|
Arany
László: A báránybőrbe bújt farkas |
|
|
A Samos E-5 visszatérő mesterséges hold |
|
|
Az Egyesült Államok űrprogramjának kezdeti éveiben - miközben a NASA John Glennt, Scott Carpentert és másokat repített földkörüli pályára a Mercury program keretében - a Légierő is rendelkezett saját, nagyméretű, túlnyomásos, visszatérő űrkapszulával. A fejlesztések titokban történtek. A Samos E-5 mesterséges hold felderítésre alkalmas kamerával repült az űrben. Azonban mára nyilvánvalóvá vált az is, a Légierő mindent megtett a maga emberszállító űrhajójának kifejlesztéséért, mintegy rivalizálásképpen a Mercuryvel. Évtizedekre titkosított programokról lebben fel lassan a hallgatás fátyla, s derül ki az igazság, miszerint az Egyesült Államok Légiereje emberes űrprogramon dolgozott, a legnagyobb titoktartás közepette, klasszikus felderítő küldetések mögé rejtve erőfeszítéseit, „báránybőrbe bújtatta a farkast”.
A Szputnyik-1 felemelkedésével számos amerikai katonai tisztségviselő esett azonnal pánikba és kénytelen-kelletlen szembesült a kozmikus frontok megnyílásával. Az Egyesült Államok Légiereje katonai vezetőinek akkori elképzelése szerint sokoldalúan felhasználható mesterséges holdakat kell kifejleszteni, végső célként meghatározva a Légierő tisztjeinek, a „kék kabátosoknak”, az űrbe küldését. Eisenhower elnök és tanácsadói viszont arra törekedtek, hogy visszatartsák a túlságosan törekvő katonai vezetőket, megakadályozva őket számos ambiciózus tervük valóra váltásában.
Az űrkorszak
hajnaláról azonban számos katonai és polgári példát
ismerünk, amikor nyilvános közlések szerint ugyan nem történt semmi, aztán végül
is minden megvalósult – titokban. Az egyik talán legemlékezetesebb példa Wernher
fon Braun Huntsville-i csapata, mely hivatalosan - egy döntés értelmében –
elesett az első amerikai mesterséges hold megépítésétől, aztán, a legnagyobb
titoktartás közepette, a tudósok egy csoportja mégis ellátta őket a szükséges
alkatrészekkel, s így készült el az Explorer 1. Amikor a Légierő nem kapta meg
az első emberszállító űrhajó megépítésére vonatkozó megbízást 1958-ban, vezetői
határoztak egy olyan űreszköz megépítéséről, melyet minimális többletmunkával,
ember-vezette űrhajóvá lehet átalakítani. Habár a Légierő néhány tisztje
állítja, elsősorban a Lockheed mérnökei törekedtek embert-szállító űrhajó
földkörüli pályára küldésével, a Lockheed azonban semmiféle döntést nem
hozhatott űreszközök fejlesztéséről - a Légierő beleegyezése nélkül. Továbbá, a
Légierő jó néhány tisztje semmiféle titkot nem csinált abból, hogy ebben az
időben szilárd elhatározásuk volt embert küldeni az űrbe.
A Légierő elsődleges
űrprogramja – az orosz Szputnyik program célkitűzéseihez hasonlóan -, felderítő
mesterséges hold megépítésére vonatkozott. A WS-117L tervezet hivatalosan
1956-ban indult. Éveken át súlyos finanszírozási válsággal küzdött, ez a
körülmény pedig meglehetősen bosszantotta a Légierő mintegy tucatnyi
alkalmazottját, akik közvetlenül a projekten dolgoztak, és éppen ez eredményezte,
hogy az egyik fiatal hadnagy, név szerint Jack Herthner otthagyta a szolgálatot
és az iparban keresett állást. Azonban a Szputnyik felbocsátása után néhány
hónappal a WS-117L program költségvetési támogatása jelentősen megnövekedett, az
összes igényelt anyagi forrást rendelkezésre bocsátották. 1958. elején a Légierő
különböző alprogramokra osztotta a WS-117L; ezek a Discoverer, a Midas és a
Sentry (Őrszem). Ezen programok keretében részben azonos alkatrészeket és
hordozórakétákat használtak, azonban különböző küldetések végrehajtására került
sor.
1.
ábra. A Lockheed vállalat
1958. áprilisában kiadott WS-117L tervezete az Agena fokozatból kialakított
emberszállító űrhajóról. Az űrhajót Atlas hordozórakéta juttatta volna fel
földkörüli pályára. A Lockheed akkoriban készítette ezt a tervet, amikor a
Légierő is dolgozott a saját „Embert az űrbe mihamarabb” programján. Érdemes
megfigyelni, milyen hihetetlenül szűk hely maradt az űrhajós számára, s milyen
kicsavart testhelyzetben kellett repülnie.
Elsőnek a Discoverer
indítása volt beütemezve. Habár hivatalosan technikai jellegű kísérletnek
nevezték, igazából ez csak fedőnév volt, a Corona felderítő mesterséges holdat
takarta. A Corona-tervezet végrehajtását Dwight D. Eisenhower elnök is
támogatásáról biztosította 1958-ban. Eisenhower elnök rendelete szerint a
Corona-tervezetet ugyanannak a közös vezetés alatt álló CIA-Légierő csoportnak
kellett irányítania, mely rendkívül sikeresen vezényelte le az U-2 kémrepülőgép
programot. Richard Bissel, a CIA tervezési igazgatója, vezette az új projektet.
A hivatalos fedőtörténet szerint a Discoverert a különböző új űrtechnológiák
kipróbálására, valamint biológiai kutatások céljából, egerek és majmok világűrbe
küldésére építették. A Corona titkos program volt, ami azt jelentette, hogy amíg
valaki hivatalosan be nem jelenti a létezését, addig senki sem beszélhetett
róla, sőt, semmiféle publikus dokumentációban sem említhették. A titkosszolgálat
nyelvhasználatához igazodva, a Corona úgynevezett „fekete” project volt, és
mindenki, aki csak kapcsolatba került a nyilvános Discoverer programmal, azt
hitte, hogy itt valami teljesen ártalmatlan technológiai tervezetről van szó,
habár, néhányan mégis gyanakodtak.
A Coronát, a tervek
szerint, az átalakított Thor interkontinentális ballisztikus hordozórakétára
szerelték volna, valamint a bostoni székhelyű Itek Corporation által gyártott
kamera-rendszert hordozta volna, annak a cégnek a termékét, ahová a WS-117L
tervezet költségvetési problémái miatt a megkeseredett Jack Kerther hadnagy
távozott. A Corona kamerája, az elképzelések szerint, 70 milliméteres filmre
készített felvételeket, a filmkazettát ezután kicsiny visszatérő kapszulába
továbbították, ezt, miközben ejtőernyővel ereszkedett a Föld felé, egy repülőgép
kapta el a levegőben. Repülés közben a kamera és a visszatérő egység hozzá volt
rögzítve egy hordozórakétához, és második fokozatként funkcionált. Ez az
összeállítás végül az Agena nevet kapta, s a Lockheed gyártotta.
A Midas korai riasztó
mesterséges hold volt. Legfőbb feladataként a startoló szovjet
interkontinentális ballisztikus rakéták által keltett forró pontok kimutatását
jelölték meg. Habár az eredeti tervek szerint a jóval erősebb Atlas
hordozórakéta vitte volna földkörüli pályára, végül ugyanazt az Agena fokozatot
használták, mint a Discoverer/Corona küldetések alkalmával, ez a fokozat látta
el a stabilizálási feladatokat és szolgált energiaforrásként az orbitális
pályán. A Coronával ellentétben a Midas küldetésekben nem vett részt a CIA, a
Midas a Légierő saját programja volt, az irányítását a Los Angeles-i székhelyű,
a Légierőhöz tartozó, Ballisztikus Rakéta Részleg (BMD) speciális mesterséges
holdakra szakosodott osztálya végezte. A BMD később igen jelentős szervezetté
vált, s olyan kiemelt feladatokat kapott, mint például az Atlas és a Titán
interkontinentális ballisztikus rakéták kifejlesztése.
A WS-117L tervezet
harmadik, és egyben a legnagyobb volumenű, szintén a Légierő fennhatósága alá
tartózó alprogramja a Sentry volt. Hasonlóan a Midashoz, ez is Atlas
hordozórakétát használt volna, a Lockheed-gyártotta Agena fokozattal. Habár
létezett a Corona mesterséges hold, a Sentry tekinthető az amerikai felderítési
tevékenység elsődleges végrehajtójának, s ezzel tulajdonképpen az eredeti
WS-117L program megvalósulásának. Ez volt a BRD legnagyobb űrvállalkozása. Az
osztály számára, beleértve a vezetőket is, a Corona volt az egyetlen program,
addig, amíg a jóval ambiciózusabb és komplexebb Sentry üzemszerűen el nem
kezdett működni a feltételezések szerint valamikor 1960-ban vagy 1961-ben.
Miközben az orosz Szputnyik felbocsátása előtt a WS-117L tervezet vezetői
költségvetési támogatásért könyörögtek, addig a Sentry program irányítói az
összes igényelt összeget megkapták, az 1958-as 10 millió dollárról 159,5 millió
dollárra ugrott a következő évben a rendelkezésükre álló keret, habár
meglehetősen szövevényes bürokratikus módszerek árán jutottak hozzá. A Corona
programmal ellentétben a Sentry ismert volt. A tervezet „fehér” volt, legfeljebb
csak egy kis szürke árnyalat keveredett bele, ugyanis a legtöbb részletét
titkosították, miközben a létezéséről és felderítő tevékenységéről a különböző
sajtószolgálatok is tudtak.
A bürokratikus
csűrés-csavarások következtében a Sentry és a Midas programot egyesítették, s
áthelyezték az ARPA (Korszerű Kutatási Programok Hivatala) irányítása alá. Az
ARPA-t Eisenhower elnök hozta létre, miután Amerika feleszmélt a
Szputnyik-okozta sokkból. Az új hivatal teljesen független egységként
funkcionált a Védelmi Minisztériumon belül, vezetőségében helyet kaptak a
Szárazföldi erők, a Haditengerészet és a Légierő tisztjei. Az ARPA vezetősége
Washingtonban hozta a döntéseket, a Sentryre és a Midasra vonatkozóan is, az
összes jelentős határozat is itt született a BMD által Los Angelesből felügyelt
műholdas programok vonatkozásában is. 1958. és 1959. során meglehetősen
visszaéltek ezzel a helyzettel, s kivívták a Légierő Pentagonban székelő veterán
irányítói ellenszenvét, és ugyanígy a Ballisztikus Rakéta Részleg vezetőiét is.
Az ARPA meglehetősen népszerűtlen volt a Légierő szemében.
A Lockheed törekvései
Éveken
át, a WS-117L felderítő mesterséges hold program mellett, a Légierő rendelkezett
egy további szerződéssel az ember űrbe küldésére is (MISS), ennek célja a
Légierő pilótájának mielőbbi világűrbe juttatása volt. Jó néhány társaság
folytatott kutatásokat ezen a téren, habár meglehetősen kevés támogatást
élveztek egészen az orosz Szputnyik felbocsátásáig. 1958. januárjában a Lockheed
elkészült a nagyméretű, kúpalakú pilótás űrkabin tervével. A 274 cm magas, 426
cm széles kapszulát az Agena rakétafokozatra tervezték, mely csak alig volt
valamivel szélesebb a kapszula átmérőjének felénél. Az űrhajó/rakéta kombináció
valamiféle hatalmas gombára emlékeztetett a kilövőállványon, olyasféle
formációra, melyet a korai mesterséges hold tervezők igyekeztek elkerülni, az
akkoriban még aránylag hiányos aerodinamikai ismereteik miatt.
A Légierő végül is akkoriban nem támogatta ennek a verziónak a megépítését.
1958. áprilisának
végére a Lockheed elkészítette a pilótás „űr-orvosi visszatérő berendezését” a
Sentry program keretében. Az elképzelés szerint, embert helyeztek volna egy
rendkívül szűk, a továbbfejlesztett Agena hordozórakéta csúcsán kialakított
űrkapszulába. Erre az időre a Lockheed mérnökei csökkentették az űrkapszula
méreteit az Agena rakétafokozat átmérőjéhez igazodva, 152,4 cm átmérőre. A
rendkívül szűk hely miatt az űrhajósnak meglehetősen kitekert testhelyzetbe
kellett ülnie, a lábát felhúzva és maga mellé feszítve; ez a testhelyzet
lényegesen különbözött a későbbi űrrepüléseknél alkalmazottól, amikor a
lábszárak a felhúzott térdekkel egyvonalban, vízszintesen nyugodtak. Az űrhajót
a tervek szerint egy Atlas rakéta emelte pályára Agena végfokozattal, mely
utóbbi a stabil repülést és az energiaellátást szolgálta. Szilárd hajtóanyagú
fékezőrakétákat erősítettek az Agena oldalára, hogy visszatéréskor lefékezzék az
űrhajót, majd leválasszák róla a visszatérő kapszulát.
2. a-b ábra. Két
vázlat a Sentry, nagyfelbontású műholdas felderítő program 1959. áprilisában
készített, második tervezetéből. Érdemes megfigyelni a meglehetősen szokatlan
fékezőrakéta-rendszert, mely egy teleszkópikus rácsszerkezet végén helyezkedett
el. A kamera pontos felépítése és elhelyezkedése tisztázatlan. Ez az a végső
formula, melyet a Sentry E-5 program számára a Lockheed végül is elfogadott,
habár a fékezőrakéta-rendszert törölniük kellett.
A Lockheed által
elkészített pilótás Sentry változat mindössze a következő lépést jelentette a
Légierő által támogatott, a Discoverer program részét képező űr-orvosi
kísérletekhez. A program keretében ekkorra már legalább egy kistestű
emberszabású majom űrrepülésére sor került, habár a Corona program vezetői
mindezt igyekeztek úgy beállítani, hogy csupán az ő felderítő mesterséges
holdjuk fedőtörténetéről van szó. A Lockheed pilótás Sentry műhold tervezete,
ahogyan az az év januári elképzelésük is, akkoriban nem kapott különösebb
támogatást.
Az ok, hogy a
Lockheed pilótás Sentry műhold tervezete nem élvezett meleg fogadtatást, minden
bizonnyal az 1958. tavaszán és nyarán uralkodott közhangulattal függött össze,
miszerint „embert küldeni az űrbe” kérdés nincs napirenden. A Légierő
különösebben nem foglalkozott a javaslattal, vezetői sokkal inkább érdeklődtek a
Dyna-Soar űrrepülőgép iránt, valamint korszerű emberes űrprogramokért, mint
holmi ballisztikus pályán repülő kapszula iránt, ami különösebben semmiféle
kihívást nem jelentett, és számottevően vonzó sem volt. Jó néhány, a repüléssel
foglalkozó mérnök, még abban sem volt egy véleményen, hogy vajon milyen alapvető
tervezési kritériumoknak kell megfelelni egy ilyen célból megépítendő,
visszatérő űreszköznek. Igazából, az Atlas interkontinentális ballisztikus
rakéta (ICBM) mindössze csak 75%-os megbízhatósági paraméterrel rendelkezett, s
az ICBM program irányítói nem is láttak különösebb okot ezen ráta növelésére. Ez
odavezetett, hogy a különböző űrprogramok irányítói más rakéták kifejlesztésére
törekedtek, hogy a különböző űrszerkezeteket földkörüli pályára juttassák,
azonban mindezek ellenére, az Atlas hordozórakétát használták, mivel nem állt
rendelkezésre más. Természetesen sok programot még sűrű homály fed, azonban az
nyilvánvalónak tűnik, hogy a Légierő nem támogatta űrkapszula megépítését,
inkább volt érdekelt jóval bonyolultabb űrprogramok megvalósításában.
Az adatfeldolgozás korlátai
1958. folyamán a
Sentry felderítő mesterséges hold tervezete mind határozottabb formát öltött. A
Coronával vagy a Midasszal ellentétben a Sentry képes volt számos különböző
karakterű hasznos terhet felvinni, beleértve mind a vizuális, mind az
elektronikus felderítő berendezéseket. 1958. végére a Légierő két különböző
kamera-rendszert fejlesztett ki a Sentryhez, a korai hivatkozások szerint egy
„Pioneer” és egy „Advanced” kamerát, azonban a nevek hamarosan megváltoztak
E-1-re és E-2-re. Mindkettőt az Eastman Kodak Társaság gyártotta Rochesterben,
New York államban. A Légierő tanulmányozta az E-3, továbbfejlesztett rendszert
is. Az „E” megjelölés egy korábbi adminisztratív döntés eredménye, a műholdak
valamennyi fontosabb elemét külön nagybetűvel jelöljék, „A”-val kezdve.
Így az „A” jelentette a burkolatot, a „B” a hajtóművet, és így tovább. Az „E”
egyszerűen csak a kamera-rendszerre utalt. Az E-1 tulajdonképpen egy aránylag
szerény teljesítményű, demonstrációs kamera volt, igaz, már képes volt bizonyos
objektumokat meglátni a Föld felszínén – így is ismerték, mint „nagyfelbontású
kamera” –, durván 30 méteres átmérőjűeket. Az E-1 kamerának 15,24 cm-es volt a
fókusztávolsága; minél nagyobb a fókusz, annál hatékonyabb a kamera. Az E-1
feladata annak bizonyítására irányult, hogy az űreszköz és a földi rendszerek
képesek együtt dolgozni. Az E-2, a maga 91,44 cm-es fókuszú kamerájával már
képes volt mindössze hat méteres objektumokat is megkülönböztetni a felszínen -
ideális körülmények esetén. A mesterséges hold nagyjából 5 perc alatt repült át
a célterület felett, eközben igyekezett annyi felvételt készíteni, amennyi csak
lehetséges volt ennyi idő alatt. Az E-2-es sztereóképeket is tudott rögzíteni,
kameráját a pálya mentén előre és hátra fordítva, ugyanarról a területről
különböző látószög alatt alkotott képek révén. Ez a technikai megoldás újabb
további lehetőséget adott a fotó-értelmezők kezébe, egészen pontosan meg tudták
határozni a felvételeken látható objektumok méretét. Azonban a kamera nem tudott
különösebben oldalirányban elfordulni, ezért behatárolt volt az a terület,
melyet a mesterséges hold fotózni tudott, nagyjából közvetlenül az űreszköz
alatt elterülő sávra korlátozódott.
Az E-1 és az E-2
kamera képes volt az elkészült fotók helyszíni adatainak feldolgozására és
továbbítására. Amint a fedélzetén tárolt filmet leexponálták, azt kicserélték
egy másikkal, majd a használtat előhívták és fixálták. A film megszáradását
követően, fénysugárral szkennelték a képet, a film sötét és világos foltjainak
megfelelően elektromos impulzusokat keltettek, melyeket kisugároztak a Földre a
6 MHz-es tartományban. Az előnye ennek az eljárásnak a következő volt: az
elkészült felvétel mindössze néhány órán belül továbbítható volt a Földre, s a
mesterséges hold további heteket tölthetett orbitális pályán. Azonban mindennek
ára volt: az ily módon továbbított felvételek száma kicsiny volt, mindössze
néhány tucatnyit tett ki napi bontásban. Igazából számos, a Szovjetunió felett
készített fotó elveszett, mert egész egyszerűen nem állt annyi idő
rendelkezésre, hogy lesugározzák őket az USA területén található földi
állomásokra, amikor azok látóvonalba kerültek. A felvételek alacsony számának
kompenzálására, a Légierő több műholdat szándékozott pályára állítani, azokat
párhuzamosan működtetni, egyben drasztikusan megemelni a földi állomások számát,
és a teljes program bekerülési költségét is.
Az E-3 még mindössze
vázlatrajzok formájában létezett 1958-ban, és jóval fejlettebb kamerára
vonatkoztak a leírások, mint az E-2. A legfontosabb különbség az E-3 és a többi
kamera között az volt, hogy az E-3 kamerája különleges elektrosztatikus szalagot
használt a képek tárolására, azért, hogy növelni lehessen az átviteli
sebességet. Az E-3 sokkal népszerűbb volt az ARPA vezető körében, mint a Légierő
Ballisztikus Rakéta Részlegénél, a műholdas fejlesztésekért felelős döntéshozók
körében. Az ARPA vezetői kevésbé támogatták a már kipróbált, a Ballisztikus
Rakéta Részleg által használt kiolvasási eljárást, úgy érezték, az E-3 ki még
nem próbált elektrosztatikus szalaggal működő berendezése jobb felbontást kínál,
s egyúttal több képet is ígér műholdanként.
Függetlenül attól,
hogy milyen kamerát használtak, az E-1-et, az E-2-őt vagy az E-3-at, a
fényképezhető terüket viszonylag kicsiny volt, s az orrával a Föld felé mutató
mesterséges hold alatti területre korlátozódott, mivel gravitációs stabilizálási
módszert alkalmaztak. Ez volt az elsődlegesen használt megoldás űreszközök
stabilizálására, az eljárást Jack Herther hadnagy dolgozta ki, s a módszer
kidolgozásának felügyeletével is megbízták, amíg a WS-117L programban részt vett
1955. és 1957. között. Herther azonban sohasem volt meggyőződve arról, hogy ez a
fajta stabilizálási módszer teljes mértékben beválhat.
Az elmondottaknak
ellentmond, hogy CIA által irányított Corona mesterséges hold által használt
E-1, E-2 és E-3 kamerák által exponált filmeket visszatérő kapszula hozta le a
Földre. A fotófeldolgozóknak nem volt lehetőségük az elkészült képek azonnali
kielemzésére – jó néhány napot várniuk kellett erre – azonban sokkal több
értékelhető felvételhez jutottak. A Corona minden egyes nap a Szovjetunió 2,414
millió négyzetkilométeres területét fényképezte le, összehasonlításként a Sentry
mindössze 102 976 négyzetkilométert.
1957. végén a Légierő
felderítésben érdekelt tanácsadói, akik a polgári RAND társaságnál dolgoztak Los
Angeles külvárosában, nagyobb kamera használatát javasolták, nagyobbat, mint a
nem sokkal később a Coronához választott, 3,05 méteres fókuszút. Azonban a
Szputnyik fellövését követő évben a Légierő mesterséges holdakkal foglalkozó
hivatala figyelmen kívül hagyta ezt a javaslatot, és a Corona, a maga 60,96
cm-es kamerájával az egyetlen rendelkezésre álló lehetőség volt a műholdas
felderítés megkezdésére.
Javaslat pilótás Sentry repülésre
1958. elején az ARPA vezetői együttműködést
kezdeményeztek pilótás űreszköz megalkotására, a tervezet neve Ember-az-űrben
(Man in Space - MIS) volt. A rövidítés utolsó betűjének jelentését átcserélték a
„a lehető leghamarabb”-ról (Soonest) „világűrre” (Space). Amikor azonban 1958.
nyarára egyértelművé vált, hogy egy új, polgári űrhajózási hivatalt szándékoznak
létrehozni a NACA-ból (Nemzeti Repülésügyi Tanácsadó Hivatal) a Pentagon és a
Fehér Ház vezetői megegyeztek abban, hogy ez az új polgári hivatal lesz felelős
az emberes űrprogramért. 1958. augusztusában a NACA kiadott egy előzetes tervet
az emberes űrszállító eszköz megvalósítására vonatkozóan, az az elképzelés kapta
később a Mercury nevet. Októberben, az akkor megalakult NASA több tucat
szerződést kötött különböző vállalatokkal a Mercury űrhajó megépítésére.
1958. augusztusában a Légierő felkérte a Lockheed vállalatot a pilótás
Sentry űrhajó terv számos részletének újbóli átgondolására. Az űrkapszula az
eredeti tervek szerint 1382,4
kg-ot nyomott volna, repülése közben a 3567,6 kg-os Agena fokozathoz
erősítve. Ez az elrendezés szerepelt a Lockheed áprilisi terveiben, mindezt
megtetézve két szilárd, egyenként 7200 kg-os tolóerejű gyorsítórakétával, melyek
négy másodperces működési idejük alatt 4,5 g gyorsulást fejtettek ki. A Lockheed
tervezetében 203,2 cm hosszú és 152,4 cm széles űrkabin szerepelt, a
visszatéréshez lekerekített kúp alakú formával. A tervek átgondolása során
hővédő pajzsot terveztek, valamint különleges ötvözetek használatát. Ám az
átdolgozott elképzelés sem tartalmazott menekülő rendszert, nem lett volna
lehetőség az űrkapszula leválasztására az esetleges hordozórakéta-robbanás
alkalmával.
3. ábra. Művészi ábrázolás a Sentry (későbbi nevén Samos) E-2,
filmkiolvasó rendszerrel felszerelt, mesterséges hold működéséről.
Habár a washingtoni döntéshozók már jóval korábban
elhatározták, hogy a NASA fogja kifejleszteni az emberszállító űrhajót, a
Lockheed mérnökei Kaliforniában a vállalat üzleti tevékenységének bővítését
deklarálták. 1958. augusztusában kezdeményezték, hogy a Légierő fejlesszen ki
saját adattovábbító- és időjárás-megfigyelő mesterséges holdakat, fejlesszék
tovább az Agena rakétafokozatot, növeljék meg az orrkúp átmérőjét, s további
fokozatot szerettek volna építeni
az Atlas-Agena hordozórakétához. Akkoriban azonban a Légierő ezen
kezdeményezések egyikét sem támogatta, a Lockheed mégis szerette volna
tevékenységét kiterjeszteni a felderítő mesterséges holdakon építésén túlra.
Mindössze néhány hónappal később a Lockheed beszállt az emberes űrrepülés
megvalósítását hivatott szerződés elnyerésébe. A Lockheed terve a Mercury űrhajó
megvalósítására vonatkozóan igen közel esett a NASA elképzeléséhez, bár annál
némileg rövidebb kúp alakú szerkezetet álmodtak meg, csúcsán hengeres résszel,
az ejtőernyő tárolására. Terveikben nem szerepelt az Agena fokozat használata a
földkörüli pálya elérésére, illetve az orbitális pályán keringéskor az
energiaellátásra, sőt, mivel űrhajójuk közvetlen a „kövérebb” Atlas
hordozórakéta csúcsán ült volna, nem a „soványabb” Agenán, a Mercury nagyobb
átmérővel rendelkezhetett volna, 203 cm-rel, szemben a Sentry 152,4 cm-es
emberszállító megfelelőjével. Az augusztusban született MIS kezdeményezésre
hamarosan csak néhány széljegyzet utalt a Légierőnél, miközben az év
decemberében részletesen kidolgozta a vállalat a Mercury űrhajóra vonatkozó
tervezetét a NASA számára. A két változat, habár mindössze néhány hónap telt
csak el kidolgozásuk között, és kétségkívül ugyanazok az emberek vettek részt a
munkában, mégis meglehetősen távoli rokonságban állt csak egymással.
1959. januárjában a NASA a McDonnell Repülőgépgyárat választotta a
Mercury űrhajó gyártójának. A Lockheed egyik napról a másikra kimaradt az
emberszállító űrhajó megépítéséért folytatott versenyből. A tény, miszerint nem
állt rendelkezésükre hivatalos formában kidolgozott katonai emberes űrprogram,
nem gátolta a Légierő tisztjeinek azt a törekvését, hogy teljesen lemondjanak
saját emberszállító űrhajó megépítéséről, mint ahogy a Lockheed mérnökeit sem.
Jobb
felbontásra van szükség
Miközben ezek a változások zajlottak az emberes űrrepülés
előkészítése kapcsán, természetesen új fejlesztésekre került sor a felderítő
mesterséges-hold programok kapcsán is. 1958. szeptemberében a Légierő
nyomozóirodája kiadta a GOR 80 (Általános Működési Elvárások)
átdolgozott változatát, egy olyan dokumentumot, mely hivatalos keretek között
meghatározta a felderítő mesterséges holdakkal szemben támasztott igényeket. A
GRO 80 első változata 1955-ben jelent meg, jóval azelőtt, hogy a WS-117L program
hivatalosan egyáltalán létezett volna. Az átdolgozott GOR 80 változat a
korábbiakhoz képest számos bővítést is tartalmazott, mindenekelőtt a „látható
tartományban végzendő felderítést”. A megfogalmazás a következőképpen szólt:
„Vizuális tartományban működő mesterséges holdak fejlesztése már eleve magában
hordozza a lehetőséget a felbontóképesség folyamatos növelésére, abból a célból,
hogy bármiféle katonai operatív tevékenységet a lehető legkorábban észleljünk.”
Néhány működésbeli technikai paraméterről is olvashatunk, melyek nem mint
elvárások, hanem sokkal inkább mint „ultimátumok” szerepeltek, leszögezve, hogy
a lehető leghamarabb sort kell keríteni megvalósításukra. A GOR 80 tervezet
szerzői pontosan körvonalazták a megfigyelendő földi célpontok méretét,
rávilágítottak arra, hogy mindebből a mesterséges hold mit fog érzékelni. „A
vizuális/fotografikus felderítés esetén a felbontás 1.5 métertől 6 méteresig
kell terjedjen, amennyiben a célterület alacsony kontrasztú, a felderítés
számára ugyanis a legfontosabb információk – irányító-berendezések, illetve
konkrét céltárgyak - csak ily módon
ismerhetők biztosan fel. Alacsony kontrasztú objektumokat feltételezve a
megkívánt felbontásnak el kell érnie a 30 cm-est, amennyiben technikai
információkra is szükségünk van a lefényképezett objektumról.” A GOR 80 alkotói
arról nem nyilatkoztak, hogy ezt a felbontás műholdas rendszerekkel kell elérni,
pusztán azt szögezték le, hogy hírszerzési szempontokból milyen megfigyelési
paraméterekre van szükség.
Miközben az említett dokumentum hangsúlyozza, hogy jobb felbontás elérése
igen hasznosnak bizonyulna a felderítéssel foglalkozók számára, megfeledkezik
egy kulcsfontosságú körülményről. A GOR 80 szerzői figyelmen kívül hagyták annak
az igénynek a megfogalmazását, hogy vajon az említett felbontással rendelkező
mesterséges holdnak mekkora összterületet kell fényképeznie, s ebből a
célterületből a műhold aztán mennyit képes ténylegesen lencsevégre kapni
naponta, havonta, vagy akár évente. Viszont a tervezet hangsúlyozottan fontosnak
tartja a felderítő a mesterséges holdak azon képességét, hogy a röppálya alatt
közvetlen fekvő területen kívülről is tudjanak felvételeket készíteni, mint
ahogy az a Sentry képolvasó kameráinál is később bevett gyakorlat volt.
A GOR 80 nem deklarálta a Légierő egyértelmű álláspontját a felderítő
mesterséges holdak nagyfelbontású berendezéseinek megvalósítása érdekében, a
hangsúlyt sokkal inkább a különböző felbontású felvételek által nyerhető
információk milyenségére helyezte. Ahhoz, hogy a felderítő mesterséges holdak
igazán hasznos felderítési információkkal szolgálhassanak, viszonylag nagy,
legalább1,5-6 méteres elméleti felbontással kell rendelkezniük. Abban az időben
azonban a fejlesztés alatt álló kamerarendszerek egyike sem volt képes elérni
ezt. A Corona felderítő mesterséges holddal szemben támasztott követelmény 7,5
méteres felbontás volt, a Sentry E-1 ennél sokkal kevesebbet tudott. Az E-2 és
E-3 éppen elérte azt a határt, melyre a hírszerzésnek szüksége volt. Miközben
kicsivel haladta csak meg felvételeinek felbontóképessége a Corona által
készítettekét, a leképezett terület nagysága jóval alatta maradt amazokénak.
Mindezekkel összhangban, a GOR 80 kimunkálói felhívták a Légierő vezetőinek
figyelmét arra, hogyha a világűrből nagyobb felbontású felvételeket szeretnének
hírszerzési célokból készíteni, akkor ehhez új mesterséges holdat kell
tervezniük.
Nagyjából ugyanabban az időben, amikor a GOR 80 tervezet átdolgozása
elkészült, a Sentry program irányítását Los Angelesből végző, a Légierő
Ballisztikus Rakéta Részlegének (BMD) néhány tagja kifejezte azon meggyőződését,
hogy jó lenne nekik is kifejleszteni a Coronához hasonló paraméterekkel
rendelkező visszatérő mesterséges holdat. A Coronával ellentétben, melynek
visszatérő kapszulája könnyedén belefért egy olajos hordóba, az elképzelt
visszatérő egység jóval nagyobb hordozóeszközt igényelt.
Hogy pontosan miért is határoztak a BMD tagjai 1958. őszén a nagy
visszatérő kapszulára vonatkozó elképzelés mellett, továbbra is ismeretlen, s
megmarad a történet misztikus homályba vesző, szigorú titoktartásba burkolózó
részének. A döntés, a nagyméretű visszatérő kapszula megépítésére, közvetlenül
nem vezetett a GRO 80 tervezetben szereplő, nagyfelbontású képek készítésére
alkalmas mesterséges hold megépítéséhez. Talán van valami összefüggés aközött,
hogy ennek az új igénynek a megfogalmazása időben mindössze néhány héttel később
követte csak a Lockheed emberszállító űrkapszula tervezetének nyilvánosságra
hozatalát, és időben pontosan egybeesett a NASA Mercury űrkabinjának
bemutatásával. Azonban a Légierő űrprogramjának vezetői, mindenekelőtt Bernard
Schriever főhadnagy, egyértelműen azon voltak, hogy embereket tudjanak a
világűrbe juttatni, így nehéz kikerülni a következtetést, miszerint mindent
megtettek azért, hogy saját emberszállító űrkapacitást fejlesszenek ki.
1958. szeptemberének végén a Légierő azon vezetői, akik Los Angelesben a
BMD-nél kétségkívül igen fontos pozíciót töltöttek be, Washingtonban kiadtak egy
direktívát, miszerint: „Jóval több anyagi támogatás szükséges ahhoz, hogy olyan
visszatérő mesterséges holdat fejleszthessünk ki, mely segítségével a maximális
precizitás, pontos információk és az összegyűjtött adatok megbízható továbbítása
egyaránt lehetséges, s mindez úgy, hogy a gazdasági megtérülés is biztosítva
legyen.” A felsorolt elvárások messze túlmutattak a korábban
megfogalmazottaknál, azonban a Légierő számára lehetőséget kínált egy igen
fejlett, új mesterséges hold-rendszer megépítésére vonatkozó terv elkészítésére,
hozzávéve a már gyártás alatt lévőhöz.
A Légierő veterán vezetőinek az új, visszatérő mesterséges hold
tervezetének elkészítésére vonatkozó nyilatkozatának ellenére a Légierő egész
egyszerűen nem volt képes elkezdeni a építési munkálatokat. Az ARPA továbbra is
teljes irányítása alatt tartotta a katonai űrprogramot. A Légierő vezetői a
Sentry programot a napi kiadásokból finanszírozták, miközben az ARPA különböző
ultimátumokat jelentett be, illetve visszautasított mindenféle döntést a
költségvetési források elosztásának módosításával kapcsolatban, ugyanis az ARPA
hivatalnokai ellenőrizték ezen pénzek felhasználását – a katonai űrtevékenység
költségvetési kiadásainak felosztásáról igazából nem azok a katonai szervezetek
döntöttek, melyek tulajdonképpen irányították ezeket a programokat. 1958. őszén
az ARPA képviselői Washingtonban sokkal kevésbé lelkesedtek a visszatérő
kapszula alkalmazásáért a Sentry tervezet keretében, mint akár a Légierő
Ballisztikus Rakéta Részlege, vagy a Légierő parancsnoksága.
1958. decemberének közepére Roy Johnson, az ARPA igazgatója, bemutatott
egy háromlépcsős tervezetet a Sentry tervezet kapcsán. Ez a munka felölelte a
visszatérő filmkapszula, az elektronikus felderítés (ferret) és a filmkiolvasó
rendszerek használatát. Határozottan kiállt a Légierő által kifejlesztendő
visszatérő felderítő mesterséges hold megépítése mellett is. Azonban Johnson
szemei előtt továbbra is a korszerűsített E-3 rendszer lebegett, mint az E-1 és
az E-2 program folytatása, s nem egy igazi visszatérő mesterséges hold.
Az új, visszatérő-kapszulával rendelkező mesterséges hold ötlete így
kisebb dilemma elé állította a Légierő vezetőit, mivel másfafajta filmkiolvasási
technikát, és korszerűbb technikát alkalmaztak volna kifejlesztése esetén, s
tekintettel arra, hogy a filmkiolvasási technikának bizonyos korlátokkal kellett
szembenéznie, ezért a Légierő vezetőinek igen óvatosan kellett tárgyalniuk a
visszatérő kapszulával kapcsolatban, hiszen fennállt annak a veszélye, hogy az
akkoriban éppen futó filmkiolvasási rendszer támogatását beszüntetik.
1959. januárjára az ARPA és a Ballisztikus Rakéta Részleg (BMD) közösen
adta ki a Sentry mesterséges holdra vonatkozó „továbbfejlesztett tervet”,
hivatalos keretek közt is megfogalmazva a nagy visszatérő kapszulára vonatkozó
paramétereket, ezek a következők: 152 cm-es átmérő, 540 kg-os tömeg, ebből 270
kg a hasznos teher. Az űreszköz megsemmisülő hővédő pajzzsal rendelkezett volna,
visszatérő kapszuláját ugyanúgy tervezték repülőgéppel még a levegőben elkapni,
mint a Corona visszatérő egységét. Meglepetésre, a BMD terve szinte semmi
említést sem tesz az akkori aktuális felderítő mesterséges holdakra vonatkozó
fejlesztési igényekről, valamiféle konkrét részletet az űreszköz módosítására
vonatkozóan. Többféle szempont szerint is a Légierő ezt az új felderítő
mesterséges holdat a megszokottal ellentétben, visszafelé tervezte – először a
visszatérő kapszula részleteit dolgozták ki, miközben kihagytak mindenféle
információt arra vonatkozóan, hogy milyen berendezések illenek bele,
különösképpen pedig arra, hogy pontosan milyen feladatoknak is feleljen meg.
Olybá tűnt mindez, mintha megterveztek volna egy terméket, mely illik a kész
dobozhoz, mintsem a kész terméket, s majd becsomagoljuk valahogy.
Abban a néhány hétben a BMD vezetői úgy döntöttek, hogy a visszatérő
kapszulának kétféle különböző küldetésnek kell megfelelnie: térképezési és
nagyfelbontású felderítési feladatnak. A célkitűzésük, ezen utóbbi kapcsán, 1,5
méteres felbontás elérése volt, sokkal jobb, mint az akkoriban fejlesztés alatt
álló bármelyik mesterséges holdé, paramétereiben viszont megegyezett a GOR 80
által lefektetett elképzelésekkel.
A Légierő megközelítése az új, visszatérő-kapszulával rendelkező
mesterséges holdról gyökeresen eltért a CIA Coronára vonatkozó elképzelésétől.
1958. márciusában Richard Bissel, tanácsadói heves sürgetésére, elvetette a
Corona által használt spin-stabilizálási megoldást, valamint kamerát is
visszahozó, három-tengelyre stabilizált berendezést. Ehelyett, csak a filmet
hozta volna vissza egy kicsiny, befogható kapszulában. Bissel mindezt abból a
megfontolásból tette, hogy sokkal nagyobb és jobb kamerát lehessen a műholdra
szerelni, olyant, melyet az Itek cég is gyártott. Azt mondta az embereinek, hogy
a felderítési igényeknek megfelelően tervezzék meg a műholdat, s minden egyéb
körülményt hagyjanakk figyelmen kívül. Bissel meggyőződése volt, hogy a kamera a
legfontosabb berendezés egy felderítő mesterséges hold fedélzetén, minden más
könnyen pótolható. Azonban a Ballisztikus Rakéta Részleg megközelítése a feladat
kapcsán ennek pontosan az ellenkezője volt, messze elhanyagolták a kamera
megtervezésének jelentőségét a visszatérő kapszuláé mögött.
4.ábra. A Lockheed elképzelése a Sentry E-5 nagyfelbontású
kamerára (HR) vonatkozóan. Ezt az összeállítást nem fogadták el.
A Légierő úgy fejlesztette ki a maga visszatérő
mesterséges holdját, hogy még csak nem is gondoskodott kamera elhelyezéséről
benne. Versenytársak hiányában a Légierő Los Angeles-i székhelyű Sentry-program
hivatala megnyerte a visszatérő mesterséges hold fejlesztésére kiírt pályázatot
a Lockheed számára. A Lockheednek kellett a teljes rendszert kifejleszteni, ami
azt jelentette, hogy a Légierő korábbi gyakorlatát félretéve, miszerint a
hordozórakéta kiszolgálójával, az űrszonda gyártójával, a kamera készítőjével
stb. külön-külön szerződéseket kötöttek, a jelen esetre kötött szerződés szerint
a Lockheed volt felelős valamennyi részterületért. Bernard Schriever főhadnagy,
a Ballisztikus Rakéta Részleg egykori vezetője, aki most az Repülés-Kutatási és
Fejlesztési Parancsnokságot irányítja, a Légierőnél történő csúcstechnikai
fejlesztések egyszemélyes felelőse, elfogadta ezt a szerződéskötési kitételt, s
azóta is ez a bevett gyakorlat a Légierő űr- és hordozóeszközökre vonatkozó
megrendelései során. A Lockheed vezetőinek már csak ki kellett választaniuk azt
a vállalatot, mely képes megépíteni a kamerát, beépíteni a túlnyomásos kabinba,
s mindezt lehetőleg 1959. elején.
Akkoriban durván fél tucat cég létezett az Egyesült Államokban, mely
képes volt világűri körülmények között dolgozó kamerákat gyártani, azonban
konkrét tapasztalata az extrém feltételek közötti üzemeltetésről mindössze
hármuknak volt. Ezek a következők: az Eastman Kodak, a Fairchild Camera and
Instrument Company és az Itek Corporation. A Lockheed az Iteket választotta, s
ez a cég felügyelte azután a Corona felderítő mesterséges hold kamerájának
fejlesztését is. 1959. márciusában az Itek beleegyezett az új, visszatérő
felderítő mesterséges hold kamerájának kifejlesztésébe. Számára a megbízás
elnyerése nagy győzelem volt, hiszen a viszonylag kis vállalat pozíciója
jelentős mértékben javult, mint felderítő mesterséges holdak részére kamerát
gyártó cégé, s mint ilyen, számottevően kiterjesztette megrendelői körét a
CIA-tól a Légierőig.
A kamera hamarosan az Sentry E-5 elnevezést kapta. Azonban a tényleges
gyártási munkák nem kezdődhettek meg április 3-ig, amikor a Ballisztikus Rakéta
Részleg átnyújtotta az ARPA-nak a Sentry program hivatalos és teljes
programtervezetét.
Változatok a visszatérő egység felépítésére
1959. áprilisában a Lockheed körvonalazta a Légierő
számára a Sentry visszatérő kapszula repülési karakterisztikáit, beleértve a
nagyfelbontású és a térképező kamerát felépítését is. A kapszula, a tervek
szerint, 1,5 méteres átmérővel rendelkezett volna, 225 kg hasznos terhet tudott
szállítani a nagyfelbontású kamera számára, a visszatérés pontosságára pedig 55
km-t határoztak meg. A kapszulát a levegőben kellett elfogni, azonban nyitva
hagyták a kereső-szolgálat hajóival való befogás lehetőséget is, mint tartalék
megoldást. Az 55 km-es visszatérési pontosság az egyik legfontosabb
alapkövetelmény volt. Összehasonlításképpen, a Corona
kapszulájának visszatérési pontosságát 112 km széles és 370 km hosszú
tartományban adták meg.
Biztosítván, hogy mind a nagyfelbontású, mind a térképező kamera
ugyanarra a mesterséges hold alapra legyen építhető, a Lockheed mérnökei úgy
döntöttek, hogy a térképező változat tömege 1975,5 kg, míg a nagy felbontású
kamerával felszerelté 2083 kg lesz, mely eltérés elsősorban a szállított film
tömegének különbsége miatt adódik. A tényleges hasznos teher 495 kg volt a
térképező változatnál és 814 kg a nagyfelbontású kamerával rendelkezőnél. A
Lockheed meghatározta, hogy a kamera objektívjének 55,5x55,5 km-t kell lefednie,
a meghatározott célpontról 1,5 m-es felbontású képeket kell szolgáltatnia,
felderítő tevékenység esetén, míg 112x112 km-t 3 méteres felbontással,
térképészeti feladatok ellátásakor. A kameráknak sztereo képek rögzítésére is
képesnek kellett lennie, valamint arra is, hogy a céltárgy pozícióját a
földfelszínen 1.8 km-es pontossággal meg lehessen határozni. Az első repülést
mindössze húsz hónappal később, 1961. januárjára tervezték.
Mielőtt az Itek
bármiféle munkát is elkezdett volna a nagyfelbontású kamera megtervezése
kapcsán, a Lockheed mérnökei bemutatták a kapszulára vonatkozó elképzeléseiket.
Három különböző megközelítést dolgoztak ki. Az első változat csonkakúp-alakú
visszatérő kapszuláról szólt, olyan formájúról, mint amilyent az Apollo
űrkabinoknál megismerhettünk, viszont a fékezőrakéta-rendszere meglehetősen
szokatlan képet festett. A fékezőrakéta és a
hozzáépített stabilizáló rakéták, melyeknek feladata a kapszula nagy
sebességre történő felpörgetése volt, még mielőtt a fékezőrakéta bekapcsolódik,
a kapszula orr-részére volt erősítve, egy teleszkópos szerkezet csúcsára. Miután
a visszatérő-eszköz kilökődött az Agena rakétafokozatból, az említett rácsos
szerkezet kinyílt, s az űreszköz gyorsan pörögni kezdett. Amikor a fékezőrakéta
begyújtott, a kiáramló gázokat a kapszula oldala mentén terelték el. Amint a
tartálya a rácsos szerkezettel együtt leválasztották, s a kapszula elindult a
felszín felé vezető útjára. Az ereszkedő szakasz végén ejtőernyőt nyitott, hogy
a levegőben lehessen befogni. Ez a kapszula szállíthatott térképező és az
űreszköz oldalán kitekintő nagyfelbontású kamerát egyaránt, bár úgy tervezték,
hogy a későbbiekben kidolgozzák ennek mozgatható változatát is. A Lockheed első
tervei szerint a filmkazetta és a filmtovábbító szerkezet egyaránt a kapszulában
kapott volna helyet, közvetlenül a kamera mellett, szemben a visszatérés során
elpárolgó hővédő pajzzsal.
A második elképzelés
jelentősen nagyobb méretű visszatérő kapszuláról szólt, amellett az alakja is
eltért az előbb vázoltétól: a csonka kúp alakú orr-rész egy hosszabb hengeres
egységen kapott volna helyet. A fékezőrakéta megoldása az első változattal
megegyezően, teleszkópikusan kinyúló rácsszerkezeten kapott volna helyet. A
hengeres rész tartalmazta volna a kamerát, mely az űreszköz oldalán „látott
volna ki”, a filmkazetta és a filmtovábbító-szerkezet a kamera ellenkező oldalán
helyezkedett el. Ez a kapszula messze nagyobb volt a térképező kamera számára
szükségeltetettnél, viszont elegendő helyet biztosított egy jelentősen
méretesebb nagyfelbontású kamerának. Alakja nagyjából hasonlított az 1958.
áprilisi pilótás Sentry tervezetben szereplő űreszközéhez, azonban ennek
átmérője nagyobb volt. Mind az első, mind a második változat szerint a
visszatérő egység belsejében maga a kamera is helyet kapott.
A Lockheed harmadik
változata még az előzőeknél is különlegesebb volt. A ferdén csapott csonka kúp
alakú visszatérő egység hátul helyezkedett volna el. Az egész berendezés külön
orrkúpot kapott, a fékezőrakéta-rendszer pedig, a már ismert teleszkópikus
megoldással, az orrkúp alatt lett volna. Az előző két elképeléssel ellentétben a
felderítést végző kamera az űreszközön kívül végezte volna tevékenységét, a
visszatérő kapszula és az Agena fokozat között, a mesterséges hold hossztengelye
mentén dolgozva. A Coronánál alkalmazott megoldással egyezően, a kamera a
küldetés végén megsemmisült volna az űreszköz szükségtelenné vált
berendezéseivel együtt, a légkörrel való rendkívül erős ütközés során. A terv
részletes kidolgozása ellenére semmi sem szólt ezen változat mellett, hacsak az
nem, hogy egyértelműen kiérződik
belőle, jóval kisebb visszatérő egység is megfelel az igényeknek, ennek
köszönhetően nagyobb méretű kamera használható, viszont a kamerát minden egyes
repülés során pótolni kell, ami plusz kiadásként jelentkezik. Mindhárom
változatban aktív, háromtengelyű stabilizálás szerepelt, a Coronához
kifejlesztett berendezéssel azonos.
A fejlesztésnek ezen
a pontján a Lockheed további kívánalmat fogalmazott meg a tervezők számára:
legyen a kapszula túlnyomásos. „Egyszerűen csak leszögezték: legyen a kabin
nyomás alá helyezhető” – kommentálja az esetet Jack Herther kamera-tervező.
Ennek az igénynek semmi köze sem volt a felderítő tevékenységhez, s az, hogy
vajon a Lockheed miért csatolta a saját tervéhez a Légierő elképzelését,
továbbra sem világos. A nyomás alá helyezhető visszatérő egység csak tovább
bonyolította a tervezést. A nyomásálló burkolat és a nyomás biztosítására
szolgáló rendszer csak további tömeget jelentett a hasznos teher rovására.
A túlnyomás
biztosítása teljesen felesleges volt a filmet visszahozó berendezés számára –
ezért a Corona is e nélkül végezte feladatát. A túlnyomás biztosítása azonban
lehetővé tette mind a Légierő, mind a Lockheed részére, hogy a pilótás
űrrepüléshez szükséges technikai kulcselemeket kifejlesszék. Habár a Légierő
kimaradt az emberes űrrepülés megvalósításáért folytatott erőfeszítésekből, egy
ember szállítására is képes túlnyomásos kabin megépítése mindössze csak egy fél
lépéses lemaradást hozott volna a Légierőnek a NASA-val szemben, nem pedig a
versenyből való kiesést. Mindenféleképpen szerettek volna emberes repüléseket
megvalósítani a katonai felderítő mesterséges holdak repülésének „árnyékában”.
A
program törlése
1959. áprilisában,
miután áttekintették a Ballisztikus Rakéta Részleg terveit, az ARPA vezetősége
speciális elgondolásokkal egészítette ki a Sentry E-5 kamera és a visszatérő
egység kifejlesztésének alap-elképzelését. Mindezeken túl, az ARPA fenn akarta
magának tartani a jogot a térképező- és hírszerző mesterséges hold megépítésére,
ami mellesleg a Légierő célja is volt. Amiről viszont sem a Légierő sem a
Lockheed vezetői nem tudtak, az az éppen ebben az időszakban aktuálissá vált CIA
törekvés volt, miszerint a Vedas néven ismert katonai térképező műhold programot
szerették volna a Corona menedzsmentjének irányítása alá vonni, Argon megjelölés
alatt. Az ARPA elutasító válasza a Légierő térképező kamera-rendszerére
kétségtelenül a CIA-val a Vedas programról folytatott tárgyalások „eredménye”
volt.
1959. május 25-én az
ARPA hivatalosan is törölte a Légierő térképező kamera programját. Nagyjából egy
hónappal később, június 23-án, az ARPA törölte a Sentry E-5 visszatérő
mesterséges hold programot is, arra hivatkozván, hogy csak komplett programokat
támogatnak. Az ARPA mindezeken túl csökkentette tervezési munkák költségvetését
is, 25 millió dollárral az 1960-as évre.
5. ábra. A három 1959-es Sentry
nagyfelbontású felderítő mesterséges hold-tervezet közül kettő. Ezekben a
változatokban a kamera a visszatérő egységen kívül kapott helyet, ami lehetővé
tette kisebb visszatérő kapszula használatát, egyben jóval több szabadságot
adott a nagyfelbontású kamera tervezői számára. Nem fogadták el ezt szerkezeti
megoldást.
Hogy pontosan mi
vezette az ARPA hivatalnokait a Sentry E-5 program „megfojtásához”, a mai napig
nem tudjuk. A mesterséges holdak fejlesztése történetének hivatalos verziója
szerint az ARPA költségvetési megfontolásokból törölte mindkét tervezetet,
azért, hogy más űrprogramokat támogathasson. A forrásokból az is kiderül, hogy a
ARPA hivatalnokai nem igazán voltak megelégedve a Lockheed befogási
koncepciójával. Mindezek miatt a nagyfelbontású kamera kifejlesztése halasztást
szenvedett, az E-1 és E-2 rendszer továbbfejlesztési lehetőségeként szerepelt
csak a későbbiekben. Az adatkiolvasásra vonatkozó elképzelések is különböztek, s
szerettek volna a szerződéskötések kapcsán versenyhelyzetet teremteni. Johnson,
az ARPA igazgatója, csökkentette az E-1 és E-2 programok költségvetési keretét,
a továbbfejlesztést az E-3-ban látta, nem pedig a nagyfelbontású, visszatérő
kamerában – a költségvetési megszorítások eredményeképpen. A
Sentrynek vége volt, az ARPA hivatalnokai sokkal nagyobb érdeklődést
tanúsítottak az E-3, mint a visszatérő kapszula iránt, így egyszerűen törölték a
megvalósítására irányuló törekvések támogatását.
A Légierő vezetői meglehetősen zokon vették az E-5 program
megszüntetésére vonatkozó döntést. Osmond Ritland, a Ballisztikus Rakéta Részleg
(BMD) főparancsnoka panaszt tett a Légierő személyzeti főnökénél, Thomas D.
White parancsnoknál. Bernard Schriever, a Ballisztikus Rakéta Részleg
anyaintézményének vezetője, a Repülés-Kutatási és Fejlesztési részleg
parancsnoka, a BMD hajdani vezetője szintén panasszal fordult White-hoz.
Levelében a következőket fogalmazza meg: „az ARPA befolyását a visszatérő
eszközökre vonatkozó fejlesztések terén csökkenteni kellene… fontos, hogy a
Légierő minden erejével támogassa e rendkívül sürgős fejlesztéseket.” Más
szavakkal, miután az ARPA visszautasította a Sentry E-5 program támogatását, a
Légierőnek mindent meg kell tennie azért, hogy forrásokat szerezzen a saját
költségvetéséből a visszatérő kapszula kifejlesztésére, oly módon, hogy más, nem
űrprogramokból csoportosít át pénzt. S ami még fontosabb, mivel az ARPA volt a
katonai űrprogramok költségvetésének hivatalos felügyelője, Schriever rendkívül
fontosnak tartotta a hivatali átszervezést, beleértve az ARPA eltávolítását a
katonai űrprogramok felügyeletéből.
White parancsnokra
hivatkozva, a személyzeti osztály parancsnoka, Curtis LeMay a következőket
válaszolta Shrievernek: „Tökéletesen egyetértek az Ön álláspontjával, és
hivatalos csatornákon már intézkedéseket tettem, hogy az ARPA vizsgálja felül a
Légierőt érintő költségvetési támogatások odaítélését.”
LeMay elvitte a
jelentést a Légierő civil vezetőségének egyik tagjához, ahhoz, aki a legtöbbet
tudott az űrkiadásokról. A Légierő Kutatás- és Fejlesztés Részlegének altitkára,
Dr. Joseph Charyk azután rögtön felvette a kapcsolatot a Légierő civil
vezetőségével. Charyk, aki PhD repülőmérnöki képesítést szerzett a CalTech-en,
korábban mint a Légierő vezető tudósa White és LeMay főtanácsadójaként is
szolgált, és nem sokkal azelőtt vette át az említet állást. Charyk több éves
tapasztalattal rendelkezett rakétákkal és rakéták irányításával kapcsolatban,
vezetője volt a Légierő civil csoportjának, akik a Corona felderítő mesterséges
hold irányítóival tartották a kapcsolatot, közeli munkatevékenység kapcsolta
Richard Bissel CIA tiszthez a program felügyelete ürügyén. Habár az említett
életrajzi adatok már eleve lenyűgözők, Charyk többször bizonyította
rátermettségét, mint képzett vezető, és mint harcos bürokrata.
Amint Schriever
levele is jelzi, az ARPA meglehetősen népszerűtlenné vált 16 hónapos működése
során, amióta 1958. elejétől létrehozták a katonai űrprogramok menedzselése
céljából. Az ARPA döntései igen gyakran tűntek elhamarkodottnak és a Légierő, a
Haditengerészet, valamint a Szárazföldi Erők igényeivel ellentétesnek. Roy
Johnson igazgatónak pedig megvolt az a különösen rossz szokása, hogy sűrűn
változtatgatta az álláspontját az illetékessége alát tartozó programok
költségvetési támogatásának odaítélésében. Mindeközben a Védelmi Minisztériumban
is egyre kritikusabb vélemények hangzottak el az ARPA-val kapcsolatban.
1959-ben törvényt
hoztak a Védelmi Minisztérium átszervezéséről. Ennek keretében létrehozták a
Védelmi Kutató- és Tervező Igazgatóságot (DD&E), mely hasonlóan az ARPA-hoz,
úgyszintén a Védelmi Minisztérium független osztálya volt. Míg azonban az ARPA-t
mindössze egy Eisenhower által kiadott elnöki rendelet keltette életre, addig a
DD&E létrehozásáról törvény gondoskodott, aminek következtében nagyobb
önállósággal és halatommal volt felruházva. A DD&E-t azért hozták létre, hogy
áttekintéssel bírjon valamennyi korszerű technikai fejlesztésre és kutatásra,
mindenekelőtt a hadseregre, ahol az ARPA volt a felelős az űrprogramok
felügyeletével. Augusztus végén Charyk eljuttatta panaszlevelét a visszatérő
kapszulával kapcsolatos negatív döntésről a DD&E vezetőjéhez, Dr. Herbert F.
Yorkhoz. Rámutatott arra, hogy a visszatérő kapszuláról szóló tervezet az
egyetlen módja annak, hogy meg tudjanak felelni a nagyfelbontású kamera
használatára vonatkozó elvárásoknak, mely cél egybecseng a Légierő 1958-ban
kiadott, a hírszerzési stratégiákra vonatkozó GOR 80 tervezettel, s mindössze
további 17 millió dollárt igényel 1960-ban, akkora összeget, mely – szerinte –
vitathatatlanul nem túl sok.
Szemlátomást Charyk
kifogásai Yorknál meghallgatásra találtak, ugyanis 1959. szeptember 4-én az ARPA
szerződést kínált az Iteknek az E-5 kamera megépítésére, azonban nem adott
hasonló kezdeményezést a Lockheed felé a visszatérő kapszula megépítésére. A
Légierő további panaszleveleinek folyományaként az ARPA megadta a hozzájárulását
az űreszköz alrendszereinek kifejlesztéséhez, beleértve a visszatérő kapszulát
is.
Mindeközben,
augusztusban, a Sentry programot átkeresztelték, megkapta a Samos nevet,
láthatólag megtévesztési célból, hogy a katonai felderítő műholdas program ne
tűnjön annak, ami valójában. Az 1959. márciusa és szeptemberi késlekedések miatt
a Samos E-5 program megvalósítása csak igen lassan haladt. Schriever parancsnok,
meglehetősen keserűen, mindezért az ARPA-t okolta.
A Pentagon
hivatalnokai azonban meglehetősen kétkedve fogadták az E-5 tervezetet, s nem
voltak teljes mértékben meggyőződve annak előnyeiről. Az ARPA vezetői
egyértelműen a Légierő által favorizált visszatérő kapszula koncepció ellen
voltak, talán azért, mert az elképzelésekben szereplő űreszköz sokkal nagyobb
lett volna, mint a már létező, de még ki nem próbált Corona, s a jóval nagyobb
méretű űreszköz nyilvánvalóan sokkal bonyolultabb is lett volna.
1959. novemberében,
válaszként a különböző katonai szervezetektől folyamatosan érkező kifogásokra, a
Védelmi Titkárság hivatalosan is eltávolította az ARPA-t a katonai űrprogramok
felügyeletének jogköréből, s átalakította egy kis, technológiai fejlesztésekkel
foglalkozó hivatallá, mely napjainkban is pontosan ugyanezt a feladatot látja
el. A Légierő számára meglehetősen kevés idő állt rendelkezésre ahhoz, hogy
átrendezze sorait. Az újonnan megalakított Védelmi Kutató- és Tervező
Igazgatóság számos, igen magasan képzett tudóst és mérnököt alkalmazott, nagy
hirtelenjében kellett az ARPA felelősségét és tevékenységi körét átvennie,
döntenie kellett a különböző korszerű űrprogramok megvalósításáról. S ami még
rosszabb az a tény, hogy Herbert York, a DD&E részéről jobb bürökrata volt, mint
az ARPA-nal Roy Johnson.
Amint York kezdte
kivillantani a maga bürökratikus oroszlánkörmeit, a Samos E-5 program
megvalósítása is felgyorsult, de közel sem abban az irányban, hogy az a Légierő
vezetőit örömmel töltötte volna el. Miközben az E-5 űreszközt
elsősorban az E-1 és E-2 felváltására tervezték, addig York újra elővette a
számára elsődleges kérdést, amely a nyert adatok feldolgozási módjára
vonatkozott – visszatérő kapszula, vagy filmkiolvasás -, vajon melyik lesz a
megbízhatóbb változat. Más szavakkal az E-5 tervezetet az a veszély fenyegette,
hogy átalakítják adatkiolvasó-típusú mesterséges holddá, mely megoldást a
Légierőnél is meglehetősen sokan támogatták. Az év novemberében York utasította
a Légierőt, hogy adjon elsődlegességet az E-5 programnak, az E-1 és E-2
tervezetit pedig sorolják át másodlagos státuszba.
A Ballisztikus Rakéta
Részleg is ellenvetéseit fejezte ki a visszatérő kapszula kontra filmkiolvasás
ügyben, kihangsúlyozva meggyőződését, miszerint egy lehető legrövidebb időn
belül megvalósítható működőképes műholdas felderítő rendszer – filmkiolvasási
technikát alkalmazva, az E-1 és E-2 tervezetre alapozva - 14-20 hónapon belül
kivitelezhető, legkésőbb 1963. első felére. A BMD több pénzt kért az E-5
tervezet életben tartására olyan feltételek mellett, hogy az E-1 vagy az E-2
bármiben is hiányt szenvedne. 1960. januárjában a BMD kiadott egy új,
tessék-lássék módon elkészített tervezetet, olyant, amely találkozott a DD&E
által kiadott direktívákkal. Valójában a BMD megtartotta az eredeti E-1 és E-2
tervet, s csak egyszerűen kibővítette hét E-5 küldetéssel. A harc a
filmkiolvasási technika és a visszatérő kapszula hívei között egyre
elmérgesedett, s nyílt konfliktussá vált. Mindeközben az Itek optikusainak és
mérnökeinek is megvolt a maga problémája az E-5 kamera kifejlesztésével. Az
emberes katonai űrprogram látszólag megbukott.
Forrás:
Spaceflight,
2002. október.
Dwayne A. Day: A Sheep in Wolf’s
Clothing
|
|