fényképező objektívján. Nos, vegyük le ezt a szűrőt!

 

 

Az eredeti kép (mera_hills.gif)

 

 

 

Referencia kép (mera_pan09.jpg)

 

A weboldalon rögtön találtam egy másik képet (mera_pan09.jpg) amin feltűnt hogy nincs rajta a vörös árnyalat. Érdekes hogy a képek egymás mellett voltak, tehát rögtön szemet szúrt. Ha valóban ugyanazon a helyen fotózták akkor hogy lehet ekkora különbség vajon? No mindegy úgy döntöttem a második kép kicsit "élethűbb" ezért fogadjuk el hogy ez az eredeti szín. (De ha nem fogadjuk el ez sem jelent különösebb problémát mivel nekem csak kiindulásként szolgált.)

Az járt az eszembe hogy megpróbálom "összehozni" a két képet, legalábbis ami a színeit illeti. Ha a második képen "eredetiek" a föld színei akkor azt át lehet varázsolni az első képre mégpedig "Színeltolással".

Valaki hozzákeverte a vörös színt én pedig lekeverem ezt :)

 

 

Ezen a képen jól látható hogy az első kép szín bontásában milyen sok a piros szín, mivel a szín csúszka fehér felőli (aktív) oldalán helyezkedik el!

Tény, hogyha az egyik színből sok van akkor, következésképp a másik 2ből (zöld és kék) kevesebb.

 

 

 

És akkor elkezdtem a korrekciót, miszerint a második kép föld színképét igazítottam az elsőére: (csúszkáztam a színeket)

 

Az eredmény az hiszem magáért beszél!

 

 

Azért jegyeztem meg az elején, hogy végeredményben mindegy hogy referenciának vesszük e a második képet vagy sem, mert ha a kép valóban vörös lenne akkor - akárhogy csúszkázom a színeket sohasem jön ki ez, mivel eredetileg sem tartalmazza ezeket a színeket! A színeltolás ugyanis a kép egészére vonatkozik, tehát nem jelöltem ki az "égboltot" és játszottam ott a színekkel vagy a zöldes részeken. Nem! Ha csökkentettem a vörös árnyalatot akkor az a kép minden pontján csökkent.

Az eredmény azért jöhetett ki ilyenre mert a vörös színeltolás nem volt tökéletes (a tökéletesen úgy nézne ki hogy az egész kép piros :)) tehát árnyalatokat kellett tartalmaznia az élethűség miatt! Ez persze azzal járt hogy a másik két szín, a kék és zöld nyomokban ott maradt.

 

 

Érdekes gondolat 1.

A szerkesztésem során egészen véletlenül találtam rá az un. AutoColor kapcsolóra. Mivel sose használtam nem is tudtam mi ez :) azért utána néztem. Ez egy automatikus szín korrekciós eljárás megmondom őszintén fogalmam sincs mit jelent, de a kép így néz ki bekapcsolás után:

 

 

Egész élethű és nem tudom honnan szülte a program a kék színt, de gyanítom hogy tartalmazta a kép eredetileg is....

De, ha vörös is az égbolt, valamilyen szinten tartalmazta a kékszínt

 

 

Érdekes gondolat 2.

Azt ugye hangsúlyozzák hogy a Mars a vas-oxid miatt vöröses.... de vajon melyik vas-oxidról beszélünk?

 

 

 

A szerző elérhetősége: info@nettomorrow.hu

 

 

Vissza a kezdőlapra